"פגיעה קשה באיכות הסביבה": המדינה תוציא מכרז להפעלת מט"ש עפרה

בעקבות עתירה של עמותת "ירוק עכשיו" לבג"צ, המדינה הודיעה כי תפרסם מכרז להפעלת מתקן טיהור השפכים לעפרה והכפרים הסמוכים - 14 שנים לאחר שנבנה

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/04/22 09:56 כט באדר ב'

"פגיעה קשה באיכות הסביבה": המדינה תוציא מכרז להפעלת מט"ש עפרה
המתקן והביוב הגולמי הזורם בסביבתו, צילום: ירוק עכשיו

סוף לזיהום הסביבתי: המדינה עדכנה אתמול אמש (ה') את בג"ץ כי תוציא מכרז להפעלת מתקן טיהור השפכים שישמש את תושבי עפרה וחמישה כפרים ערבים בסביבתו. על פי ההודעה המעדכנת מטעם המדינה לעתירה שהגישה עמותת "ירוק עכשיו" ותושבים מעפרה, אישרה אמש וועדת המכרזים של המנהל האזרחי לאשר את מסמכי המכרז לתכנון, הקמה ותפעול של מט"ש עפרה, וכן את פרסום המכרז.

צילום: ירוק עכשיו

כזכור מתקן טיהור השפכים נבנה על ידי המועצה בכספי המדינה בשנת 2009, אולם לאחר הבניה התברר כי המתקן ממוקם על קרקע פרטית וההתקדמות בהפעלתו נעצרה בשנת 2011 בשל עתירה שהגישו ארגוני שמאל לבג"ץ. 

בג"ץ הורה כי הפעלת המתקן תתבצע רק לאחר הליך של הפקעת קרקע. בשנת 2019 הושלמה הפקעת השטח אך המתקן לא הופעל ובשנים שחלפו מיליוני קוב של ביוב גולמי מהיישוב עפרה והכפרים הערבים הסמוכים זרמו וזיהמו את הקרקע את המטעים ומי התהום. 

בדיון שהתקיים בעתירה לפני חודשיים נזפו השופטים במדינה והביעו זעזוע מהתמשכות ההליכים במשך שנים כה רבות לאחר פסיקת בג"ץ הקודמת. השופטים דחו את בקשת המדינה לקבל ארכה נוספת של שישה חודשים עד לפרסום המכרז. 

:"כבר לפני למעלה מעשור פסק בג"ץ שיש פגיעה קשה באיכות הסביבה בכל יום שנושא הטיפול בשפכי עפרה והסביבה לא מטופל", אמר עו"ד מאיר שלמה רבינוביץ מעמותת ירוק עכשיו, "כעת, משהמנהל האזרחי הודיע על אישור המכרז ופרסומו, נמשיך להיות עם היד על הדופק שאכן המנהל יקדם את הפעלתו כמו שהובטח. חבל שרק בזכות העתירה שהגשנו ננקטו סוף סוף הצעדים הדרושים".