הרמטכ"ל הודיע: התחלנו לתחקר את המחדל - חובה ללמוד גם במלחמה

הרמטכ"ל בהצהרה לתקשורת: "כחלק מהתקדמות הלחימה, שחררנו חלק מכוחות המילואים" | "ההחלטה אודות התחקיר היא צורך מבצעי ואינה החלטה של מדיניות" | "לא נאפשר נסיונות סחיטה להפסקת אש"

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/01/24 18:34 ג בשבט התשפד | עודכן בתאריך 13/01/24 19:39

הרמטכ"ל הודיע: התחלנו לתחקר את המחדל - חובה ללמוד גם במלחמה
הרמטכ"ל בהצהרה לתקשורת, צילום: דובר צה"ל, צילום מסך

הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, מסר הערב (שבת) הצהרה לתקשורת לקראת ציון מאה ימים מתחילת המלחמה. "אישרנו היום תוכניות לפיקוד הדרום להמשך הלחימה ולהגברת הלחץ הצבאי על החמאס. לחץ שיביא לפירוק החמאס ולהחזרת החטופים" הודיע הלוי. "הלחץ הזה, ורק הוא הצליח להביא עד כה להשבתם של חטופות וחטופים רבים" הוסיף.

הצהרת הרמטכ"ל

"התחלנו לתכנן את מבנה התחקירים - חובה עלינו ללמוד גם תוך כדי המלחמה"

הרמטכ"ל הסביר את החלטתו על תחקור מחדל השבעה באוקטובר. "תחקיר אמת הוא נשמת אפו של צבא. אנחנו מתחקרים כל הזמן. ככה זה בצה"ל, זו הדרך שלנו ללמוד ולהשתפר". הלוי הבהיר כי תחקיר מבצעי לא מחליף בדיקה או חקירה חיצונית, אך הדגיש: "אנחנו מבינים שהמלחמה תמשך עוד זמן רב, ולכן התחלנו לתכנן את מבנה התחקירים. חובה עלינו ללמוד גם תוך כדי המלחמה הזו".

"ההחלטה אודות התחקיר היא צורך מבצעי ואינה החלטה של מדיניות"

הרמטכ"ל הסביר כי ההחלטה לערוך תחקיר מבצעי פנימי היא צורך מבצעי. "צה"ל כמובן כפוף לדרג המדיני ומכבד אותו" אמר הלוי, והוסיף: "ההחלטה אודות התחקיר היא צורך מבצעי ואינה החלטה של מדיניות. צה"ל רוצה וצריך להיות טוב יותר. אני משוכנע שכולם מבינים ומזדהים עם הרצון הזה".

עם זאת, הלוי הודיע כי טרם נקבע מועד לתחילת התחקיר אך הוא יחל מוקדם ככל שניתן. "אנחנו חייבים להתחיל ולהבין מה קרה, כדי להגן טוב יותר על תושבי העוטף ועל מנת שנדע להבטיח שהיום הזה לא יחזור על עצמו. על מנת שנדע להחזיר אותם לבתיהם בביטחון רב" הוסיף.

"פועלים בכל האמצעים על מנת להשיב את החטופים"

עוד הוסיף הלוי: "מחר נציין מאה ימים מתחילת המלחמה. מאה ימים בהם החטופים עדיין מוחזקים בעזה על ידי מחבלי חמאס האכזריים. אנחנו פועלים בכל האמצעים, ברובם חשאיים, על מנת להשיבם וכך נוסיף לעשות עד שנחזיר את כולם".

"הזמן דוחק להשבת החטופים ואנחנו לא שוכחים לרגע"

הרמטכ"ל הבהיר: "המשימה הזו טרם הושלמה. אני יודע שלכל דקה יש משמעות קריטית ואנחנו לא אדישים לכך. הזמן דוחק להשבת החטופים ואנחנו לא שוכחים לרגע ולא זונחים את המטרה הנעלה הזאת. כדי להביא לתוצאות ממשיות עלינו להמשיך ולפעול בשטח האויב, לא לאפשר נסיונות סחיטה להפסקת אש שכפי הנראה לא יביאו לתוצאות ממשיות. עלינו להמשיך וללחוץ וזה בדיוק מה שאנחנו עושים".

"הנהגת החמאס תולה תקוות בהפסקת הלחימה, והיא משוכנעת שהרגע הזה קרב. בשם מטרות כל כך צודקות אנחנו נחושים ומתמידים. המטרות הללו מורכבות להשגה וייקחו זמן רב – אמרנו את זה מהרגע הראשון. לשם פירוק החמאס דרוש וגם הכרחי שיהיה לנו אורך רוח".

"כחלק מהתקדמות הלחימה, שחררנו חלק מכוחות המילואים"

הלוי הודיע כי במסגרת הלחימה הוחלט על שחרור כוחות מילואים. "כחלק מהתקדמות הלחימה, שחררנו חלק מכוחות המילואים, שהתגייסותם ראויה לכל שבח של המדינה כולה. אתם אנשי המילואים היקרים, קבוצות מופת בחברה הישראלית. אנחנו נזדקק לכם כמובן גם בשנת 24'" אמר. עוד הוסיף: "נעשה את זה תוך זמן הערכות מספק, לצד הוקרה ותגמול ראויים – לכם ולא פחות חשוב מכך למשפחותיכם, ששמרו לאורך כל התקופה הזו על הבית".

אנחנו מנהלים לחימה במספר זירות במקביל, בעצימות משתנה. פועלים בכל מקום. לא תהיה חסינות למבקשים להרגנו: לא בעזה, לא ביהודה ושומרון וגם לא בזירות האחרות ברחבי המזרח התיכון.
חיזבאללה בחר לשמש כ-"מגן חמאס" בשליחות איראן, ואנחנו גובים ממנו על כך מחיר הולך וגדל. מי שמתנה הפסקת החיכוך בצפון בהפסקת הלחימה ברצועת עזה, ישלם מחירים הולכים וגוברים.
כך היה, כך יהיה גם קדימה.

המציאות הביטחונית בצפון מתעצבת כבר בימים אלו. אנחנו מרחיקים את מחבלי רד'ואן מהגבול ופוגעים ביכולות חיזבאללה אותן בנה במשך שנים. פועלים בחופש פעולה במרחב האווירי של לבנון ותוקפים כל איום שאנחנו מזהים. אזור דרום לבנון הוא אזור לחימה, והוא יישאר כזה, כל עוד חיזבאללה פועל ממנו. חיזבאללה עלול להפוך את כל מדינת לבנון לאזור לחימה, יהיה לכך מחיר כבד.

אנחנו ערוכים למלחמה גם היום, ומשפרים יכולותינו כל העת. אנחנו מחויבים לשינוי המצב הביטחוני, באופן כזה שיאפשר חזרה של התושבים בביטחון מוחלט לבתיהם – בצפון ובדרום. ביהודה ושומרון, אנחנו פועלים מסביב לשעון ביישובים ובצירים. במהלך המלחמה ביצענו מספר חסר תקדים של פעילויות התקפיות, ועצרנו מחבלים בין היתר בדרכם לפיגוע. יחד עם ההתיישבות אנחנו מתחקרים כל אירוע ומחזקים את ההגנה. גם אתמול בלילה, ביישוב אדורה, היה ניסיון פיגוע, שילוב של כוחות היישוב עם כוחות הצבא, ערנות, פעולות נחושות, הביאו לתוצאה.. ונאחל החלמה ללוחם אחד שנפצע.