תיקון היסטורי: 220 מיליון שקל יועברו כסיוע ללוחמי צד"ל

הממשלה אישרה את הצעת שר הביטחון בני גנץ ושר האוצר אביגדור ליברמן לעגן את זכותם של לוחמי צד"ל לסיוע בדיור, ו-400 משפחות יקבלו יותר מחצי מיליון שקלים כסיוע חד פעמי. "עוד לא תמה הדרך", הבהיר הרמטכ"ל כוכבי

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 26/06/22 14:19 כז בסיון התשפב

תיקון היסטורי: 220 מיליון שקל יועברו כסיוע ללוחמי צד"ל
מחאת לוחמי צד"ל, "צדק היסטורי", צילום: Flash90

שר הביטחון בני גנץ ושר האוצר אביגדור ליברמן, אישרו היום (א') בממשלה הצעת החלטה שתאפשר מתן סיוע ברכישת דירה עבור לוחמי צד"ל שלא היו בדרגי הפיקוד, ושלא קיבלו את הסיוע. מדובר בכ-400 לוחמים החיים כיום בישראל עם משפחותיהם. 

במסגרת ההצעה, אושר כי יוצא צד"ל יקבל סיוע כספי לדיור בסכום חד פעמי של 550,000 שקלים, אשר יינתן במענק לכל אחד מהזכאים בארבע השנים הקרובות, בהתאם למדרג שיקבע צוות בין משרדי שיוקם לטובת חלוקת המענק. מדובר בפתרון למצוקת דיור של כארבעה מאות משפחות שלא קיבלו מענה בעת הגעתם לישראל. הסיוע יינתן רק למי ששירת בצבא דרום לבנון על פי הוראות חוק צד"ל או לבן זוג של יוצא צד"ל שנפטר, ובלבד שהם מתגוררים בישראל.

הצעת ממשלה זו היא חלק מתהליך מתמשך, אשר החל לפני כארבע שנים בהקמת צוות צה"לי שעניינו מתן מענה לפערים שנוצרו בקליטתם של לוחמי צד״ל בישראל, בראשות אלוף איתי וירוב. המאמץ נובע מתוך הרצון בעשיית צדק היסטורי ותשלום החוב המוסרי, תוך ראיית חשיבות מתן התנאים לחיים ראויים ומכבדים לאלו שסייעו לנו במשך שנים. במסגרת התהליך, מופו לאורך השנים האחרונות כלל אנשי צד"ל החיים בארץ, וחודש הקשר עם כלל מפקדי צד״ל תוך גישור ואיחוי הקרע בין מפקדי צד״ל ללוחמים. הוקמה עבורם ועדה מייצגת אשר מיפתה את הפערים המרכזים ובראשם נושא הדיור ללוחמים.

"ההחלטה הזו היא תיקון היסטורי"

שר הביטחון גנץ אמר: "מדובר בצדק היסטורי שאנו עושים עם מי שלחמו איתנו שכם אל שכם, ונעקרו מביתם וממולדתם. כמי שסגר את השער ביציאה מלבנון לפני למעלה מ-20 שנה, אני חש גאווה גדולה וזכות לסגור גם את המעגל הזה, עם מי שלחמו לצידי והפכו חלק בלתי נפרד מהחברה הישראלית".

אתר הזיכרון ללוחמי צד"ל

אתר הזיכרון ללוחמי צד"ל צילום: Basel Awidat/Flash90

"ההחלטה הזו היא תיקון היסטורי שמראה את המחויבות הערכית של מדינת ישראל ללוחמי צד"ל", הצטרף שר האוצר אביגדור ליברמן: "לעולם נזכור את לחימתם המשותפת של לוחמי צד"ל כתף אל כתף עם לוחמי צה"ל".

הרמטכ"ל רב אלוף אביב כוכבי התייחס להחלטה ואמר: "יש לנו הערכה רבה ומחויבות כלפי אחינו לנשק, חיילי צבא דרום לבנון, שלחמו לצדנו שנים רבות וסיכנו את חייהם. אנו מוקירים את תרומתם להישגי הלחימה בדרום לבנון, ובחלוף השנים לא שכחנו את בני בריתנו וחובתנו המוסרית היא לדאוג להם לחיים ראויים ומכבדים. פעלנו בנושא מזה ארבע שנים ואני שמח שמאמצינו נושאים היום פרי. עוד לא תמה הדרך, אך אנו רואים בצעד זה השג משמעותי ובעל ערך".