ישראל בוחרת: 47.5% מהישראלים כבר הצביעו

12,495 קלפיות נפתחו עבור 6.7 מיליון בעלי זכות הבחירה. התוצאות הסופיות יגיעו עד חמישי בצהריים בתום ספירת כ-400 אלף קולות מהמעטפות הכפולות | אחוז ההצבעה הוא הגבוה ביותר מאז הבחירות לכנסת ה-15 ולראשות הממשלה

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/11/22 17:08 ז בחשון התשפג

ישראל בוחרת: 47.5% מהישראלים כבר הצביעו
בחירות 2022, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

היום הגדול הגיע: הקלפיות ברחבי המדינה נפתחו החל מהשעה 7:00, והבחירות לכנסת העשרים וחמש יצאו לדרכן. פעם חמישית בשלוש השנים וחצי האחרונות בה נדרשים האזרחים להכריע את עתיד הכנסת והממשלה, בתקווה למעט יציבות פוליטית. התוצאות הסופיות יגיעו עד יום חמישי בצהריים לאחר ספירת כ-400 אלף קולות שיגיעו מהמעטפות הכפולות, הכוללות גם את הצבעות חולי הקורונה.

שיעור ההצבעה נכון לשעה 16:00: 5.2%

אחוז ההצבעה עד לשעה 16:00 עומד על כ-47.5% עליה של 5.2% בהשוואה לאותה שעה בבחירות לכנסת ה-24. מספר המצביעים, נכון לשעה 16:00, עומד על 3,224,350. שיעור ההצבעה מהווה עלייה של כ-5.2% מאותה השעה, במערכת הבחירות לכנסת ה-24.

הנתונים מבוססים על שקלול של כ-8,240 מזכירי ועדות קלפי, המהווים כ-65.9% מכלל הקלפיות ושקלול של 669 מתוך כ-700 קלפיות המדגם.

16:00 - יושב ראש עוצמה יהודית טס לשרון במסוק: "גנץ יהיה באופוזיציה ואני אוכל להיות השר לביטחון פנים"

יושב ראש עצמה יהודית איתמר בן גביר המריא במסוק משדה תימן לאיזור השרון לאחר שלטענת נציגי עצמה יהודית יש התחזקות של גנץ בקלפיות בשרון. "חרשנו את הדרום, אבל קיבלנו עכשיו דיווחים שגנץ מתחזק בקלפיות בשרון, אם אנחנו נהיה גדולים – גנץ יהיה באופוזיציה ואני אוכל להיות השר לביטחון פנים. אם נהיה קטנים – יש סכנה לממשלה עם גנץ. חייבים למנוע את זה. חייבים ממשלת ימין".

14:53 - שקד באפרת: "אחוזי הצבעה גבוהים זאת בעיה למפלגות קטנות אבל אין מה לעשות, צריך להצביע ולהשפיע"

יו״ר הבית היהודי ושרת הפנים, איילת שקד, שהצביעה הבוקר (ג') בקלפי הסמוכה לביתה בתל אביב, הגיעה למועצה המקומית אפרת ולעיר ירושלים, וסיפרה על תחושותיה: "באפרת היה מטורף, רק ב'. אם אפרת היתה כל הארץ כנראה היינו על 100 מנדטים. זה מאוד מרגש, יש התעוררות גדולה, מלא נשים שמצביעות. נשים שהצביעו עבודה ומרצ, נשים מצביעות כדי לחזק. בואו נחכה לסוף היום". 

על אחוזי ההצבעה הגבוהים  אמרה שקד: "נכון, אחוזי הצבעה גבוהים זאת בעיה למפלגות קטנות אבל אין מה לעשות, צריך להצביע ולהשפיע".

מוקדם יותר התייחסה שקד למצב הימין לקראת סגירת הקלפיות הערב: "משיחות שלי אתמול עם סוקרים אין לגוש הימין 61 אלא 60. רק הצבעה לבית היהודי תביא לממשלת ימין", אמרה

12:30 - פעיל מרצ תועד מבזה תפילין

פעיל פוליטי של מפלגת מרצ, ניגש היום לדוכן של חב"ד בנתניה כשהוא לבוש בחולצת המפלגה, וביזה  תפילין בצורה קשה. חוקרי תחנת המשטרה בנתניה פתחו בחקירה עם קבלת הדיווח, ובתום החקירה יועברו ממצאיה לעיון והחלטת התביעות בהתאם. הפעיל בן ה-61 נחקר בחשד לעבירת פגיעה ברגשי דת. הוא הגיע לדוכן של חב"ד בעיר הממוקם סמוך לקלפי בבית ספר והצמיד תפילין לאיבר מינו. עוד הוא נראה כמי שמניף את התשמיש הקדוש בזלזול רב.

11:15 - הבית היהודי: "לסגור את הקלפיות בקרית ארבע"

מפלגת הבית היהודי פנתה הבוקר לוועדת הבחירות המרכזית בבקשה לסגור את הקלפיות בקרית ארבע. לטענת המפלגה נעלמו הפתקים הנושאים את האות ב' מקלפיות ברחבי המועצה: "מפלגת הבית היהודי רואה בחומרה את היעלמותם של פתקי הצבעה הנושאים את האות ב'. דרשנו מוועדת הבחירות לסגור לאלתר את הקלפיות בקרית ארבע. אנו קוראים לכל הציבור לשמור על טוהר הבחירות", נמסר המפלגה.

11:00 - עוצמה יהודית: פתקי הצבעה שלנו הועלמו

במפלגת עוצמה יהודית טענו כי בקלפיות בבני ברק הועלמו פתקי הצבעה ט' של רשימת הציונות הדתית. "לאחר פניה מהירה של הצוות המשפטי של עוצמה יהודית לוועדת הבחירות והגעה של צוותי השטח של עוצמה יהודית לקלפי, הפתקים הוחזרו", כך נמסר מעוצמה יהודית.

בן גביר מצביע

בן גביר מצביע

10:00 - מרצ: הסתירו פתקי הצבעה שלנו

במפלגת מרצ דיווחו הבוקר כי בקלפי שבבית ספר שריד שבעיר רחובות, הסותרו פתקי מרצ על ידי פתקי מחל של הליכוד.

09:30 - יו"ר ועדת הבחירות המרכזית: "מאורע חסר תקדים, חריג והיסטורי"

יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, אורלי עדס, בדברי פתיחה ליום הבחירות: "צאתו של יום הבחירות לדרך, בפים החמישית, במהלכן של שלוש וחצי שנים בלבד – הוא בהחלט מאורע חסר תקדים, חריג והיסטורי. אף על פי כן, בכֹל מערכת בחירות, יום הבחירות הוא יום חגה של הדמוקרטיה הישראלית. השמירה על טוהר הבחירות, הֲגִינוּת ההליך וניהול תקין של יום הבחירות, עומדים בראש סדר יומה של ועדת הבחירות, אשר פועלת במלוא העוצמה למיגור של כל ניסיון לפגוע בעקרונות אלה".

אורלי עדס

אורלי עדס | צילום: ועדת הבחירות

עוד היא אמרה: "אמש נוספו בנוסח תפילת העמידה, המילים: "וְתֵן טַל וּמָטָר לִבְרָכָה עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה". אני תקווה שגשם לא יהיה היום, אך שהיום הזה יסמל את תחילתה של תקופה ברוכה שתחל בהצלחת יום הבחירות".

08:55 - ראש הממשלה יאיר לפיד הצביע

ראש הממשלה יאיר לפיד ורעייתו ליהיא הצביעו הבוקר בבחירות, בקלפי שבבית הספר רמת אביב ג', בתל-אביב. "בוקר טוב, תצביעו נכון. תצביעו בשביל מדינת ישראל, העתיד של הילדים שלנו והעתיד בכלל", אמר לפיד.

יאיר וליהיא לפיד הצביעו

יאיר וליהיא לפיד הצביעו | צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

08:45 נשיא המדינה יצחק הרצוג מימש את זכות ההצבעה

נשיא המדינה יצחק הרצוג מימש הבוקר (ג') בקלפי הסמוכה לבית הנשיא שבירושלים, את זכות ההצבעה לבחירות לכנסת ה-25: "הצבעה משפיעה ללא צל של ספק. כל מי שחושב שקולו לא משנה או קולה לא משנה, טועה. ולכן אני קורא לכל אזרחיות ואזרחי המדינה, ממשו את זכותכם הדמוקרטית וצאו להצביע". 

יצחק ומיכל הרצוג כבר הצביעו |

יצחק ומיכל הרצוג כבר הצביעו | צילום: חיים צח, לע"מ

08:00 אירוע בחירות חריג בבית שמש

משטרת ישראל פתחה בחקירה בחשד כי באחת הקלפיות בשכונת רמת בית שמש ב', שפכו במהלך הלילה, ככל הנראה, חרדים קיצוניים המתנגדים לבחירות חומר בעל ריח חריף ורע. לאחר ניקוי המקום הקלפיות נפתחו בזמן.

07:00 - הקלפיות נפתחו

בחירות 2022

בחירות 2022 | צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

על פי נתונים עדכניים מספר בעלי זכות הבחירה עומד על 6,788,804 בני אדם, ומדובר למעשה בגידול של 210,720 מאז הבחירות לכנסת ה-24. 12,495 קלפיות ממתינות למצביעים, כאשר מתוכן 5,121 קלפיות נגישות. 222 קלפיות מוצבות בבתי החולים השונים ברחבי הארץ, ו-55 קלפיות מוצבות בבתי הסוהר ובמתקני המעצר. 232 מוצבות בבתי אבות ובדיור המוגן, ו-102 קלפיות הוצבו בנציגויות ישראל בחוץ לארץ. 

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, 77% מבעלי זכות הבחירה המתגוררים בישראל הם יהודים, ובהם 11% חרדים. 17% מבעלי זכות הבחירה הם ערבים ו-6% הם אחרים. כ-15% מבעלי זכות הבחירה הם צעירים בני 24-18, 29% בני 39-25, ו-31% בני 59-40. חלקם של בעלי זכות בחירה בני 60 ומעלה עומד על כ-25%.​

שידור ישיר ממרכז השליטה של ועדת הבחירות המרכזית

בוחרים ומטיילים

במהלך יום הבחירות ממשיכות יחידות צה"ל באימונים סדירים בשטחי האימונים (שטחי האש) ברחבי הארץ, וכל הגעה לשטח צבאי מצריכה תיאום ואישור מראש. האימונים כוללים בחלקם אש חיה, ועל כן על המטיילים לנהוג בזהירות ובהתאם להנחיות, ולוודא שאינם נכנסים בשוגג לשטחי אימונים של צה"ל.

שטח אש. ארכיון

שטח אש. ארכיון | צילום: Abir Sultan/Flash 90

קיים איסור לחצות גדרות ולהיכנס למקומות מגודרים ומשולטים, בהם שדות מוקשים המסומנים באמצעות גדר תיל ושילוט צהוב-אדום. בנוסף, כמו בכל יום, חל איסור על כניסה לשטחי A באזור יהודה ושומרון המסומנים בשילוט אדום. פעולה זו מהווה עבירה על החוק בהתאם לצו מפקד פיקוד המרכז.

בהתאם להערכת המצב ובהמלצת מערכת הביטחון, אישר אתמול הדרג המדיני הטלת סגר כללי על אזור יהודה ושומרון וסגירת המעברים ברצועת עזה ביום הבחירות.

סגר ביו"ש ובעזה

‏הסגר החל אמש (ב') בשעה 00:01. פתיחת המעברים והסרת הסגר עתידה להתבצע הלילה בשעה 23:59, בכפוף להערכת המצב. במהלך הסגר יתאפשר מעבר במקרים הומניטריים, רפואיים וחריגים בלבד ובכפוף לאישור מתאם פעולות הממשלה בשטחים.