סערת NSO מפכ"ל המשטרה מגיב לפרסומים: "ביקשתי הקמת ועדת בדיקה חיצונית"

לאחר חשיפת רשימת יעדי הריגול של משטרת ישראל באמצעות תוכנת הריגול NSO, פנה המפכ"ל שבתאי לשר לביטחון הפנים וביקש את הקמתה של ועדת בדיקה חיצונית: "ככל שתמצא הוועדה אי סדרים וכשלים הם יטופלו בהתאם לחוק"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 07/02/22 10:18 ו באדר א'

מפכ"ל המשטרה מגיב לפרסומים: "ביקשתי הקמת ועדת בדיקה חיצונית"
קובי שבתאי , צילום: Meir Vaknin/Flash90

מאז נכנס לתפקידו מפכ"ל המשטרה הקודם רוני אלשיך, השתמשה המשטרה בתוכנת NSO לטובת ריגול אחרי האזרחים ולהעתקת תכתובות מייל ממכשירי הטלפון שלהם, כך פורסם ב"כלכליסט" לפני מספר שבועות. הבוקר (ב') נחשפו בעיתון שמות רבים שהיו תחת ריגול, ביניהם מנכ"לי חברות, ראשי ערים, קרובי ומקורבי ראש הממשלה ומארגני מחאות.

מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי, נאלץ להגיב שוב לפרשיה החמורה שפוגעת קשות באמון הציבור בארגון שאמון על שמירת החוק: "לאור הפרסומים האחרונים בדבר הפעלת מערכות טכנולוגיות במשטרת ישראל בשנים שקדמו לכניסתי לתפקיד, פניתי לשר לביטחון פנים וביקשתי שיורה על הקמת ועדת בדיקה חיצונית ובלתי תלויה בראשות שופט, שתיבחן את הנושא על כל היבטיו וזאת על מנת להשיב את אמון הציבור במשטרת ישראל מחד ולהסדיר את השימוש בטכנולוגיות במשטרת ישראל מאידך. ככל שתמצא הוועדה אי סדרים וכשלים הם יטופלו בהתאם לחוק". 

דובר המשטרה, אלי לוי, הגיב מוקדם יותר לפרסום החדש במהלך ראיון ב"כאן ב": "אנחנו במשטרת ישראל לא מתייחסים לשום פרסום. אנחנו פתוחים מהרגע הראשון שהפרשה פורסמה לכל בדיקה בשקיפות מלאה. עד רגע זה לא נפל פגם בעבודת המשטרה. כל מה שנעשה היה על פי צו חתום של בית המשפט כחוק".

מנכ"לי חברות, ראשי ערים, קרובי ומקורבי ראש הממשלה ומארגני מחאות

אנשי צוות מבצעים מיוחדים בחטיבת הסייבר־סיגינט המשטרתית חדרו וחודרים כבר שנים ארוכות באופן סמוי בניגוד לחוק באמצעות פגסוס ("סייפן" בעגה המשטרתית) לטלפונים של אזרחים ומשתלטים עליהם ללא צו משפטי.

על פי הפרסום בכלכליסט, התוכנה הותקנה לכאורה במכשירי הסלולר של מנכ"לי משרד האוצר לשעבר קרן טרנר-אייל ושי באב"ד, איש העסקים רמי לוי, מנכ"לית משרד המשפטים לשעבר אמי פלמור, ראש עיריית נתניה מרים פיירברג, ראש עיריית חולון מוטי ששון ועורך "וואלה" לשעבר אבירם אלעד. 

כאמור, נמצאים ברשימת המעקב דמויות מרכזיות במשפטו של יו"ר האופוזיציה, בנימין נתניהו: עד המדינה שלמה פילבר, אשת העסקים איריס אלוביץ' ומנכ"ל וואלה לשעבר אילן ישועה. עוד דווח כי המשטרה התקינה את התוכנה גם במכשיר הרשום על בנו של נתניהו, אבנר. מכשיריהם של טופז לוק ויונתן אוריך, יועציו של נתניהו הודבקו גם כן בתוכנה.