פנינה תמנו שטה מחזקת את הקהילה היהודית באוקראינה: שערי המדינה פתוחים עבורם

שרת העלייה והקליטה שוחחה עם הרב הראשי באוקראינה, שסובלת מפלישה רוסית. "המשרד יסייע לכל יהודי שמבקש לעשות עלייה ולישראלים התושבים החוזרים"

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 24/02/22 21:45 כג באדר א'

פנינה תמנו שטה מחזקת את הקהילה היהודית באוקראינה: שערי המדינה פתוחים עבורם
פנינה תמנו שטה, צילום: Tomer Neuberg/Flash90

נוכח הפלישה הרוסית לאוקראינה והדיווחים על נפגעים רבים עקב חילופי האש, שרת העלייה והקליטה, פנינה תמנו שטה, שוחחה הערב (ה') עם רבה הראשי של אוקראינה, הרב משה אסמן. בשיחה הבהירה השרה כי ממשלת ישראל מחזקת את הקהילה היהודית באוקראינה, ומשרד העלייה והקליטה ערוך לקליטת כל יהודי שמבקש לעלות ארצה. 

הרב אסמן הודה לשרה והעלה בפניה את החששות שעולים מן השטח במהלך המפגשים שלו עם היהודים בקהילות, והשרה חיזקה באומרה כי שערי מדינת ישראל פתוחים עבורם, ישראל היא הבית שלהם והמשרד יסייע לכל יהודי שמבקש לעשות עלייה ולישראלים התושבים החוזרים. 

מוקדם יותר היום שרת העלייה והקליטה קיימה הערכת מצב בהשתתפות שר התפוצות נחמן שי, נציגי משרדי הממשלה והגורמים השותפים. בדיון הוצגה עלייה דרסטית במספר הפניות למשרד העלייה והקליטה בבקשה לעלות לישראל או של ישראלים המבקשים לשוב ארצה. בלבוב פנו כ-400 לעומת 60 שהיו הבוקר ודרך מערכת פניות הציבור ישנן עשרות פניות כשרובן הן פניות של הישראלים. בלבוב שלושה קונסולים מקבלים ישראלים ויהודי הקהילה באוקראינה במקביל. נבחן הצורך בקונסול נוסף בקישיניב.

השרה פנינה תמנו שטה הנחתה על צוות בין משרדי -משרד הקליטה, רשות האוכלוסין וההגירה, נתיב והסוכנות היהודית- להסיר חסמים בירוקרטיים לקבלת אשרות העלייה גם בצורה דיגיטלית ולסייע כמה שניתן למבקשים להגיע ארצה. זאת לצד תגבור כ"א באגף הקליטה בנתב"ג ושיתוף הפעולה עם פיקוד העורף וכלל הגורמים לקליטת העולים.