נשיאת הבונדסטאג בכנסת: "מרכינה ראשי בענווה ובבושה בפני קורבנות השואה"

טקס הדלקת הנרות נערך במשכן הכנסת בהשתתפות נשיאת בית הנבחרים הגרמני בארבל באס שאמרה: "אסור לנו לשכוח ולא נשכח. מאשמתנו ההיסטורית נובעת מחויבות". יו"ר הכנסת מיקי לוי הדליק נר לזכר ניצול שואה

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 28/04/22 09:52 כז בניסן התשפב

נשיאת הבונדסטאג בכנסת: "מרכינה ראשי בענווה ובבושה בפני קורבנות השואה"
לוי ובאס בהדלקת הנרות, צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ

אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה נמשכים היום (ה') כאשר לפני זמן קצר התקיים טקס הדלקת נרות במשכן הכנסת בהשתתפות נשיאת בית הנבחרים הגרמני, הבונדסטאג, בארבל באס, יו"ר הכנסת מיקי לוי וניצולי שואה.

"אני מרכינה ראשי בענווה ובבושה בפני קורבנות השואה", אמרה נשיאת הבונדסטאג, בארבל באס, לאחר שהדליקה נר זיכרון לזכר נספי השואה: "אסור לנו לשכוח ולא נשכח. מאשמתנו ההיסטורית נובעת מחויבות. עלינו להילחם בנחישות נגד האנטישמיות על כל גילוייה, ועלינו לשמר ולהחיות את הזיכרון ולהעבירו לדורות הצעירים".

יו"ר הכנסת מיקי לוי אמר: "ביקורך מסמל את היחסים המיוחדים בין העמים שלנו, אשר מבוססים על האחריות היסטורית שגרמניה לקחה על פשעי השואה ומחויבותה לביטחונה של ישראל".

הנר שהדליק יו"ר הכנסת לוי לזכר פפו ברוך

הנר שהדליק יו"ר הכנסת לוי לזכר פפו ברוך צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ

במעמד זה ביקשה הנשיאה להדליק נר זיכרון הנושא את שמה וסיפורה של הנספית אירמה נתן, אשר התגוררה בעיר דיסבורג, שם נמצא ביתה הפרטי של הנשיאה באס. נתן היתה ראש ועדת הרווחה של הקהילה היהודית בדיסבורג, עד שגורשה משם עם בעלה באפריל 1942, בדיוק לפני 80 שנה, למחנה המעבר איזביצה, שם נרצחו.

"על ברכיה של אירמה לא ישבו מעולם נכדים או נינים שיכולים להעלות זיכרונות היום ולספר סיפורי משפחה. משפחה נמחקה, וכמעט גם תרבות בת מאות שנים. עמי נושא באחריות לכך", הוסיפה הנשיאה באס.

יו"ר הכנסת מיקי לוי, בחר להדליק נר זיכרון עם שמו של יוסף (פפו) ברוך, ממנהיגי מרד מחנה אושוויץ שהיה קצין יהודי בצבא היווני ונספה באושוויץ ב-1944.