מלחמה באירופה ביידן מזהיר: "ננחית מכה גדולה על התעשייה הרוסית"

הנשיא האמריקאי ניצב לצד אוקראינה ומממש את איום הסנקציות: "לצעדים שלנו כבר עכשיו יש השפעה על הרובל הרוסי", ביחס לשכנות, "אם אחת ממדינות נאט"ו תותקף, נפעל בכל הכוח" | מנהיגי הקהילות היהודיות מבקשים מהציבור להתפלל בבתים בשבת הקרובה

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 24/02/22 20:38 כג באדר א'

ביידן מזהיר: "ננחית מכה גדולה על התעשייה הרוסית"
הנשיא ביידן. , צילום: Ron Adar / Shutterstock.com

נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, התייחס הערב (ה') לפלישה הרוסית לאוקראינה שפרצה מוקדם יותר היום ואמר כי בשיחה עם מנהיגי ה-G7, סוכם על "חבילת סנקציות הרסניות וצעדים כלכליים אחרים כדי לחייב את רוסיה באחריות. אנחנו עומדים לצד האנשים האמיצים של אוקראינה". 

בהצהרה מצולמת הודיע הנשיא האמריקאי על הטלת סנקציות כלכליות. "צבא רוסיה החל בתקיפה בלתי מבוקשת על אוקראינה", אמר בפתח דבריו, "המתקפה הרוסית תוכננה מראש, פוטין דחה את הדרך הדיפלומטית. המתקפה מתפתחת במידה רבה כפי שצפינו, ראינו הפרה בוטה של החוק הבין-לאומי. ארה"ב הייתה שקופה עם העולם, ושיתפה את התוכניות של רוסיה כך שאין בלבול.

"אישרתי סנקציות שיגבו מחיר כבד מאוד, אנחנו בונים קואליציה רחבה של ברית נאט"ו. שוחחתי עם חברי, נמנע מרוסיה לשכור בדולרים, נגביל את הכלכלה, לצעדים שלנו כבר עכשיו יש השפעה על הרובל הרוסי. נתקנו את הבנקים הגודלים ברוסיה מהנכסים שלהם, ננחית מכה גדולה על התעשייה הרוסית.

 "נפגע ביכולת היצוא של רוסיה, נפגע בתוכנית החלל הרוסית, ונבלום את היכולת של רוסיה לתחרות כלכלית עולמית. יש שלושים מדינות בברית הזו שנועדה לבלום את רוסיה". באשר להשפעה הגלובלית של האירועים באוקראינה, הזהיר הנשיא כי, "אם אחת ממדינות נאט"ו תותקף, נפעל בכל הכוח, כבר יש לנו כוחות בליטא, ברומניה ובפולין, נשלח עוד כוחות לגרמניה. אנו במגעים עם יצרני האנרגיה למנוע שיבושים באספקה, ונשחרר לשווקים ממאגר הנפט האסטרטגי אם יהיה בכך צורך. אם רוסיה תבצע מתקפת סייבר על ארה"ב, אנו ערוכים להגיב".

מנהיגי ורבני "פדרציית הקהילות היהודיות באוקראינה", ארגון הגג במדינה המאחד את 160 הקהילות ברחבי אוקראינה, החליטו כי הרבנים יישארו בערים השונות כדי להיות עם האוכלוסייה המקומית בשעה קשה זו. מדובר בהמשך להחלטה מהשבוע שעבר שבה הוחלט כי הרבנים לא יעזבו את המדינה.

קב"ט איגוד הקהילות ביקש לקרוא לציבור היהודי במדינה, שמונה מאות אלפים, להישאר בבתים בהתאם להנחיות הרשויות המקומיות ולבקשת הנשיא וולודימיר זלנסקי, ובהתאם לכך בפדרציה המליצו "שכל אחד יתפלל בביתו בשבת הקרובה".

יו"ר הפדרציה הרב מאיר סטמבלר אמר: "אנחנו נשארים ומתפללים לטוב. התפקיד שלנו הוא להיות עם הקהילות, לסייע ולהרגיע עד כמה שניתן במלחמה הזו. מורגש כבר כעת מחסור במצרכים, אנשים בהיסטריה כי למרות הכל אף אחד לא האמין שאכן תהיה מתקפה כוללת על אוקראינה. אנחנו מארגנים תרופות מים ומזון – בין היתר קמח ומוצרים יבשים – שיספיקו לכמה שבועות ומחלקים אותם לניצולי שואה, קשישים, נכים ומיעוטי יכולת על מנת שיוכלו להישאר בבתיהם".