מרכיבים ממשלה "בלי הסכמים קואליציונים": ההצעה של נתניהו למפלגות שנדחתה על הסף

על פי הדיווח נתניהו הציע לסמוטריץ' ויהדות התורה להקים ממשלה עוד לפני שיגבשו ההסכמים הקואליציונים על מנת להדיח במהירות את הממשלה הקודמת, ההצעה סורבה: "לא יאושר לעולם"

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/11/22 07:38 יג בחשון התשפג

"בלי הסכמים קואליציונים": ההצעה של נתניהו למפלגות שנדחתה על הסף
נתניהו, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ממשיכים להקים ממשלה: בנימין נתניהו רוצה להקים ממשלה מהר ככל הניתן והוא שולף לצורך כך כל טריק אפשרי כך נראה. על רקע המאבקים בתוך הליכוד, האיומים והאוליטימטומים מצד חברי כנסת מסויימים מבית וגם הקשיים במשא ומתן עם סמוטריץ' ובן גביר שצפוי בהמשך היום להצטרף למשא ומתן הקואליציוני, דיווח כי נתניהו בהצעה חריגה לראשי המפלגות, להקים ממשלה עוד לפני חתימה על הסכמים קואליציונים, הצעה שנדחתה על הסף.

על פי הדיווח של העיתונאי יקי אדמקר, נתניהו הציע לראשי גוש הימין: חלוקת תיקים ותפקידים, השבעת ממשלה בשבוע הבא אבל בלי הסכמים קואליציוניים. מטרתו של נתניהו כך נראה, היא להוציא את לפיד ושרי ממשלתו ממשרדיהם "מהר ככל הניתן" כלשונו.

מה שלא יקרה עכשיו, לא יקרה לעולם

ראשי יהדות התורה ויושב ראש הציונות הדתית שקיבלו את ההצעה מנתניהו סירבו להצעה על הסף כשבסביבתם אומרים על הרעיון של נתניהו: מה שלא יקרה עכשיו, לא יקרה לעולם. הכוונה היא מחשש שללא הסכמים קואליציונים דברים החשובים להם ימוסמסו על ידי נתניהו בהמשך ולא יקודמו. בליכוד אף הציעו למפלגות כי אם בהמשך אכן הדברים לא יקרו יוכלו המפלגות להצביע בהצבעת אי אמון כנגד הממשלה, אך כאמור ההצעה נדחתה.

בראיון לרשת ב' אמר חבר הכנסת יעקב אשר מיהדות התורה: "אנחנו רוצים להקים במהירות את הממשלה, אבל לא על חשבון העניינים האידאולוגים שבעינינו חייבים להיות בקווי היסוד. אנחנו מפלגה אידיאולוגית ובשונה מאחרים איננו מחליפים אג'נדה כל בחירות".

הדרישה לפסקת התגברות

בתוך כך דווח כי רבני מפלגת 'אגודת ישראל' דורשים מחברי הכנסת שלהם לדאוג לחקיקת פסקת התגברות ולא, לא להיכנס לממשלה. הבוקר מפורסמים ביומונים החסידיים רשימת הדרישות שהציבו האדמו"רים לנציגי אגו"י. ובראשן: "חברי הכנסת נדרשו להביא לחקיקת פסקת ההתגברות, למניעת סיכול של החלטות וחוקים שיתקבלו, להגנת קדשי ישראל וזכויות הציבור שומר התורה והמצוות, שעד כה נרמסו בזדון".

בתוך הליכוד: קרבות קשים

בליכוד סוער מאוד סביב חלוקת השרים כשרק אתמול פורסמו בערוץ 12 הקלטות ישראל כ"ץ בוא הוא מספר איך הוא מתכוון לכופף את נתניהו על מנת לקבל את תיק האוצר. "נתניהו נותן למי שהוא רוצה או למי שהוא צריך" מסביר כ"ץ כי יש לו סיעה בתוך הליכוד על מנת להיות בעל כוח מול נתניהו: "כץ מונה את רשימת חברי הכנסת השותפים לו בקואליציה שיצר בתוך המפלגה: דודי אמסלם, דוד ביטן ומאי גולן בנוסף לניסים ואטורי וגם חבר הכנסת החדש חנוך מיליביצקי. נראה כי ההקלטות פגעו בכ"ץ לאחר שחברי הכנסת שהזכיר התנערו מדבריו וגם פורסמה ההודעה העוקצנית מלשכת נתניהו בה אמרו: "מי שיאיים ימצא את עצמו בחוץ ולא במשרד החוץ".

על רקע פגישתו היום של בן גביר עם נתניהו ותחילת המשא ומתן בינהם גם עם סמוטריץ' עוד לא נראות הסכמות באופק כשהוא ממשיך לדרוש את תיקי האוצר או הביטחון דבר שנתניהו לא כל כך רוצה לתת לו.