ברקע ההחמרה באזהרת המסע: מתנדבות השירות לאומי באוקראינה חוזרות ארצה

בשבועות האחרונים התקיים קשר הדוק בין האגודה להתנדבות לבין משרד החוץ וכלל הגורמים הרלוונטיים, ולאחר הערכת מצב הוחלט להורות למתנדבות באוקראינה לחזור מיידית ארצה | הסוכנות היהודית פועלת גם כן להשיב ארצה באופן מיידי את השליחים הישראלים

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 12/02/22 22:10 יא באדר א'

ברקע ההחמרה באזהרת המסע: מתנדבות השירות לאומי באוקראינה חוזרות ארצה
חייל אוקראיני, אילוסטרציה, צילום: shutterstock

בעקבות החשש מפלישת רוסיה לאוקראינה, בשבועות האחרונים התקיים קשר הדוק בין האגודה להתנדבות לבין משרד החוץ, הרשות לשירות לאומי אזרחי וכלל הגורמים האחראים לביטחון השליחים בתפוצות. לאחר הערכות מצב מדינית וביטחונית הערב (ש') שבסופן הוחמרה אזהרת המסע למדינה, הוחלט להורות למתנדבות השירות הלאומי של האגודה להתנדבות שנמצאות בשליחות באוקראינה לחזור מיידית ארצה והן ינחתו כבר מחר בנתב"ג.

ירון לוץ, מנכ"ל האגודה להתנדבות ציין, כי המתנדבות באוקראינה תורמות רבות לקהילה היהודית באודסה במהלך השנה, "לצערנו בעקבות המצב הן יחזרו במהרה לישראל. עדכנו את המשפחות והמתנדבות שהביעו הבנה יחד עם צער על המציאות של השארת הילדים, הילדות והקהילה אליהם הן נקשרו עמוקות בזמן כל כך קצר. אנחנו פועלים על פי החלטות הגורמים האחראים האמונים על ביטחון השליחים והמתנדבים, לא לוקחים סיכון ודואגים בראש ובראשונה לשלום מתנדבי השירות שלנו".

יעקב חגואל: "ערוכים להתמודד עם המצב המשתנה"

בהתאם לאזהרת המסע ועל רקע ההחלטה לפנות מהמדינה את בני משפחות הדיפלומטים, הסוכנות היהודית פועלת להשיב ארצה באופן מיידי, בתיאום עם משרד החינוך, את השליחים הישראלים הפועלים באוקראינה תחת אחריותה ומטעם משרד החינוך, יחד עם בני משפחותיהם.
 
בסוף השבוע פעלו צוותים מיוחדים של הסוכנות היהודית, בתיאום עם משרדי הממשלה, על מנת לדאוג להטיס ארצה כבר מחר שליחים אשר משרתים באוקראינה במסגרת תכנית חפציב״ה של משרד החינוך יחד עם בני משפחותיהם. 

בניין הסוכנות היהודית

בניין הסוכנות היהודית | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

 
עם זאת, השליחים הבכירים של הסוכנות היהודית ועובדי הארגון יישארו באוקראינה וימשיכו להעניק שירות לקהילה היהודית באזור. פעילות הסוכנות היהודית פרושה בקהילות היהודיות  ברחבי המדינה ומתמקדת במגוון תכניות חינוך, חיזוק קהילתי, העמקת הקשר עם ישראל וסיוע לעולים ארצה. 
 
יו"ר הסוכנות היהודית בפועל, יעקב חגואל: "אנו ערוכים להתמודד עם המצב המשתנה. הסוכנות היהודית תמשיך לתת שירות לקהילה ולתת מענה בתחומי הפעילות שלה בהתאם לתרחישים שונים".

ישראייר ואלעל יחזירו את הישראלים הביתה

נזכיר כי מוקדם יותר הערב ראש הממשלה נפתלי בנט, קיים התייעצות נוספת בעניין המתיחות בין רוסיה ואוקראינה. בשיחה השתתפו שר החוץ, שר הביטחון, הרמטכ"ל, ראש השב"כ, ראש המל"ל והיועץ לביטחון לאומי, מנכ"ל משרדי החוץ והביטחון, וגורמי מקצוע נוספים.

בשיחה נידונה ההיערכות לפינוי ישראלים מאוקראינה וסוכם על העלאת אזהרת המסע לאזור, לצד קריאה לאזרחים ישראלים לצאת באופן מיידי מהאזור. בהמשך לכך, במשרד החוץ נערכים להוצאת הישראלים ובמקביל נערכו שיחות עם חברות התעופה בכדי להגביר טיסות. 

חברת ישראייר תוציא החל ממחר יום ראשון ועד ה-17 בפברואר, בכל יום, טיסות חילוץ מקייב ומאודיסה להחזרת ישראליים הביתה. נמסר כי "חברת ישראייר נמצאת בקשר רציף עם משרד החוץ ותעשה ככל שיידרש על מנת לסייע לישראלים לשוב  לישראל".

גם אל על מתגברת את לוח הטיסות מקייב ותפעיל טיסות נוספות לקייב וממנה. בשלב זה, כך נמסר מהחברה, התווספה ביום שני טיסה מספר LY2561 מנתב״ג וטיסת LY2652 מקייב. טיסה זו נוספת על הטיסות הסדירות שכבר מופיעות בלוח הטיסות בימים ראשון וחמישי. "ככל שיהיה צורך נוסף, אל על תבחן הוספת טיסות נוספות", נמסר.

מנכ"ל רשות השירות הלאומי אזרחי, ראובן פינסקי: "לצערנו, לאור המצב המידרדר באוקראינה, קיבלנו את ההחלטה הקשה להחזיר את בנות השירות באופן מיידי, והן תהיינה בדרך הביתה עוד היום.אני מודה לאגודה להתנדבות ולמשרד החוץ על פעולתם הנחושה והמהירה ומקווה לחזרה מהירה לשגרה ולשלום באוקראינה".