עם 17 טון ציוד: המשלחת הרפואית לאוקראינה יוצאת לדרך

אנשי הצוות יצאו מישראל רק בשבוע הבא, אך מטוס ועליו ציוד רפואי ולוגיסטי רב ימריא היום לפולין בדרף לעיירה מוסטיסקה במערב אוקראינה. בית חולים שדה יכלול חדר לידה, מחלקות אשפוז ורנטגן

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 17/03/22 14:31 יד באדר ב'

עם 17 טון ציוד: המשלחת הרפואית לאוקראינה יוצאת לדרך
הציוד הרפואי בדרך למטוס, צילום: דוד ווייל, לע״מ

ברקע המשך הקרבות במזרח אירופה, 17 טון של ציוד להקמת בית חולים שדה, "כוכב מאיר", הועמסו על מטוס מטען של אל על וימריאו היום (ה') בצהריים לפולין להתארגנות לקראת הקמת בית החולים בעיירה מוסטיסקה במערב אוקראינה. ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד בירכו את חברי המשלחת. 

בתחילת השבוע תמריא המשלחת הרפואית בראשות ד"ר דודו דגן מנהל חטיבת בתי החולים הממשלתיים במשרד הבריאות, הכוללת צוותים רפואיים מכלל מערכת הבריאות. בית החולים יעניק טיפול לפליטי המלחמה הרבים והוא יכלול חדר לידה, מחלקות אשפוז מבוגרים וילדים. הסיוע הרפואי יביא עימו יכולות מעבדה ורנטגן, ויעשה שימוש בטכנולוגיות מרחוק עם בית החולים שיבא בישראל.

הציוד הרפואי בדרך למטוס

הציוד הרפואי בדרך למטוס צילום: דוד ווייל, לע״מ

לפרוייקט שותפים משרד ראש הממשלה, משרד הבריאות ומשרד החוץ, בתי החולים "שיבא" ו"שניידר", קופת חולים כללית וארגוני רפואה נוספים. בסיוע קרן שוסטרמן התורמת לפרוייקטים לאומיים וחברתיים בישראל וארגון הג'וינט.

116 משטחי ציוד במשקל 20 טון

OPSI - קבלנית מורשית של UPS בישראל, זכתה במכרז לביצוע שילוח בית חולים שדה שיוקם למען פליטי המלחמה באוקראינה, משערי בית החולים שיבא ועד למיקום שנקבע במערב אוקראינה, כ-10 ק"מ מהגבול הפולני. הפרויקט יצא לדרך בלילה של יום שלישי, ה-15 למרץ, תחת לוחות זמנים קצרים.

6 משאיות של מערך התובלה היבשתי של החברה הגיעו לבית החולים שיבא, מעט אחרי השעה 22:00, ובשת"פ מלא עם אנשי בית החולים העמיסו 116 משטחי ציוד, במשקל כולל של כ-20 טונות, ושינעו אותם לשטח נתב"ג. 

המשטחים הכילו את כל הציוד להקמת בית חולים שדה – מיטות, ציוד חדר מיון, יולדות, ציוד חדר ניתוח, מכשירי דימות, מחלקות טיפול בגברים, נשים וילדים, וציוד תקשורת לוויינית עבור בית החולים. המשלוח כולל 13 משטחים של ציוד פארמה, תרופות וחומרים ביולוגיים, הדורשים הובלה בקירור בסטנדרטיים ייעודיים. ציוד זה טופל במסגרת ההתמחות העולמית של UPS בענף ה-Healthcare ע"י מחלקת הפארמה המקומית ויטופל בהמשך ע"י מקבילתה האוקראינית. הציוד הועבר במשאיות קירור ונשמר במקררים ייעודיים. כדי לוודא שמירה על טמפרטורה קבועה לאורך כל התהליך, הוצמדו למכלים מתקני "לוגרים" שמתעדים את הטמפרטורה בכל רגע.

אתמול בבוקר, ה-16 למרץ, בשעה 06:00 הועמסו המשטחים למסוף  המטענים והחלו לעבור את התהליכים הנדרשים לפני ההמראה – קליטה, מכס יצוא וביטחון. מטוס צ'רטר, בטיסה ייעודית של אל על, המריא היום, ה-17 במרץ, לוורשה עם הציוד. בוורשה מחכות 7 משאיות של UPS אוקראינה, אשר יובילו את הציוד אל הגבול, ומשם עוד כ-10 קילומטר מזרחה. צוות של נהגים אוקראינים, שהם היחידים המורשים להיכנס לגבולות המדינה, יובילו את הציוד אל המקום בו יוקם בית החולים שמתוכנן לפעול לתקופה של כחודש על ידי צוותים ישראליים. 

יאיר עשהאל, מנכ"ל UPS: "המשימה היתה מורכבת, לא פשוט להעביר ציוד להקמת בית חולים שלם בפחות מ-3 ימים, ועוד לאזור מלחמה. אנו גאים בצוותים שלנו שעבדו סביב השעון, פשוטו כמשמעו, כדי לוודא שהציוד יועבר בזמן, באופן מלא ותקין. אנו נרגשים להוות חלק מהפרויקט ההומניטרי החשוב הזה של מדינת ישראל, ומקווים כי בית החולים שיוקם יסייע להביא מזור למאות אלפי הפליטים באזור".