מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

ההיערכות המוקדמת וחלוקת הכוח: פרטים חדשים על מתקפת הפתע של חמאס

עיתון "הגרדיאן" הבריטי מפרסם פרטים חדשים על ההיערכות המוקדמת של חמאס למתקפה ועל השעות שקדמו לה: הפקודה הראשונית והפקודה הסופית, המידור של דרגי השטח וחלוקת הכוחות והתפקידים

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/11/23 14:13 כג בחשון התשפד

ההיערכות המוקדמת וחלוקת הכוח: פרטים חדשים על מתקפת הפתע של חמאס
מחבלים משתלטים על טנק על הגדר, צילום: shutterstock

חודש למתקפת הטרור הרצחנית של חמאס על עוטף עזה. כתבה שמתפרסמת היום (ג') בעיתון הבריטי "גרדיאן", נחשפים פרטים חדשים על ההכנות וההיערכות של חמאס לקראת ההתקפה והטבח הנורא. לפי הדיווח, הפקודה הסופית להתחלת המתקפה ניתנה בשעה שש בבוקר, כאשר המסיבה ברעים לא נכללה במטרות המבצע.

ההנחיות הראשונות וכינוס המחבלים

תחקיר "הגרדיאן" מתבסס על מידע שניתן בידי גורמי מודיעין ישראליים ועדויות של מחבלי החמאס בחקירותיהם שפורסמו בידי צה"ל, ולפיו באיזור השעה ארבע בבוקר קיבל והמחבלים הוראה להגיע אל המסגדים ולא למתחמי האימונים. אחרי סיומה של התפילה במסגד התקבלה הוראה שנייה: להגיע אל נקודות כינוס עם אמצעי לחימה, תחמושת וציוד.

מחבלי חמאס

מחבלי חמאס מתכנסים, ארכיון | צילום: פלאש 90. עבד רחים חטיב

ההוראה הועברה מפה לאוזן בין מפקדי השטח הבכירים ביותר, וכך הועברה אל כלל הלוחמים בשטח. בנקודות הכינוס קיבלו המחבלים כלי נשק נוספים מתקדמים יותר כמו רובי צלפים, טילי נ"ט, מקלעים כבדים, מטענים, רימונים ועוד. בנוסף, הצטרפו אליהם גם מחבלי הג'יהאד. המחבלים לא היו מודעים להחלטה כי המבצע יחל באותו הבוקר עד לאותם הרגעים.

חלוקת הכוח והפקודה הסופית

כל יחידה קיבלה יעד נפרד: בסיס צבאי, קיבוץ, כביש או עיירה. לרוב צורפו לפקודות מפות המציגות את מיקומי ההגנה עליהם ומיקומי מפתח בתוך יעדיהם, תוך הסתמכות על מידע שמקורו בפועלים בישראל. לפי ההערכות בכתבה, חמאס לא היו מודע למסיבת הטבע שהתקיימה ברעים באותו הזמן. לפי גורמים ישראלים המצוטטים בכתבה, חמאס נערך למבצע בין שנה לשנה וחצי, בעוד בחמאס אומרים כי התכוננו אליו במשך כשנתיים.

מחבלי חמאס בפשיטה הרצחנית

עזתים בפשיטה הרצחנית | צילום: shutterstock

כשהגיעה השעה הייתה 6 בבוקר. השמש זרחה והפקודות הסופיות ניתנו: "הגברים היו צריכים למהר ולפרוץ דרך פערים שבקרוב יפוצצו או ינופצו דרך גדר המערכת ולתקוף חיילים ואזרחים ישראלים מהצד השני".

"צה"ל הכריז על מצב מלחמה": ההצהרה הראשונה של דובר צה"ל במלחמה