הרב לאו לגדעון סער: אל תקדם את חוק המזונות בניגוד להלכה

הרב הראשי לישראל פנה היום לשר המשפטים בכדי לעצור את קידום תזכיר חוק המזונות שמקודם על ידו: "התזכיר מראה שינוי מהותי ממה שנפסק עד כה ויש בו גם דברים שנוגדים את עמדת ההלכה"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 12/06/22 17:05 יג בסיון התשפב

הרב לאו לגדעון סער: אל תקדם את חוק המזונות בניגוד להלכה
סער, צילום: Tomer Neuberg/Flash90

שר המשפטים גדעון סער פרסם לפני כשלושה שבועות תזכיר חוק בנושא מזונות ילדים, אשר אמור להסדיר, לראשונה, את האחריות הכלכלית של הורים בתהליכי פרידה וגירושים כלפי ילדיהם. החוק החדש אמור לקבע עקרונות וקריטריונים סדורים לפיהם יחולקו דמי המזונות, כך שיחול על כלל המתדיינים וכלל הערכאות. באופן זה, תתבצע חלוקה הוגנת ואחידה של דמי המזונות, באופן אשר יעלה את המוטיבציה לסיים את ההליך מחוץ לערכאות משפטיות, ויצמצם משמעותית את טווח המחלוקת.

הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו, פנה היום (א') אל שר המשפטים בכדי לעצור את קידום תזכיר חוק המזונות שמקודם על ידו. במכתבו כתב לסער כי "התזכיר מראה שינוי מהותי ממה שנפסק עד כה ויש בו גם דברים שנוגדים את עמדת ההלכה". 

עוד ציין הרב הראשי במכתבו כי בעבר התקיים דיון בלשכתו עם שרת המשפטים שקד ואנשי משרד המשפטים יחד עם בכירי הדיינים כשבסופו הוחלט לא לקדם את החוק המוצע ולהשאיר את הדבר לשיקול דעת הדיינים.

הרב לאו ציין בסיום מכתבו כי "מהודעת משרד המשפטים עולה שאכן קרתה תקלה ולא הביאו את התזכיר לשולחנם של דייני ישראל טרם פרסומו, על מנת לקבל את הערותיהם. עתה לאחר שהדברים הגיעו בפנינו, אקים ועדת דיינים שתגבש את עמדת ההלכה ויציעו תזכיר חוק שלא יהווה סתירה להלכה".

סער: "צורך בחשיבה מחודשת"

נציין כי על פי תזכיר החוק, נכון ל-2022 אין מידע באשר לעלות גידול ילד במדינת ישראל. כפועל יוצא, ניכרים הבדלים משמעותיים בגובה המזונות הנפסקים על ידי השופטים בערכאות השונות המובילים בהכרח להגדלת מתיחויות בין בני זוג מתגרשים. בנוסף, אין דרך אמיתית לדעת כיצד נכון לחלק את סוגי ההוצאות בין ההורים וכיצד יש לקזז את ההוצאות שכל אחד מהם מוציא בפועל על הילד בזמן שהותו עמו. 

כמו כן, המצב החוקי כיום בישראל לא לוקח בחשבון את פערי השתכרות בין בני הזוג. המצב המתואר הוביל את השר סער "להכיר בצורך בחשיבה מחודשת ולביצוע מהפכה בהסדר המשפטי הנהוג במזונות ילדים בישראל באמצעות הצעת חוק חדשה לקביעת חלוקת מזונות".