סמוטריץ': "מוכן למסור את השם שלי, את עתידי הפוליטי"

שר האוצר התראיין ברדיו והתייחס לתקציב המלחמה שעבר לאחרונה, "הדבר הזה עולה כסף". על מאבק המשפחות להחזרת החטופים, "שגיאה קשה", וגם, "אתה צריך לקבל החלטה שאתה לא מתעסק בפוליטיקה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 29/11/23 11:39 טז בכסלו התשפד

סמוטריץ': "מוכן למסור את השם שלי, את עתידי הפוליטי"
סמוטריץ', צילום: Chaim Goldberg/Flash90

בתחילת השבוע אושר תקציב המדינה לתפעול המלחמה עד סוף המלחמה, בהיקף של 30 מיליארד שקלים. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' התראיין היום (ד') לינון מגל וברק סרי ברדיו 103FM והתייחס לטענה בעניין חוסר הנכונות שלו לקצץ בכספים הקואליציוניים.

המפונים ישנים בבתי מלון ולא על מזרנים במתנ"סים

"זה תקציב טוב שמבטא מדיניות מרחיבה שהחלטנו עליה מתחילת המלחמה. הבנו שברגע כזה המדינה צריכה להכניס את היד לכיס ולתת רשת ביטחון מלאה לאזרחי מדינת ישראל. המלחמה הזאת התחילה באירוע טראומטי גדול ששבר את האמון בין האזרחים למדינה. המדינה לא הייתה שם כדי להציל אנשים שהיו במשך עשרות שעות בממ"ד כשטבחו בהם ורצחו אותם ועשו בהם עוד דברים נוראיים. אנחנו בונים את קו הביצורים השני ואומרים לאזרחי ישראל, 'יש מדינה לסמוך עליה בשעת צרה'. זה נכון למפונים ולניצולים, זה נכון לכל המשק. זה נכון ללוחמי המילואים ולבני המשפחות שלהם, וכן, הדבר הזה עולה כסף".

"אנחנו מרחיבים את התקציב בסדר גודל של 30 מיליארד שקלים. 17 מתוכם אלה הוצאות המלחמה, הביטחון, הצבא. 13 מיליארד זה הרבה כסף ורשת הביטחון האזרחית שאנחנו נותנים לאזרחי מדינת ישראל, ולכן המפונים נמצאים בבתי מלון, ולא על מזרנים במתנ"סים או בכיתות לימוד, כפי שתוכנן לאורך כל השנים בתוכניות החירום שעשו בתקופה של מלחמה".

הלחץ של משפחות החטופים הוא שגיאה קשה

"יש לחץ ישראלי פנימי שסביר להניח שיתחדש ברגע שנחדש את המלחמה. לצערנו, אנחנו לא מצליחים להחזיר בשלב הזה את כל החטופים ויהיו משפחות שיישארו כאן בלי החטופים שלהם, ומן הסתם יפעילו לחץ שבעיניי הוא שגיאה קשה, אני חושב שהדבר הזה רק פוגע בסיכויים להחזיר את החטופים האלה בריאים ושלמים הביתה, זה רק מעלה את סינוואר על עצים ומעלה מחירים למקומות שאנחנו לא יודעים ולא רוצים לשלם אותם, מכיוון שהוא הרי רוצה לעצור את המלחמה ולשרוד, ואנחנו רוצים להשמיד אותו. בעניין הזה יש בינינו סתירה מובהקת בין האינטרסים".

ההפגנה לשחרור משפחת ביבס

ההפגנה לשחרור משפחת ביבס, צילום: Miriam Alster/FLASH90

לא מתעסק בפוליטיקה כרגע

"אני חושב שזו שגיאה קשה מאוד לעסוק עכשיו בפוליטיקה בזמן מלחמה. אני יכול לומר על עצמי, אני קיבלתי החלטה ביום הראשון של המלחמה שאני לא מתעסק עכשיו בפוליטיקה. היכולת לקבל החלטות נכונות, להבין את כובד האחריות שמוטל כרגע על הכתפיים, והצורך לקבל החלטות נכונות, גם בהקשרים הביטחוניים של ניהול המלחמה בקבינט ומחוצה לו, וגם כמובן בכלכלה כדי להיות יכול לעמוד מול קמפיינים ציניים ושקריים ומול לחצים - אתה צריך לקבל החלטה שאתה לא מתעסק בפוליטיקה, נכנס לחדר ועושה את מה שנכון. אמרתי לעצמי שאם הלוחמים מוכנים למסור את החיים ואת הנפש ולהיהרג על מדינת ישראל חלילה, אז אני ודאי מוכן למסור דברים אחרים, את השם שלי, אולי את העתיד הפוליטי שלי. זה לא מטריד אותי ואני אומר בצורה חד משמעית. בסופו של יום, אני שליח ציבור. אם יהיה ציבור שיחשוב שאני ראוי להמשיך לייצג אותו וישלח אותי, מצוין. אם לא, זה ממש לא מעסיק אותי ברגע הזה".