מלחמה באירופה 18 הרוגים בגל התקיפות השני: "רוסיה תקפה כמו הנאצים במלחמת העולם השנייה"

הצבא הרוסי פתח בלחימה לאחר הוראתו של הנשיא הרוסי, שהודיע: "אין לנו תכנית לכבוש את אוקראינה". נשיא אוקראינה אמר: "הסבנו לאויב אבדות קשות. נילחם על החירות שלנו" | אוקראינה ביקשה מטורקיה לסגור את מיצרי הבוספורוס והדרדנלים

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/02/22 13:36 כג באדר א'

18 הרוגים בגל התקיפות השני: "רוסיה תקפה כמו הנאצים במלחמת העולם השנייה"
ארכיון, צילום: shutterstock

מעט לאחר השעה 05:00 בבוקר (ה') זה קרה. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הכריז על "מבצע צבאי מיוחד" בחבל דונבאס שבמזרח אוקראינה. כמה דקות חלפו דקות והצבא הרוסי פתח בשורת הפצצות על מספר יעדים ברחבי אוקראינה. "החלטתי לצאת למבצע צבאי מיוחד", הכריז פוטין, והסביר מדוע: "להגן על האנשים שבמשך שמונה השנים האחרונות ניתנים לניצול ורצח עם מהצד של הממשל בקייב".

בשעה 13:00 דווח על 18 הרוגים לפחות במתקפת טילים על אודסה. סוכנות הידיעות הרוסית "טאס", דיווחה על שתי אוניות רוסיות נפגעו מטילים אוקראיניים בים אזוב. באוקראינה מסרו כי היא עומדים בפני גל תקיפות שני. האוקראינים ביקשו מטורקיה לסגור את מיצרי הבוספורוס והדרדנלים בפני הרוסים שעושים שימוש במעבר עבור ספינותיהם בכדי להיכנס לים השחור.

מסוקי קרב ליד קייב:

שעה וחצי קודם לכן, נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי התייחס למלחמה שפרצה: "אל תפיצו דיסאינפורמציה. הסבנו לאויב אבדות קשות, נחלק נשק לכל מי שירצה ויוכל לתמוך בצבא בכיכרות הערים. רוסיה תקפה אותנו כמו שהנאצים עשו במלחמת העולם השנייה, ניתקנו את היחסים הדיפלומטיים איתה. נילחם על החירות שלנו".

בהמשך נאומו המיוחד לאומה פנה זלנסקי לאזרחי רוסיה: "אנחנו יודעים שזה לא ניכר בתקשורת שלכם, אבל אי אפשר לחסום היסטוריה. גם הרוסים יידעו את האמת".

צבא אוקראינה עדכן בשעה 10:45 על כ-50 רוסים שנהרגו וכי הופלו 6 מטוסים במזרח המדינה. סביב השעה 09:00 הבדלנים הפרו-רוסים בלוהנסק טענו "הפלנו מטוס קרב אוקראיני". שעה קודם לכן, צבא אוקראינה טוען שהפיל חמישה מטוסים רוסיים ומסוק, אך במשרד ההגנה הרוסי הכחישו. 

נשיא אוקראינה זלנסקי בטוויטר: "העולם איתנו"

שגריר ישראל באוקראינה, מיכאל ברודסקי, קרא ב"כאן חדשות" לישראלים, "להגיע עצמאית למעברי הגבול ולחצות את הגבול לפולין אנחנו נערכים בצד הפולני לקלוט ישראלים ולסייע להם לטוס לארץ. מקבלים עשרות ומאות טלפונים. אנחנו כרגע נשארים פה". על פי הדיווח, ישראלים מתלוננים על קשיים בהתקשרות עם השגרירות שעברה ללבוב. בשגרירות הישראלית אמרו שהתקבלו שיחות רבות בשעות מאז פרצה המלחמה.

פוטין: "אין לנו תכנית לכבוש את אוקראינה"

נשיא רוסיה הסביר שהמהלך בא על רקע ההתקרבות בין רוסיה לבדלנים הפרו רוסים במזרח אוקראינה, ובעקבות הסנקציות על רוסיה בהן נקט המערב בראשות נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן. "בהתאם להחלטת 51/7 של האו"ם בנוגע לסנקציות על רוסיה, ובהתאם להסכמים שנחתמו ב-22 בפברואר על ידידות עם הרפובליקה העממית של דונייצק והרפובליקה העממית של לוגנסק, החלטתי לצאת למבצע צבאי מיוחד", הכריז פוטין. לדבריו של פוטין, מטרתו היא "להגן על האנשים שבמשך שמונה השנים האחרונות ניתנים לניצול ורצח עם מהצד של הממשל בקייב".

אזעקה בקייב:

רקטה פוגעת במחסן צבאי באודסה:

עוד אמר פוטין: "אין לנו תכנית לכבוש את אוקראינה. אנחנו לא רוצים לכפות שום דבר על אף אחד. עם זאת, אנחנו שומעים בזמן האחרון מהמערב, שכבר לא שווה למלא את ההסכמים שנחתמו איתו על ידי הסובייטים בתום מלחמת העולם השנייה. אי אפשר להחליף את מה שנכתב בסעיף הראשון של האו"ם. אני מזכיר שאחרי הקמת ברית המועצות, אנשים שחיו באותם שטחים של אוקראינה של היום, אף אחד לא שאל אותם איך הם רוצים לחיות את החיים שלהם".

עשרים דקות לאחר הכרזתו של פוטין החלו להגיע דיווחים על פיצוצים בערים באוקראינה, בין היתר דווח על פיצוצים בקייב, חארקוב ואודסה. 

ביידן: "רוסיה בלבד אחראית למוות ולהרס שתביא מתקפה זו"

כעבור פחות מחצי שעה מהכרזתו של פוטין, הגיב ביידן למלחמה שפרצה. "כל העולם מתפלל עבור תושבי אוקראינה כשהלילה הם סובלים ממתקפה ובלתי מוצדקת של כוחות צבא רוסיה", אמר בהצהרה. "הנשיא פוטין בחר במלחמה מתוכננת שתביא לאובדן חיים וסבל אנושי קטסטרופלי. רוסיה בלבד אחראית למוות ולהרס שתביא מתקפה זו, וארצות הברית ובעלות בריתה ושותפיה יגיבו בצורה מאוחדת והחלטית. העולם ידרוש את רוסיה אחראית".

ביידן הוסיף ואמר: "אעקוב אחר המצב מהבית הלבן הערב ואמשיך לקבל עדכונים שוטפים מצוות הביטחון הלאומי. מחר, אפגש עם עמיתיי G7 בבוקר ואכריז על ההשלכות הנוספות שארצות הברית ובעלות בריתה ושותפותינו יכפו על רוסיה על מעשה התוקפנות המיותר הזה נגד אוקראינה ושלום וביטחון עולמיים. נתאם גם עם בעלות הברית שלנו בנאט"ו כדי להבטיח תגובה חזקה ומאוחדת שתרתיע כל תוקפנות נגד הברית".

פקקים עצומים בקייב: