מלחמה באירופה

בנט כינס את השרים לדיון על המלחמה. שקד: "האינטרס הישראלי - לשתוק"

שרי הקבינט המדיני-ביטחוני התכנסו לדיון על חילוץ הישראלים מאוקראינה ועל המשך המלחמה. ראש הממשלה בנט אמר לשרים: "ישראל לא העניין כרגע" | שגרירות רוסיה בישראל: "התיאום הביטחוני בסוריה הוכח כיעיל וימשיך לעבוד"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 27/02/22 23:15 כו באדר א'

בנט כינס את השרים לדיון על המלחמה. שקד: "האינטרס הישראלי - לשתוק"
שקד ובנט, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

כשברקע מתנהלת מלחמה באירופה, ‏שרי הקבינט המדיני-ביטחוני התכנסו בשעות אחר הצהריים (א') לדון בחילוץ ישראלים מאוקראינה. כמו כן, שרי הקבינט דנו באשר לתוכנית להמשך, אם המלחמה תתפשט לאזורים נוספים. לדיון הגיעו שר התפוצות נחמן שי ושרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה, שישתתפו מחר גם בדיון ועדת החוקה על הסיוע לקהילות היהודיות ולאזרחים ישראלים באוקראינה.

הכתב המדיני ירון אברהם דיווח הערב (א') כי ראש הממשלה נפתלי בנט ביקש מהשרים בישיבה לשמור על פרופיל נמוך: "ישראל לא העניין כרגע". שרת הפנים איילת שקד הוסיפה: "האינטרס הישראלי הוא לשתוק".

שגרירות רוסיה בישראל: "התיאום הביטחוני בסוריה הוכח כיעיל וימשיך לעבוד"

יחסי ישראל-רוסיה היו היום על המוקד. בעקבות ריבוי בקשות של התקשורת הישראלית והבינלאומית, ובשל החשש כי המלחמה עשויה להשפיע על חופש הפעולה של ישראל בסוריה ולבנון, שגרירות רוסיה בישראל פרסמה פוסט שאלות ותשובות בחשבון הפייסבוק שלה, בו הגיבה על מספר שאלות בנושא. למשל:

שאלה: "האם המנגנון לתיאום ביטחוני בסוריה נמצא בסכנה?". תשובה: "אנו שומרים על קשר הדוק עם עמיתינו הישראלים. אנחנו לא רוצים שישתמשו בשטח סוריה לפעולות נגד ישראל או כל אחד אחר. בכירי הצבא שלנו דנים בסוגיות המעשיות של זה באופן משמעותי על בסיס יומיומי. המנגנון הזה הוכיח כיעיל וימשיך לעבוד".

תקיפה ישראלית בסוריה. אילוסטרציה

תקיפה ישראלית בסוריה. אילוסטרציה | צילום: Maor Kinsbursky/Flash90

שאלה: מה רוסיה חושבת על התגובה של ישראל למשבר? האם רוסיה מרוצה מתגובת ישראל? תשובה: "עמיתינו הישראלים דיברו שוב ושוב על דאגתם לביטחון אזרחיהם והקהילה היהודית באוקראינה. במקביל, אנו מביעים תקווה שישראל תראה גישה חכמה ודיפלומטית וכן תתייחס בהבנה הראויה לסיבות שהניעו את ההנהגה הרוסית להחליט לנהל מבצע צבאי מיוחד להגנה על אזרחים בדונבאס". 

בנט לפוטין: מוכן לסייע במגעים בין רוסיה לאוקראינה

בנט, שוחח בשעות הצהריים עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין על המצב בין רוסיה ואוקראינה. בנט הביע את דאגתו מהמצב באוקראינה, ומהאפשרות שהלחימה תחריף ותביא לנזק הומניטרי רב. הנשיא פוטין ציין כי הוא נכון למשא ומתן. בהקשר זה, אמר בנט כי ישראל מוכנה לסייע ככל שתתבקש ובכל עת ביישוב המשבר ובקירוב הצדדים, נוכח מעמדה המיוחד אשר מאפשר לה להשיג אוזן קשבת מכולם.

בישיבת הממשלה הבוקר אמר בנט: "אני מבקש, בשם כל אזרחי ישראל, להביע תקווה שהסכסוך הזה ייפתר לפני שהמלחמה תתפתח עוד יותר, ויהיו השלכות הומניטריות קשות הרבה מעבר למה שאנחנו יכולים לדמיין. אנחנו מתפללים לשלומם של אזרחי אוקראינה ומקווים שתימנע שפיכות דמים נוספת. אנחנו מתנהלים באופן מדוד ואחראי". 

בנט עדכן כי ביומיים הקרובים יגיע לאוקראינה מטוס ועליו 100 טון ציוד הומניטארי ישראלי, "לאזרחים שנמצאים גם באזורי הקרב, ולאלה שמנסים לצאת. ערכות לטיהור מים, ציוד רפואי ותרופות, וגם אוהלים, שמיכות, שקי שינה וציוד נוסף שיכול לסייע לאזרחים שנמצאים מחוץ לביתם במזג אוויר חורפי וקר".