הרפורמה המשפטית הנשיא הרצוג מודאג: "אינני בטוח בהצלחת המהלך"

בשל המחאה נגד הרפורמה במערכת המשפט, אותה הציג שר המשפטים יריב לוין, נשיא המדינה יצחק הרצוג, עסוק בניסיון להביא לריכוך הרפורמה: "יש רצון טוב מצד הגורמים השונים אשר האחריות מוטלת עליהם, אבל הדרך עוד ארוכה"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 15/01/23 11:00 כב בטבת התשפג

הנשיא הרצוג מודאג: "אינני בטוח בהצלחת המהלך"
צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בשבוע האחרון, בשל המחאה הציבורית והפוליטית הנרחבת נגד הרפורמה במערכת המשפט, אותה הציג שר המשפטים יריב לוין, נשיא המדינה יצחק הרצוג, עסוק בניסיון להביא לריכוך הרפורמה "במאמצים בלתי פוסקים עם הגורמים הרלוונטיים".

"העימות הזה מדאיג אותי מאד"

הבוקר (א') אמר הנשיא כי "אנחנו נמצאים בעיצומה של מחלוקת עמוקה שקורעת את העם. העימות הזה מדאיג אותי מאד, ומדאיג ציבור גדול בישראל ובתפוצות". לדבריו יסודותיה של הדמוקרטיה הישראלית, בהם מערכת המשפט - "הם מקודשים ועלינו לשמור עליהם מכל משמר, גם כשמתקיימים וויכוחים ודיונים עקרוניים על היחסים בין הרשויות". 

הנשיא אמר כי הוא "מעריך את כל המתווכחים, המעורבים, המוחים והמפגינים, ואת מעורבות הציבור בדיון החשוב הזה. אני מכבד את הביקורת כלפיי, אבל אני כרגע מתמקד בשני תפקידים קריטיים שאני מאמין שמוטלים עלי כנשיא המדינה בעת הזאת: למנוע משבר חוקתי היסטורי ולעצור את המשך הפילוג בעם". 

"הדרך עוד ארוכה והפערים משמעותיים"

הרצוג טען בדבריו כי בית הנשיא הוא אולי המקום היחידי היום שזוכה לאמון כל הצדדים ומסוגל לקיים התדיינות בנושא באופן שמקובל על כולם, "הן בדלתיים פתוחות, הן בדלתיים סגורות. בשבוע האחרון אני פועל כל הזמן, בכל דרך, ובמאמצים בלתי פוסקים עם הגורמים הרלוונטיים, במטרה ליצור דיאלוג ושיח רחב-היקף, קשוב ומכבד, שאני מקווה שיניב תוצאות". 

"אני מודה בכנות שאינני בטוח בהצלחת המהלך. יש רצון טוב מצד הגורמים השונים אשר האחריות מוטלת עליהם, אבל הדרך עוד ארוכה והפערים משמעותיים. עקרונות מגילת העצמאות וקווי המתאר היהודיים והדמוקרטיים של מדינתנו הם נר לרגליי, ולא אתן לפגוע בהם. יש לנו מדינה וחברה – חזקות ומגוונות, שצלחו אתגרים רבים בעבר". 

בסיום דבריו התחייב הנשיא הרצוג להמשיך לפעול בכל כוחו בנושא, "אני מקווה שנוכל למצוא את הדרך הנכונה לצאת גם מהמשבר הקשה הזה", סיכם.