המחדל באסותא: המטופלים לא יחויבו לערוך בדיקות גנטיות

משרד הבריאות החליט לא לחייב הורים שטופלו ביחידת הפוריות באסותא ראשון לציון לבצע בדיקה לזיהוי קשר גנטי לעוברים שלהם. הורים שכן מעוניינים בכך יידרשו על פי חוק לקבל אישור מקדים מבית המשפט

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/11/22 21:02 ז בחשון התשפג

המחדל באסותא: המטופלים לא יחויבו לערוך בדיקות גנטיות
בית חולים אסותא, צילום: Yossi Aloni/Flash90

תינוקת המריבה: ימים בודדים לאחר לידתה של התינוקת שהוחזרה בהפריה חוץ גופית להוריה הלא ביולוגים, בתום סדרת התייעצויות עם גורמי מקצוע וכן היוועצות שהתקיימה אתמול (ב') עם נציגי משרד המשפטים, החליטה הנהלת משרד הבריאות שלא לחייב הורים שטופלו ביחידת הפוריות באסותא ראשון לציון לבצע בדיקה לזיהוי קשר גנטי לעוברים שלהם. 

מאז התגלה הכשל שאירע ביחידת הפוריות של אסותא ראשון לציון, קיימו שלושה צוותים שונים בדיקות לאיתור מטופלות ו/או זוגות שקיימת סבירות גבוהה יותר לקשר שלהם לאירוע. משרד הבריאות הנחה את הנהלת אסותא להודיע על כך בתוך זמן קצר למטופלות ו/או הזוגות שאותרו בבדיקות הללו, והם יוזמנו על ידי אסותא לשיחה שבה יוצגו להם כלל האפשרויות העומדות לרשותם. בהתאם להחלטת משרד הבריאות, המטופלות ו/או הזוגות הרלוונטיים לא יחוייבו בביצוע בדיקה לאיתור קשר גנטי, אולם הם יוכלו לבקש ביצועה של בדיקה מסוג זה, ככל שירצו בכך. 

עוד נמסר מטעם המשרד כי מטופלות ו/או זוגות שכבר מצויים בהיריון וכן מי שכבר נולד להם ילד, ויהיו מעוניינים לבצע בדיקה, יידרשו על פי חוק לקבל אישור מקדים מבית המשפט לשם ביצוע הבדיקה. בנוגע למטופלות ו/או זוגות שטרם בוצעה החזרה של העובר שלהם, בוחנת המדינה האם יש סמכות חוקית לאפשר להם לבצע את הבדיקה לזיהוי קשר גנטי מבלי לבקש את אישורו של בית המשפט. הכרעה בנושא תתקבל עוד השבוע.     

בנוסף, ועדת הבדיקה שהקים נציב קבילות הציבור למקצועות הרפואה, ד"ר בעז לב, תמשיך לבצע בדיקה מקיפה שמטרתה לאתר את מקור הטעות שגרמה להעברת העוברים השגויה.