כאוס פוליטי בבריטניה: בוריס ג'ונסון הודיע על התפטרותו

ראש ממשלת בריטניה הודיע על סיום תפקידו בעקבות 59 שרים וחברי פרלמנט שהתפטרו | "המערכת שלנו תצמיח מנהיג חדש שיעזור לשפר את המדינה אפילו יותר", אמר ראש הממשלה המתפטר, והוסיף: "אני עצוב על כך שאני מוותר על העבודה הטובה בעולם"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 07/07/22 14:43 ח בתמוז התשפב

כאוס פוליטי בבריטניה: בוריס ג'ונסון הודיע על התפטרותו
בוריס ג'ונסון סיים את תפקידו, צילום: shutterstock

דרמה פוליטית בממלכה בריטניה. 59 שרים וחברי פרלמנט בריטיים התפטרו בימים האחרונים, ביניהם קרוליין ג'ונסון ולוק הול, סגני יו"ר המפלגה השמרנית, שמתחו ביקורת על ראש הממשלה ומנהיג מפלגתם, בוריס ג'ונסון. השניים טענו שהתנהלותו גורמת לאובדן אמון של הציבור במפלגה ואף חמור מכך - מפריעה למדינה להתנהל בצורה טובה. ג'ונסון הבין את המציאות הפוליטית הקשה אליה נכנס, ובהצהרה פומבית מיוחדת הודיע על התפטרותו.

ג'ונסון מתפטר בשידור חי:

ג'ונסון הסביר בדבריו את הסיבה בגינה נאבק להמשיך ביומיים האחרונים בתפקידו. "זה לא רק בגלל שרציתי, אלא כי הרגשתי שזו חובתי, עבודתי, עבורכם - להמשיך לעשות את מה שהבטחנו ב-2019 כשנבחרנו", אמר ג'ונסון. "גאה מאוד בהישגים שלנו, ושדרשנו את הכוח בחזרה לאכוף את החוקים, ושעברנו את המגפה, שיצאנו הכי מהר באירופה מהסגר, ושהובלנו את התמיכה באוקראינה".

עוד הוא אמר כי בימים האחרונים ניסה להסביר לעמיתיו שלא כדאי להחליף את הממשלה. "לצערי לא הצלחתי לשכנע אותם. המשכתי כי זו הייתה חובתי. המערכת שלנו תצמיח מנהיג חדש שיעזור לשפר את המדינה אפילו יותר. למנהיג הזה אני אומר: אתן לך כמה תמיכה שצריך. ולכם, האומה הבריטית: אני יודע שיש הרבה אנשים שנושמים עכשיו לרווחה ואני רוצה שתדעו שאני עצוב על כך שאני מוותר על העבודה הטובה בעולם".

"אני רוצה להודות למשפחה שלי. להודות לשירותים הבריטיים ולכוחות הביטחון הנפלאים, לסוכנויות ולמפלגה. מעל לכל אני רוצה להודות לכם, העם הבריטי, על הפריבילגיה הענקית שהענקתם לי. רוצה שתדעו שמעתה והלאה ימשיכו לדאוג לכם".

שעתיים קודם להתפטרות, דווח ברשות השידור הבריטית, ה-BBC, כי ג'ונסון הכין מכתב התפטרות אותו הגיש למלכה. על פי הדיווחים בחצי האי הבריטי, במפלגה השמרנית מעוניינים לאשר בחירת מנהיג חדש עד חודש אוקטובר וג'ונסון צפוי לכהן באופן זמני עד אז.

"אנחנו חייבים לשנות מנהיגות"

ג'ונסון הצהיר אתמול כי אין בכוונתו להתפטר, אך נראה כי הגיעו מים עד נפש. מנהיג מפלגת הלייבור ויושב ראש האופוזיציה הבריטית, קיר סטארמר, בירך על כוונתו של ג'ונסון להתפטר, והוסיף שהוא היה צריך ללכת מזמן. "בריטניה צריכה התחלה חדשה לאחר 12 שנים של קיפאון והבטחות ריקות תחת השמרנים".

השר לביטחון וגבולות דמיאן הינדס הודיע הבוקר על התפטרותו, וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "אבל בשביל המדינה שלנו, ואמון בדמוקרטיה שלנו, אנחנו חייבים לשנות מנהיגות".

סקר הפופולריות של המפלגה השמרנית קבע כי שר ההגנה בן וואלאס, ניצב במקום הראשון בשל טיפולו במלחמה באוקראינה והנסיגה מאפגניסטן. חברי פרלמנט בריטיים אומרים שבשל סגנונו השונה מג'נוסון, נחשב וואלאס לאחד המועמדים המובילים לתפקיד ראש הממשלה. שרת החוץ, אליזבת טראס, שהוזכרה כאחת המועמדות לרשת את ג'ונסון, מיהרה להכריז על תמיכתה בו, והדבר נתפס בבריטניה כניסיון לקבל תמיכה עתידית בקרב תומכי ראש הממשלה שצפוי להתפטר.

הדיווח המוקדם ב-BBC:

 

 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן