איימן עודה: "לגמור את הכיבוש הרצחן" | איילת שקד: "מקומו מחוץ לכנסת"

יו"ר הרשימה המשותפת פרסם סרטון ברכה לרמדאן, בו קרא לצעירים ערבים למרוד במדינת ישראל: "אני קורא לצעירים שהצטרפו לכוחות הכיבוש - זרקו להם את הנשק בפרצוף" | ימינה: "המשותפת לא תהיה חלק מהקואליציה או מהממשלה"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 11/04/22 08:19 י בניסן התשפב

איימן עודה: "לגמור את הכיבוש הרצחן" | איילת שקד: "מקומו מחוץ לכנסת"
איימן עודה במליאת הכנסת, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

ברקע הפיגועים הרבים בהם רצחו מחבלים ערבים נרצחו 13 בני אדם, יו"ר הרשימה המשותפת חבר הכנסת איימן עודה, קרא אמש (ב') לצעירים ערבים-ישראלים למרוד במוסדות הביטחון של מדינת ישראל, ותקף בשפה הערבית את מדינת ישראל. משטרת ישראל פנתה לפרקליטות במטרה לבחון האם מדובר בהסתה אך בכדי שתוכל להיפתח חקירה בגין הסתה נגד חבר כנסת, נדרש אישור מפרקליטות המדינה והיועץ המשפטי לממשלה. 

"רמדאן כרים לחברינו ובמיוחד לצעירים", ברך עודה בפתח דבריו. "בתקופה האחרונה צעירים פלשתינים בעלי אזרחות ישראלית אמרו לי שפוגעים בהם ומשפילים אותם. חשוב לי להגיד לי מכאן, מ'באב אל-עמוד', כי זהו שפל שאחד מבנינו יצטרף לכוחות הביטחון של הכיבוש. הכוחות שנמצאים כאן, משפילים את עמנו ומשפילים את כל מי שבא להתפלל במסגד אל-אקצא".

"העמדה ההיסטורית שלנו היא שנהיה עם בני עמנו כדי לגמור את הכיבוש הרצחני, כדי שתקום מדינת פלשתין ושיונפו דגלי פלשתין על חומות ירושלים - ושיחל השלום על אדמת השלום. אסור שהצעירים יצטרפו לכוחות הכיבוש. אני קורא לצעירים שכבר הצטרפו, שהם לא יותר מאחוז אחד, בסך הכול כמה אלפים, שההצטרפות שלהם מעליבה ומשפילה, אני קורא להם - תזרקו להם את הנשק בפרצוף ותגידו להם שהמקום שלנו לא איתכם. לא נהיה חלק מהעוול ומהפשע".

ימינה: "המשותפת לא תהיה חלק מהקואליציה או מהממשלה"

ברקע הפרסומים לפיהם בימינה שוקלים להישען ולהיתמך על ידי הרשימה המשתופת, ומספר שעות לאחר דבריו של איימן עודה, במפלגת ימינה הבהירו כי לא ישתפו עמה פעולה ותקפו את חברי הכנסת בצלאל סמוטריץ' ובנימין נתניהו: "בניגוד לפרסומים, המשותפת לא תהיה חלק מהקואליציה או מהממשלה. סמוטריץ' וביבי הם שמשתפים פעולה יחד באופוזיציה עם עודה, הכל—על מנת לפגוע בממשלת ישראל". 

הבוקר, שרת הפנים איילת שקד פרסמה גינוי לדבריו של יו"ר המשותפת והבהירה גם היא: "איימן עודה מסית נגד מדינת ישראל ומוסדותיה. איתו לא עושים שום הסכמים. מקומו מחוץ לכנסת ישראל.

השר לביטחון הפנים עמר בר-לב, יצא הבוקר נגד דבריו של עודה: "אמירה מקוממת, מסוכנת וחסרת אחריות. השירות של ערביי וערביות ישראל במשטרה הוא סמל לדו-קיום ולהשתלבות. אמיר חורי ז"ל הוא גיבור ישראלי. הוא היה ערבי-ישראלי. אמיר הוא סמל לדו-קיום ולהשתלבות. שוטרים ושוטרות מהחברה הערבית הם חלק חשוב מהמשטרה במאבקה בפשיעה ובטרור, ומגמה זו תוסיף להתעצם".

אופיר כץ: "עודה עבר עבירה ברורה של המרדה והסתה"

חבר הכנסת אופיר כץ מהליכוד פנה אמש ליועמ״שית גלי בהרב-מיארה ולפרקליט המדינה עמית איסמן בדרישה לפתוח בחקירה נגד איימן עודה: "היועמ״שית ופרקליט המדינה מוכרחים להורות על פתיחה בחקירה נגד תומך הטרור איימן עודה. בשיא גל הטרור, עודה עבר עבירה ברורה של המרדה והסתה בדבריו הקשים כנגד כוחות הביטחון. מקומו בכלא, לא בכנסת", אמר כץ.

בפנייתו כתב כץ: "חבר הכנסת עודה פרסם סרטון משער שכם, שבו סיפק אמירות קשות נגד מדינת ישראל. הוא קרא לערביי ישראל שלא להתגייס לכוחות הביטחון הישראליים, ולאלו שכבר התגייסו - למרוד". 

"בסעיפים 136 ו- 144ד2 לחוק העונשין מתוארות עבירות ההמרדה וההסתה, עבירות שניתן לזהות פה באופן מובהק - בעיצומו של גל טרור נבחר ציבור קורא לצאת נגד כוחות הביטחון שמגנים בגופם ובחייהם על האזרחים. יש בכך משום קריאה ברורה לעידוד מעשי אלימות, לפגיעה בגופם ולמעשי טרור נוספים. יש בכך גם המרדה שעלולה להביא לשנאה ולאי נאמנות למדינה ולמשטרה וכן דבריו מיועדים לעודד מדנים ואיבה בין חלקי האוכלוסיה. להמרדה זו, הבאה מפי נבחר ציבור עלולות להיות השלכות הרות גורל על האוכלוסיה. על כן, אבקש ממך להורות על פתיחה בחקירה כנגד חבר הכנסת עודה בגין הסתה והמרדה".