מוסלמים התפרעו בהר הבית | עבאס: "המשך הפגיעה במסגד אל אקצא היא קו אדום עבורנו"

המתיחות הביטחונית גוברת בערב ליל הסדר, ומתפללים ערבים יידו אבנים לעבר רחבת הכותל והציתו זיקוקים, מספר שוטרים נפצעו קל | בר לב: "אין לנו עניין שהר הבית יהפוך למוקד לאלימות"

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 15/04/22 10:31 יד בניסן התשפב

מוסלמים התפרעו בהר הבית | עבאס: "המשך הפגיעה במסגד אל אקצא היא קו אדום עבורנו"
התפרעויות בהר הבית, צילום: Jamal Awad/Flash90

על רקע גל הטרור שגבה את חייהם של 14 בני אדם והמתיחות הביטחונית הגוברת בחודש הרמאדן, משטרת ישראל מעדכנת הבוקר (ו'), ערב ליל הסדר, כי במהלך הלילה עשרות צעירים ערבים פתחו בתהלוכה בשטח הר הבית עם דגלי תנועת הטרור חמאס והרשות הפלשתינית, ירו זיקוקים לאוויר ויידו אבנים. בתוך המסגד נמצאו יוצרי הסתה ותמיכה בטרור, כמות עצומה של אבנים, כוורות זיקוקין ונזק שנגרם במקום ע״י אותם פורעי חוק.

בעוד שברשות הפלשתינית מדווחים על עשרות פצועים, מהמשטרה נמסר כי מדובר ב"עיוות נורא", ומספר שוטרים נפצעו קל מיידוי אבנים בלתי פוסק לעברם. המתפללים במקום התבצרו בתוך המסגד תוך קריאות הסתה והתפרעויות אלימות. השוטרים פעלו עם אמצעים לפיזור הפרות סדר להדיפת פורעי החוק ומפרי הסדר. לצד זאת, התקיימה הידברות וניתנו אזהרות והזדמנויות רבות במשך זמן ממושך לפיזור עצמאי והפסקת הפרת הסדר האלימה, אולם ללא הואיל. מפרי הסדר פונו משטח הר הבית ונעצרו ע״י המשטרה מאות חשודים שהתבצרו בתוך המסגד וגרמו במקום נזקים, השליכו אלפי אבנים, יידו זיקוקין, והתפרעו באופן אלים במשך שעות ארוכות.

"בנט מכר את המדינה לתנועה האיסלאמית, ועם ישראל משלם את המחיר"

השר לביטחון פנים, עמר בר לב, התייחס לנושא ובפוסט שהעלה לחשבון הטוויטר שלו כתב, "אין לנו עניין שהר הבית יהפוך למוקד לאלימות, שתפגע הן במתפללים המוסלמים במקום, והן במתפללים היהודים בכותל. אמרנו שוב ושוב שנעשה המרב כדי לאפשר את חופש הפולחן בהר הבית, והמציאות הזו לא השתנתה. השוטרים שנמצאים שם פועלים באומץ רב ובתנאים לא פשוטים, תוך שהם נאלצו להתעמת עם גורמים אלימים שאספו אבנים ומוטות ברזל כדי לפגוע בחופש הפולחן על ההר ובכותל". 

יו"ר רע"מ, מנסור עבאס, החבר בקואליציה, אמר בראיון לרדיו אשמס: "העברתי את המסר לכל הדרגים המדיניים וגם המשטרה, המשך הפגיעה במסגד אל אקצא הוא קו אדום עבורנו וגם בהקשר של יציבות הקואליציה, בעניין של מסגד אל אקצא אין שיקול פוליטי". 

מהציונות הדתית נמסר בתגובה: "עבאס מיישר קו עם הנרטיב השקרי, והמסית והאלים לפיו "ישראל פוגעת באל-אקצא", קורא לשוטרי משטרת ישראל להסתלק מהמקום הקדוש ביותר לעם היהודי ומצדיק את המחבלים שמנסים לפגוע בשוטרים. למרבה החרפה בנט מכר את המדינה לתנועה האיסלאמית, ועם ישראל משלם את המחיר. בעזרת ה׳ בקרוב מאוד ישראל תשתחרר מהממשלה המסוכנת הזאת ותצא לחירות". 

חבר הכנסת מאזן גנאים מרע"מ שיגר מסר מאיים לראש הממשלה, "הריני להודיעך כי במידה ולא תופסק פעילות כוחות הביטחון במסגד אלאקצא המבורך לאלתר אני רואה את עצמי מחוץ לקואליציה. ממשלה שמתנהגת באופן כזה בתוך כותלי מסגד אלאקצא הקדוש אין לה זכות קיום. מכל מקום אני קורא לך לפעול מיידית להרגעת הרוחות בכדי לאפשר לכל הדתות לחגוג את חגיהם בשקט ובשלווה". לאחר מכן, בראיון לרדיו נאס, אמר: "אלו לא איומי סרק, אם תהיה עוד פלישה (של כוחות הביטחון) למסגד אל-אקצא אפרוש מהקואליציה".

ראש הממשלה, נפתלי בנט, הגיע לפני זמן קצר לביקור והרמת כוסית ביחידת המסתערבים של מג"ב לרגל חג הפסח, בבסיס בארותיים, ומקיים הערכת מצב בהשתתפות השר לביטחון פנים, מפכ"ל המשטרה ומפקד מג"ב ומקבל עדכונים על האירועים בהר הבית. "אנחנו פועלים להרגעת השטח גם בהר הבית, וגם בכל רחבי ישראל, ולצד זה אנחנו נערכים לכל תרחיש", כך אמר. 

בנט

בנט צילום: ללא