מגעים אחרונים לחקיקה בהסכמה: הדרישה של הקואליציה והלחץ על גנץ

יומיים דרמטיים בכנסת: גורמים בכירים בקואליציה מנהלים מגעים של הרגע האחרון לחקיקה בהסכמה של עילת הסבירות ואומרים ל"חדשות כיפה" כי הדבר אפשרי

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 23/07/23 13:47 ה באב התשפג

מגעים אחרונים לחקיקה בהסכמה: הדרישה של הקואליציה והלחץ על גנץ
ראש הממשלה נתניהו | , צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

למרות שהדיון האחרון במליאה על חוק צמצום עילת הסבירות כבר התחיל, ולמרות שבעוד 24 שעות כבר תתחיל ההצבעה עצמה, גורמים בכירים בקואליציה מנהלים עם אנשי בית הנשיא וגורמים נוספים מגעים לריכוך החוק בהסכמה כשהם אומרים שפשרה עוד אפשרית. 

הדרישה של הקואליציה להסכמות

נכון לשעה זו אין התקדמות במגעים והם לא מתנהלים בין הקואליציה לאופוזיציה באופן ישיר, מה שיקשה על הסכמות משום שבקואליציה דורשים בתמורה להסכמות שלפחות סיעה אחת מהאופוזיציה תצביע יחד איתם בעד החוק ולא מתכוונים לבצע שינויים בחוק מבלי לקבל הישג בדמות תמיכה מהאופוזיציה. 

התנאי של גנץ

המפלגה ששמה עולה בשיחות הפשרה היא מפלגת המחנה הממלכתי בראשות חבר הכנסת בני גנץ, אבל בקואליציה טוענים כי הדרישה שלו להקפיא את החקיקה לתקופה של שנה וחצי היא ארוכה מדי וטוענים שאין לו את האומץ הנדרש כדי לבצע פשרה אמיתית. 

בתוך כך, גנץ אמר היום במליאת הכנסת כי, "כל הסכמה שלי או של האופוזיציה נקודתית על עילת הסבירות, מבלי לפתור את שאר הסוגיות שעל הפרק, תהיה פגיעה בדמוקרטיה, בחברה, בביטחון ובכלכלה. זה אולי יעצור, אבל זה לא יעזור".



גנץ הוסיף: "לשיטתי ולתפיסתי, עילת הסבירות, היא כלי חשוב למניעת שחיתות וביקורת שיפוטית. מבחינתי, אין כל צורך לשנות אותה. לצד זאת, ניתן לדון בכך אם נשמרים שאר האיזונים. אך בעולם שבו עילת הסבירות מצומצמת, ומיד לאחר מכן מתחילים בהליך מינוי שופטים פוליטיים, יועמ"שים מטעם, מכפיפים את מח"ש לשר, פוגעים בחופש העיתונות בחוק תקשורת דרקוני, מפטרים את היועמ"שית ומביאים פסקת התגברות מסוכנת – אנחנו במדרון תלול ומסוכן".