חברת הכנסת מהעבודה זומנה לשיחת בירור

הצעת החוק לביטול שלילת הרישיון לחייבים בהוצאה לפועל עברה בוועדה לקריאה שנייה ושלישית, אולם חברת הכנסת נעמה לזימי הגישה עליה הסתייגות וקיבלה שיחת נזיפה בשל הפרת המשמעת הקואליציונית

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 31/01/22 22:26 כט בשבט התשפב

חברת הכנסת מהעבודה זומנה לשיחת בירור
נעמה לזימי, צילום: דני שם טוב

ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת אישרה היום (ב') בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק של סגן רה"מ ושר המשפטים גדעון סער לבטל את הסמכות למנוע רישיון נהיגה מחייבים בהוצאה לפועל או במרכז לגביית קנסות.  

נכון להיום יש כ-180,000 בעלי חוב שרישיון הנהיגה שלהם נשלל בעקבות חובותיהם. הצעת החוק משקפת את תפיסתו של השר, העולה בקנה אחד עם התפיסה הרווחת היום בעולם המערבי ביחס לסוגי ההגבלות המוטלות על חייבים. 

מגבלה על רישיון נהיגה מהווה פגיעה משמעותית בחופש התנועה של החייב, ביכולתו להגיע למקום העבודה, ובהתנהלותו היומיומית, ואף אין לה בהכרח זיקה לגביית החוב ולנכסים שיכולים לשמש לפירעון החוב. ניתן להעלות על הדעת מקרים רבים בהם דווקא הטלת מגבלה כזאת מכבידה על החייב לפרוע את חובו. עוד נמצא, כי כלי גבייה מסוג זה לא קיים במרבית מדינות המערב.

אולם, חברת הכנסת נעמה לזימי מטעם מפלגת העבודה הגישה הסתייגות על החוק  בוועדת חוקה. במפלגה ערכו ללזימי שיחת נזיפה והנושא נידון בהנהלת הקואליציה.

על פי הצעתה, במקום "פסקה (6) – תימחק" יבוא "בפסקה (6), במקום "הגבלת החייב מקבל, מהחזיק או מחדש רישיון נהיגה" יבוא "הגבלת חייב מזונות מקבל, מהחזיק או מחדש רישיון נהיגה; לעניין זה, "חייב מזונות" – מי שחייב בחוב פסוק הנובע ממזונות המגיעים לפי פסק דין למזונות, ובלבד שהזוכה אינו המוסד לביטוח לאומי".