פרשת NSO ועדת הבדיקה דוחה את הטענות: לא בוצעו האזנות סתר ללא צו שיפוטי

אין כל אינדיקציה לכך שמשטרת ישראל הדביקה בתוכנת רוגלה את מכשירי הטלפון של מי מהאנשים שפורסמו בתקשורת ללא צו שיפוטי. עמר בר לב: "יש הרבה מאוד גורמים שצריכים להרכין ראש ולהתנצל"

חדשות כיפה חדשות כיפה 21/02/22 18:48 כ באדר א'

ועדת הבדיקה דוחה את הטענות: לא בוצעו האזנות סתר ללא צו שיפוטי
סערת הריגול , צילום: Yonatan Sindel/Flash90

מספר שבועות חלפו מאז פורסם התחקיר המטריד של עיתון כלכליסט, לפיו בשנים האחרונות בוצעו מעקבים חריגים נגד אזרחים שונים, על ידי משטרת ישראל, אשר נעשו באמצעות שימוש בתוכנת NSO, המשמשת משטרים שונים ברחבי העולם ועיקר השימוש בה הוא נגד טרור. אולם, ועדת הבדיקה שהוקמה קבעה כי אין כל אינדיקציה לכך, כפי שקבעה הפרקליטות בשבוע שעבר. 

צוות הבדיקה בראשות עמית מררי, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה (פלילי) ובהשתתפות שני ראשי אגפים בדימוס בשב"כ, שמונה לבדוק טענות שונות שעלו בפרסומים בתקשורת על אודות שימוש לא חוקי לכאורה באופן בו משטרת ישראל מפעילה אמצעים לביצוע האזנת סתר בדרך של תקשורת בין מחשבים (להלן גם: הדבקה), הגיש את ממצאיו ליועצת המשפטית לממשלה.

הצוות, אשר הסתייע גם במומחים טכנולוגיים, בדק האם בוצעה הדבקה למכשירי טלפון ניידים השייכים אל מי מבין רשימת האנשים שפורסמו בתקשורת, באמצעות תוכנת פגסוס שבשימוש משטרת ישראל (סייפן), ללא צו שיפוטי.

עיקר ממצאי ועדת הבדיקה

עם השלמת הבדיקה הטכנולוגית המקיפה של צוות הבדיקה והמומחים הטכנולוגים, אשר נשענה גם על מידע שהגיע מידי מומחים של חברת NSO, עלה כי אין כל אינדיקציה לכך שמשטרת ישראל הדביקה באמצעות תוכנת פגסוס שבידיה, ללא צו שיפוטי, מכשיר טלפון של מי מבין רשימת האנשים שפורסמו בתקשורת.

לפי המידע שהועבר לצוות קיימים צווים להאזנת סתר מסוג תקשורת בין מחשבים לגבי שלושה מבין האנשים שהופיעו ברשימה שפורסמה, כאשר לגבי שניים מתוכם על פי ממצאי הצוות אכן בוצע ניסיון הדבקה, ורק לגבי אחד מהשניים לגביהם ניתן צו ההדבקה הצליחה.  

הבדיקה בוצעה גם ביחס למערכת נוספת שנכנסה לשימוש לאחרונה, אשר גם בעניינה לא הייתה כל אינדיקציה לכך שבוצעה הדבקה או ניסיונות הדבקה לטלפונים הניידים של אף אחד מרשימת האנשים שפורסמו. הבדיקה נעשתה על פי מספרי טלפונים ניידים שבשימוש רשימת האנשים, שגובשה והועברה על ידי המשטרה לצורך הבדיקה. יצוין כי לגבי רוב האנשים שברשימה מספריהם אומתו על ידי צוות הבדיקה באופן בלתי אמצעי. הבדיקה בוצעה רק באמצעים טכנולוגיים

עוד יצוין, כי בדיקה טכנולוגית מעמיקה נעשתה במערכת פגסוס ובמערכת הנוספת גם ביחס למכשירי הטלפון הנייד שהיו ברשותם של שלושת המנהלים הכלליים לשעבר של משרדי הממשלה ששמותיהם פורסמו, בין היתר באמצעות נתונים שהועברו על ידם בעקבות פנית הצוות לצורך בדיקות אלה.  

נתניהו עם פרקליטיו, ארכיון

הפרקליטות קבעה כי לא היו האזנות סתר. נתניהו עם עורכי דינו, ארכיון צילום: Amit Shabi/POOL

בדיקה זו העלתה אף היא כי אין כל אינדיקציה לכך שבוצעה על ידי משטרת ישראל האזנת סתר לטלפונים הניידים שלהם בדרך של תקשורת בין מחשבים, במערכות המשטרה שנבדקו.   
בדיקות מעמיקות ומקיפות אלה חייבו מספר סבבי בדיקה גם אל מול החברה והאריכו את הליך הבדיקה מעבר למתוכנן.

השר לביטחון פנים, עמר בר לב, מסר כי הוא "שמח על תוצאות הבדיקה, המאוששות את אשר עליו עמדתי - משטרת ישראל לא עשתה כל שימוש שלא על פי צו שיפוטי בכל אותם 26 שמות שפורסמו ע"י כלכליסט. זהו זיכוי מהדהד למשטרת ישראל ותעודת עניות לעיתון. יש היום הרבה מאוד גורמים שצריכים להרכין ראש ולהתנצל בפני שוטרות ושוטרי ישראל ומשפחותיהם". 

 

תגובת מערכת כלכליסט: "לא נהסס לתקן ככל שיידרש"


מערכת כלכליסט פרסמה תגובה מקיפה לטענות הדו"ח. ממצאי דו"ח הביניים מחייבים התייחסות רצינית ובדיקה מחודשת של הממצאים והטענות שפרסמנו ב"כלכליסט", וכך נעשה. מפאת הזמן הקצר בין מועד פרסום דו"ח הביניים אתמול הערב לבין שעת ירידת העיתון לדפוס, בדיקה כזו טרם נעשתה. לכשנסיים אותה, לא נהסס לתקן ככל שיידרש.

בה בעת, דו"ח הביניים מאמת באופן מוחלט את חשיפת "כלכליסט", ולפיה המשטרה משתמשת ברוגלות התקפיות סופר-פולשניות להדבקת טלפונים של אזרחים. הצווים שניתנו להאזנת סתר לא מעניקים סמכות חוקית להפעלת רוגלות כאלה, ויש צורך בתיקון משמעותי של החוק. הדו"ח אף מציין רוגלה נוספת פרט לזו של NSO (שמה לא ננקב) ששימשה גם היא את המשטרה למטרה הזאת.
למיטב ידיעתנו, הקביעה בדו"ח הביניים שלא הייתה הדבקה של טלפונים של רוב האנשים שהוזכרו ברשימה נשענת על בדיקות טכנולוגיות, ולא על חקירה של מח"ש את מפעילי הרוגלות. על פניו, נראה כי הצוות הסתמך במסקנותיו על חומרים שהועברו אליו מהמשטרה ומחברת NSO.

חשוב עוד לומר כי דו"ח הביניים עוסק אך ורק ברשימה השמית שפורסמה ב"כלכליסט". כפי שמצוין בסיפא שלו, הצוות עדיין לא בחן רבות מהסוגיות המרכזיות שהועלו בתחקירים. ניסוח הדברים על ידי מחברי הדו"ח עצמם מעיד על הבעייתיות הטמונה בסוגיות אלה: "העיסוק והטיפול המשטרתי בהאזנות סתר... מידת ואופן התאמתם של הכלים שבידי המשטרה לסמכויות הנתונות לה על פי דין ואופן השימוש שנעשה בכלים אלה, לרבות במערכות נוספות... המצויות או נמצאו בשימוש בידי משטרת ישראל, קיומן של אינדיקציות לחריגה מסמכות, פיקוח ובקרה בזמן אמת ובדיעבד על כלל שלבי עבודת המשטרה בתחום".