הקצינה שמציגה את "סרט הזוועות" לעולם במסר לצופים: "זו חובתכם המוסרית"

בבירת בריטניה נפתחה תערוכה המדמה את התנאים של החטופים בידי המרצחים מארגוני הטרור בעזה. הקצינה ממערך דובר צה"ל, שאחראית על הקרנת סרט הזוועות למבקרים, מסבירה: "למי שהיה כאן מובן מה קרה פה, אבל לאנשים בחו"ל - זה לא כל כך ברור"

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/01/24 16:50 יב בשבט התשפד

הקצינה שמציגה את "סרט הזוועות" לעולם במסר לצופים: "זו חובתכם המוסרית"
חחיל בפתח המנהרה, צילום: דובר צה"ל

תערוכה חדשה בלונדון מציגה את התנאים המחרידים במנהרות חמאס בעזה, שם מוחזקים החטופים הישראלים. בכירים זרים מבקרים במקום, שנפתח במלאות 100 ימים למלחמה, כחלק מיוזמה פרטית של הארגון "Oct 7 Human Chain". לצד הבכירים והמבקרים, נמצאת גם קצינה אחת על מדים, שמלווה כבר חודשים את הקרנת סרט הזוועות בארץ ובעולם, כך מדווחת איה חיימוביץ' באתר צה"ל.

סרט הזוועות כולל תיעודים קשים מהשבעה באוקטובר

סגן שני, ס' רמ"ד אח"מים (ארגונים, משרד החוץ, ממשל, יהדות התפוצות ומכוני מחקר) במערך דובר צה"ל, אחראית על הצגת סרט הזוועות לאורחים במקום, אותו סרט המתעד את הזוועות שאירעו בבוקר שמחת תורה ביישובי הנגב המערבי. המדור פונה לקהל היעד הבינלאומי,"התפקיד שלנו הוא לגרום להם להבין מה קורה בישראל ובצבא, מול מה אנחנו מתמודדים, ואיך אנחנו פועלים".

מתוך התערוכה למען החטופים בלונדון

מתוך התערוכה למען החטופים בלונדון צילום: דובר צה"ל

פרויקט השיא בתקופה האחרונה, כך מעידים במדור, היה הקרנתו של "סרט הזוועות", הכולל תיעודים קשים מאירועי שבעה באוקטובר, ומיום יצירתו ממשיך להתעדכן שוב ושוב בהתאם לחומרים חדשים שמתגלים. "הוא נוצר בכוונה לקהל הבינלאומי, מתוך הבנה שהעולם לא בהכרח מבין עם מה ישראל מתמודדת ואת חומרת האירוע. למי שהיה כאן מובן מה קרה פה, אבל לאנשים בחו"ל - זה לא כל כך ברור", היא מזכירה.

אלפי אנשים ברחבי העולם כבר צפו בסרט הזוועות

הסרט הוקרן עד כה כבר כ-450 פעמים, והוצג בין היתר באו"ם, בקפיטול, בסנאט ובפרלמנטים במדינות שונות. 11,400 הצופים ברחבי העולם שראו אותו, יוצאים פעמים רבות בסערת רגשות, ומסיבות מובנות - לא יכולים לעצור את הדמעות. "בגלל המורכבות שבו, מתעסק בסרט צוות מאוד קטן מהמערך", מפרטת שני, "בדיוק מאותה סיבה הוא גם לא חשוף לכל העולם - אנחנו שומרים ולא מפרסמים אותו".

מתוך התערוכה למען החטופים בלונדון

מתוך התערוכה למען החטופים בלונדון צילום: דובר צה"ל

בפני כל קבוצה שהיא פוגשת בלונדון, ולפני שהמבקרים נכנסים לתערוכה וצופים במיצגים ובסרט הזוועות, מודה הקצינה בפניהם: "אני שמחה שבאתם כי אני חושבת שזו חובתו המוסרית של כל אדם בעמדת מפתח שיכול לצפות בסרט הזה, אבל חשוב לי שתדעו שהתערוכה לא תצליח לעולם להעביר שני דברים: הראשון, הוא הריח - ריח המוות והגופות הוא מצלק, והשני, הוא תחושת הפחד התהומית שהחטופים מרגישים בכל רגע נתון, ולא נוכל להבין אותה לעולם. מצד אחד אנחנו מתעסקים בזוועות, ומצד שני אנחנו רואים כמה אנחנו מצליחים להשפיע על הבכירים, ומבינים שהם יזכרו את הסרט הזה לתמיד, ובתקווה גם יפעלו - כדי שזה לעולם לא יקרה שוב".