שוויון מגדרי בבית הדין: תביעת מזונות שגרתית הסתיימה בפסק מהפכני

בית הדין הרבני האזורי בנתניה פוטר בפסק דין מהפכני את האבות מדמי מזונות לילדיהם הקטינים ומחייב לראשונה את האימהות בדמי מזונות. "שני ההורים יישאו בעלות גידול הילדים כאחד בהתאם ליכולותיהם הכלכליות וללא הבדל מגדרי", קבעו הדיינים

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/05/22 12:55 כא באייר התשפב

שוויון מגדרי בבית הדין: תביעת מזונות שגרתית הסתיימה בפסק מהפכני
בית דין רבני, אילוסטרציה, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

תיק שגרתי לכאורה שהגיע לבית הדין הרבני בנתניה הסתיים בפסק מהפכני ולא רגיל: תושבת נתניה, אם לארבעה קטינים, פנתה לבית הדין הרבני בתביעת גירושין וכרכה את המשמורת ודמי המזונות. הדיינים גילו כי הכנסות האב מגיעות ל-7,000 שקלים בחודש והכנסות האם ל-8,000 שקלים. בתום הדיו החליט בבית הדין על משמורת שוויונית של הקטינים, שבוע בחזקת האב ושבוע בחזקת האם וקבעו בנוגע למזונות כי, "כל הורה יישא בצרכי הקטינים בזמן שהותם אצלו. גם בהוצאות החינוך והוצאות הבריאות יישאו הצדדים בחלקים שווים".

אחד הדיינים שנכחו בהרכב הוא הרב אוריאל אליהו מבית הדין הרבני האזורי בנתניה, שמוביל מהלך של שוויון מגדרי במזונות ופרסם את פסק הדין המשתרע על עשרות עמודים ובו הוא סוקר את היריעה המשפטית וההלכתית. הדיין מציע אבן דרך מהפכנית וחדשנית של שוויון מגדרי בין אבות לאימהות: "סבורני כי ערכאות השיפוט הדתיות והאזרחיות צריכות לתת את הדעת לנתונים ולעובדות ועל המחוקק לערוך את השינוי הנצרך בחוק ולהוביל לשינוי אבולוציוני של מערכת השפיטה".

למרות הפסיקה המסורתית המקובלת בבתי הדין שהטילה חיוב מזונות על האב ולא על האם, כתב הרב אליהו: "דומני שאי אפשר עוד להפטיר כאשתקד ולהטיל חיוב המזונות על האב והאם כאחד בהתאם ליחסי ההכנסות וליחסי זמן השהות של כל אחד מההורים (...) שינוי דרמטי מתרחש לעינינו במבנה הכלכלה המשפחתית. בעוד שבעבר האישה – האמא הייתה מחוסרת אמצעים, כיום נשים עובדות לא פחות מגברים והכנסותיהן מאפשרות להן להשתתף בכלכלת הבית".

"על פי הצדק ועל פי רוח ההלכה וכן על פי החוק ורוח החוק כיום האב והאם צריכים לשאת בעול המזונות באופן שיתופי, שוויוני ויחסי ליכולותיהם והכנסותיהם, זאת בעקבות השינויים הדרמטיים באופי הכלכלה המשפחתית – מה שמוביל בצורך לאיזון באחריות ובחובות", סיכם הדיין.