הרב אורי שרקי מסביר: זו הטענה מאחורי רק-ביבי או רק-לא-ביבי

בראיון מיוחד לכיפה לרגל חג הפסח הרב שרקי מתייחס גם לסוגיות שעל סדר היום הציבורי, ולמרות הכל - הוא אופטימי: "דווקא בתקופה הזו שבה אנחנו רואים מתחים כל כך גדולים, אנחנו מאמינים שהמתחים האלה הם הכנה לסינתזה"

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 02/04/23 22:37 יא בניסן התשפג

הרב אורי שרקי מסביר: זו הטענה מאחורי רק-ביבי או רק-לא-ביבי
הרב אורי שרקי, צילום: עמותת "ברית עולם", www.ravcherki.org

לקראת חג הפסח המתקרב, ערכנו בכיפה ראיון חג חגיגי עם הרב אורי שרקי. בראיון דיבר הרב על שלושת הרבנים מהם למד, חסרונותיה של התפיסה החרדית, מקומה של האמנות, ועוד. כאמור, בין הנושאים הרבים התייחס הרב שרקי גם לרפורמה המשפטית ולמחאות שהגיעו בעקבותיה. בראיון הוא ביטא את עמדתו הברורה בעד קידומה של הרפורמה למרות המחאה – אך במקביל הוא הסביר מה לדעתו עומד מאחורי המחאה הנרחבת וההזדמנות שיכולה לצמוח בעקבות המשבר.

המתחים הם הכנה לסינתזה – המוחה מבקש להכיר את השני

"יש מנהג אצל היהודים הספרדים", פותח הרב, "לקרוא בשנים עשר הימים הראשונים של חודש ניסן את הנבואה של יחזקאל: 'ואתה בן אדם קח לך עץ אחד וכתב עליו ליהודה ולבני ישראל חברו, ולקח עץ אחד וכתוב עליו ליוסף עץ אפרים וכל בית ישראל חברו; וקרב אתם אחד אל אחד לך לעץ אחד והיו לאחדים בידך'. דווקא בתקופה הזו שבה אנחנו רואים מתחים כל כך גדולים, אנחנו מאמינים שהמתחים האלה הם הכנה לסינתזה".

הרב מסביר מה עומד מאחורי הצעקה המרה: "במקום לראות רק את הצד של המאבק והעוינות, אפשר לומר אפילו השנאה, שיש בין הצדדים בתוך האומה – אנחנו מתכוננים ביחד לחג החירות, וכדי לצאת ביחד לחג החירות צריך שכולנו נהיה ביחד. המציאות הזו שכל אחד מביע, גם אם בצורה מרירה וכואבת, את העמדה שלו – היא בגלל שהוא מבקש שגם השני יכיר אותו ושגם הוא יכיר את השני".

הטענה האמיתית מאחורי רק-ביבי או רק-לא-ביבי 

"מעניין לראות שאם אתה שומע על פני השטח מהי האמירה, מעבר לשאלה רק-ביבי רק-לא-ביבי או דמוקרטיה לא דמוקרטיה וכדומה, שהם ביטויים שמורים על שטחיות, אתה שם לב שיש משהו אחר: הטענה האמיתית היא 'למה אתה לא מקשיב לי?'".

ההפגנה בתל אביב

ההפגנה בתל אביב צילום: Tomer Neuberg/Flash90

"גם כשזה נאמר לפעמים כמניפולציה פוליטית, האמירה הזו 'תקשיב לי' היא בעצם הרצון להפגיש בין הקצוות. אם אנחנו מדברים על מסר של התחדשות לקראת חג הפסח, זאת הנקודה שאנחנו צריכים להיות קשובים אליה ולא להתיירא מן המשברים. המשברים הם תמיד הזדמנות".

הראיון המלא יפורסם בערב חג הפסח