שקד: "פוטנציאל העליה מאוקראינה מעל 200 אלף ומרוסיה מעל 600 אלף"

עוד אמרה השרה שקד: "ישראל קלטה 2,034 אזרחים מאוקראינה - מעל 90% מהם אינם זכאי חוק השבות" | שר התפוצות נחמן שי שלח מכתב לראש הממשלה בנט, בו הוא מבקש כי ישראל תסיר באופן מיידי את הדרישה לערבות בסך עשרת אלפים שקלים עבור כל פליט"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 06/03/22 12:14 ג באדר ב'

שקד: "פוטנציאל העליה מאוקראינה מעל 200 אלף ומרוסיה מעל 600 אלף"
שקד. , צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ברקע המלחמה באירופה שנכנסה ליומה ה-11, הגיעו בזה אחר זה שרי הממשלה לישיבתם השבועית והתייחסו למצב המתוח בין רוסיה ואוקראינה, כל אחד לפי הקשר למשרדו. בטרם נפתחה הישיבה, שר התפוצות נחמן שי פנה לראש הממשלה נפתלי בנט: "עשרת אלפים שקלים מכל פליט ופליטה - דרישה לא אנושית ולא מוסרית".

השר שי ביקש מבנט, שישראל תסיר באופן מיידי את הדרישה לערבות בסך עשרת אלפים שקלים שהיא דורשת מכל פליט ומכל פליטה המגיעים מאוקראינה למדינת ישראל. "בעת הזו, דרישה כזו היא לא אנושית ולא מוסרית. היא מגבילה באופן טבעי את כניסתם של פליטים ללא קרובי משפחה בישראל ואשר לא יוכלו לעמוד במגבלה זו. אבקשך להורות באופן מיידי על ביטול הערבות לאזרחים אוקראינים המגיעים לישראל".

שקד: "ישראל קלטה 2,034 אזרחים מאוקראינה"

שרת הפנים איילת שקד התייחסה למספר הפליטים והעולים שהגיעו לישראל מאז פרצה המלחמה. "מדינת ישראל קלטה 2,034 אזרחים מאוקראינה שהגיעו ממדינות אירופה השונות, מעל 90% מהם אינם זכאי חוק השבות. באופן יחסי לגודל האוכלוסייה בישראל, מדובר מהמספרים הגבוהים עד עכשיו. מדינות אחרות כמו אוסטרליה, באנגליה ובארצות הברית דורשים ויזה ולכן לא התחילו שם בקליטה. בימים הקרובים אגבש מדיניות כדי לראות איך אפשר לנהל את האירוע הזה, אם לא נעשה כלום יכנו לכאן עשרות אלפים, אם לא יותר".

במקביל עדכנה השרד שקד, כי הממשלה נערכת לגל עלייה גדול מאוד. "100 אלף או 200 אלף, כל אחד זורק מספר הפוטנציאל באוקראינה מעל 200 אלף ומרוסיה מעל 600 אלף".

רזבוזוב: "אנחנו צריכים לתת מקלט זמני לעולים לא יהודים"

שר התיירות יואל רזבוזוב, אמר כי הממשלה מחויבת קודם כל למדינת ישראל, "יש פה אינטרס של המדינה שלנו לדאוג לקהילות היהודיות באוקראינה וגם רוסיה - לקלוט כמה שיותר עולים".

על פליטים שאינם יהודים, אמר: "יש פה סוגיה מורכבת. אנחנו צריכים לתת מקלט זמני לעולים לא יהודים, ולא לקחת ערבות, אין לזה ערך. מי שעולה כקרבה ראשונה אנחנו כמדינה יהודית צריכים לתת מקום, אבל עם מכסות. מי שירצה לרמות ידע לעשות את זה גם ככה. רוב האנשים פותחים את הבתים שלהם בשביל לתת מקלט זמני לאותם אנשים זקוקים".

הנדל: "יש לנו חוב מוסרי - לכן אנחנו גם מגישים סיוע באוקראינה"

שר התקשורת יועז הנדל אמר כי הוא "בטוח שכל אזרח במדינת ישראל גאה בראש ממשלת ישראל שעושה כל מאמץ להשכין שלום בעולם ולהציל חיי אדם. הצלחה רואים בסוף. מדינת ישראל צריכה תמיד לעשות מאמץ לעזור ולסייע, זו לא מלחמה שלנו אבל יציבות בינלאומית חשובה גם לנו". לגבי סגירת ערוצים שידור רוסיים בישראל: "עשינו בדיקה ולא ראינו עילה סבירה, הם לא הגיעו לסף כלשהו שמצריך חסימה".

גם הנדל התייחס לכניסת אזרחים אוקראינים שאינם יהודים לישראל: "משימתה של מדינת ישראל היא להיות בית יהודי לעם יהודי ולהביא משם כמה שיותר יהודים, ולקבל אותם בצורה חמה. יש לנו חוב מוסרי לכן אנחנו גם מגישים סיוע באוקראינה. צריך לפשט תהליכים למי שרוצה להגיע לכאן גם אם זה סמלי ולתקופת זמן מוקצבת".