מחקר חדש מגלה: זאת ההשפעה של החיסון הרביעי לקורונה

הנתונים מישראל מצביעים: מנת חיסון רביעית משפרת פי שלושה את ההגנה מתחלואה קשה בקרב גילאי 60 ומעלה לעומת מחוסני מנה שלישית בלבד. זאת מתוך מחקר חדש של משרד הבריאות

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 06/04/22 08:11 ה בניסן התשפב

מחקר חדש מגלה: זאת ההשפעה של החיסון הרביעי לקורונה
חיסון נגד קורונה. המנה הרביעית מספק הגנה משמעותית, צילום: Michael Giladi/Flash90

עם התפשטות גל האומיקרון והעלייה בתחלואה, הוחלט בתחילת השנה על אישור מתן מנה רביעית של החיסון לאוכלוסייה מעל גיל 60 ולאנשים בסיכון, ולאחר מכן גם לאוכלוסיות צעירות יותר. מחקר חדש של משרד הבריאות מגלה כי החיסון הרביעי משמעותי הרבה יותר מאשר החיסון השלישי.

המחקר שבוצע על ידי צוות חוקרים ממכון ויצמן למדע, ממשרד הבריאות, מהטכניון, מהאוניברסיטה העברית, וממכון גרטנר במרכז הרפואי שיבא, והתבסס על נתונים של מעל למיליון אנשים מעל גיל 60, אשר היו רשאים לקבל את המנה הרביעית, בחן את ההגנה המתקבלת על ידי המנה הרביעית בתקופה שבין ה-10 בינואר ועד תחילת חודש מרץ. המחקר התפרסם בכתב העת המדעי "The New England Journal of Medicine" לאחר ביקורת עמיתים.

המחקר הראה כי שיעור התחלואה הקשה בקרב מחוסני המנה הרביעית היה נמוך פי כשלושה לעומת מחוסנים במנה שלישית בלבד, וכי המוגנות לא דעכה לאורך כל תקופת המחקר. שיעור המקרים המאומתים בקרב מחוסני המנה הרביעית היה גם הוא נמוך בכפי שניים לעומת מחוסני מנה שלישית בלבד, אך ההגנה כנגד הדבקה דעכה במהלך שמונה השבועות של המחקר. 

על מנת להימנע מהטיות בין מי שבחרו להתחסן במנה רביעית ומי שבחרו שלא, המחקר השווה גם את שיעורי התחלואה של מקבלי המנה הרביעית מהשבוע השני ואילך, לעומת שיעורי התחלואה בשבוע הראשון לאחר קבלת המנה הרביעית, בו תוספת ההגנה של החיסון עדיין חלקית. בניתוח זה התקבלו תוצאות דומות של שיפור ברמת ההגנה.

עד כה, בשלושת החודשים האחרונים התחסנו 766,554 ישראלים במנת החיסון הרביעית, ועוד 4,478,904 מתחסנים במנה השלישית.