מלחמה באירופה

כוחות רוסיים בדרכם לערים הגדולות, אנדרטת באבי יאר נפגעה בהפצצות

היום השישי ללחימה בין רוסיה לאוקראינה: טילים רוסיים פגעו במגדל הטלוויזיה בקייב, אנדרטת באבי יאב נפגעה בהפצצות. ביד ושם גינו את ההפצצה | יועץ לנשיא זלנסקי מעריך כי רוסיה מתכננת להטיל מצור על קייב וחרקוב

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/03/22 20:31 כח באדר א'

כוחות רוסיים בדרכם לערים הגדולות, אנדרטת באבי יאר נפגעה בהפצצות
צילום: shutterstock

יום הלחימה השישי: משרד ההגנה הרוסי קרא היום (ג') לאזרחי קייב הבירה המתגוררים בסמוך למתקנים צבאיים להפנות מבתיהם, ואכן התקבלו הדיווחים באוקראינה אזעקות נשמעו בבירה מגדל הטלוויזיה בעיר ספג התקפה. ברויטרס מדווחים על עסקת חילופי שבויים בין שני הצדדים, כאשר אוקראינה תחזיר קצין רוסי ובתמורה יושבו אליה חמישה לוחמים.

על פי הדיווחים מתקרבת לקייב שיירה גדולה של הצבא הרוסי, ויועץ של זלנסקי העריך כי הכוחות הרוסיים חותרים להטיל מצור על הבירה קייב ועל העיר השנייה בגודלה במדינה, חרקוב, שנמצאת בצפון-מזרח אוקראינה.

באבי יאר נפגע בהפצצות

אתר ההנצחה לשואהבבאבי יאר, שם נרצחו עשרות אלפי יהודים, ניזוק גם הוא בהתקפות הרוסיות. הנשיא זלנסקי הגיב: "למה לחזור על 'לעולם לא עוד' במשך 80 שנה, כאשר העולם נשאר דומם אחרי הפצצה בבאבי יאר? ההיסטוריה חוזרת על עצמה". גם שר החוץ יאיר לפיד אמר: "אנו מגנים את הפגיעה בבית הקברות היהודי הסמוך לאתר ההנצחה המציין את שואת יהודי קייב ורצח העם היהודי בבאבי יאר. אנו קוראים לשמור ולכבד את קדושת האתר".

התייחסות יד ושם לפגיעה באזרחים ובאתר הרצח באבי יאר באוקראינה: "יד ושם מגנה בחריפות את המתקפה הרוסית שהובילה לפגיעה באנשים חפים מפשע וכן לפגיעה קטלנית באתר הרצח באבי יאר. אנו ממשיכים לעקוב בדאגה רבה אחרי מעשי התוקפנות המבוצעים נגד מטרות אזרחיות באוקראינה וקוראים לקהילה הבין-לאומית לנקוט צעדים משותפים לשמירה הן על חייהם של האזרחים והן על האתרים ההיסטוריים המנציחים את זכר השואה וערכם עבור חקר ולימוד השואה עצום".

"יד ושם חוזר על קריאתו להימנע מניצול זיכרון השואה באופן המעוות את העובדות ההיסטוריות בשיח התעמולה הנוכחי. באבי יאר הינו אתר, בו ביומיים בלבד בספטמבר 1941 נרצחו 33 אלף יהודים כחלק מיישום האידיאולוגיה הנאצית על ידי הגרמנים הנאצים ומשתפי הפעולה עימם. על כולם מוטל לזכור את ההיסטוריה באופן מדויק ולפעול לאור לקחיה המוסריים בצורה נאמנה לעובדות".