בממשלה שוקלים שינויים בסעיפי הרפורמה במערכת המשפט

על אף ההצהרות כי הרפורמה שמקדם שר המשפטים לוין תעבור כפי שהוצגה ולאחר דיונים בוועדת החוקה, נראה כי ייתכנו שינויים שיובילו לריכוכה | סעיף בחירת השופטים, שהוא הקשה מכולם - תקוע משני הצדדים הדנים

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/01/23 23:01 ד בשבט התשפג

בממשלה שוקלים שינויים בסעיפי הרפורמה במערכת המשפט
לוין ורוטמן בוועדת חוקה | , צילום: Yonatan Sindel/Flash90

שר המשפטים יריב לוין הכריז לפני כשלושה על הרפורמה במערכת המשפט וביקש גיבוי מלא מראש הממשלה בנימין נתניהו. מספר ימים לאחר מכן, לאחר שחברי הכנסת יאיר לפיד ובני גנץ תקפו את הרפורמה, נתניהו השיב להם: "הרפורמה תצא לדרך, וכפי שלא נרתענו בעבר מהתקפות השמאל והתקשורת, לא נירתע גם הפעם". הערב (ה') נראה כי ייתכנו שינויים וריכוכים בתכנית המקורית. 

לפי פרסום ב"גלובס", פניות מ"השטח הליכודי", קוראות להביא להסכמות רחבות יותר בדרך ליישומה של הרפורמה. בימים האחרונים כידוע מתנהלות מחאות ומתפרסמות קריאות מצד גורמים רבים נגד  הרפורמה, ובמקביל מתקיימות שיחות בין גורמים שונים לבין גורמים בליכוד במטרה למתן אותה. בנוסף להם, גם נשיא המדינה מעורב בשיחות, כפי שהצהיר אף הוא מספר פעמים.

הקואליציה תקבל הימנעות של חלק מנציגי האופוזיציה בהצבעות

השינויים שנידונים: פסקת ההתגברות והגדלה הרוב הנדרש לביטול החלטות בג"צ, לצד רוב מיוחס של שופטים לפסילת חוקים וגם שינוי חוק היועמ"שים. סוגיית בחירת השופטים, שהיא הקשה מכול - תקועה בשל חוסר הסכמה.

על פי הפרסום, דחו נציגי הממשלה דרישה לעכב את הרפורמה והדיונים בוועדת החוקה, ובו בזמן ולהקים ועדה ציבורית שתגיש את המלצותיה לשינויים הנדרשים במערכת המשפט. בליכוד הציעו מנגד להגיע להסכמות על שינויים כאלה ואחרים, והקואליציה תקבל בתמורה הימנעות של חלק מנציגי האופוזיציה בהצבעות.