זיכרון בסלון: רעיות נשיאי ישראל וגרמניה אירחו שורד שואה

לרגל יום השואה הבינלאומי, אירחו רעיות נשיאי ישראל וגרמניה שורד שואה בבית הנשיא בירושלים. רעיית נשיא המדינה: "אירוח אירוע "זיכרון בסלון" יחד עם רעיית נשיא גרמניה מוכיח יותר מכל כי קיימת תקווה. באמצעות שיתוף הפעולה בינינו אנחנו יכולים להביא לעתיד טוב יותר"

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 26/01/22 19:33 כד בשבט התשפב

זיכרון בסלון: רעיות נשיאי ישראל וגרמניה אירחו שורד שואה
צילום: בית הנשיא

רעיית הנשיא מיכל הרצוג ורעיית נשיא גרמניה אלקה בודנבנדר אירחו היום (ד') את שורד השואה צ'ארלס זיגמן לאירוע מקוון של "זכרון בסלון" לרגל יום השואה הבינלאומי. עוד השתתפו נציגי התאחדות הסטודנטים היהודית בגרמניה וסטודנטים מתוכנית לימודי השואה של אוניברסיטת חיפה. כמו כן, הצטרפה למפגש שגרירת גרמניה בישראל, ד"ר סוזן ואסום-ריינר; רעיית שגריר ישראל בגרמניה, גב' לורה קם; ונציגת הדור השני לניצולי שואה, לאה שנירר.

רעיית הנשיא מיכל הרצוג פתחה את האירוע באומרה: ״אירוח אירוע "זיכרון בסלון" יחד עם רעיית נשיא גרמניה מוכיח יותר מכל כי קיימת תקווה. באמצעות שיתוף הפעולה בינינו אנחנו יכולים להביא לעתיד טוב יותר. יוזמה חשובה כמו זו שמה דגש על זיכרון השואה והחובה למנוע מסיפורי העבר להישכח, אלא להשאיר את הזיכרונות בחיים."

רעיית נשיא גרמניה אלקה בודנבנדר, שלקחה חלק באירוע מברלין, הוסיפה: ״עלינו לשמר את הזיכרון ולהשאיר בחיים את סיפוריהם של ניצולי השואה והקורבנות. אל לנו לשכוח לעולם.״

בהמשך, שיתף שורד השואה צ'ארלס זיגמן, מלווה באשתו גיטה גלוריה זיגמן, את סיפורו האישי. צ'ארלס זיגמן נולד בהולנד בשנת 1935, אחד מתוך חמישה ילדים להוריו. במהלך המלחמה הפרידו הוריו מהילדים על מנת לנסות ולהגן עליהם. הוריו ושני אחיו הגדולים נרצחו באושוויץ בשנת 1943. צ'ארלס זיגמן ושני אחיו האחרים גורשו לווסטרבורק ולאחר מכן לטרזינשטט.

צ'ארלס זיגמן: ״עבור שורדים רבים, חוויות המלחמה שעברו אתגרו את האמונה שלהם. איפה היה אלוהים? מדוע הוא איפשר לכך לקרות? אך השאלה צריכה להיות: היכן היו האנשים המתורבתים? הנאצים היו נחושים להשמיד לא רק את היהודים, אלא גם את היהדות עצמה. אילו הייתי נוטש את אמונתי, זו הייתה הענקת ניצחון לנאצים.״

מר זיגמן הוסיף: "העולם חייב יזכור את השואה. מדובר בעניין דחוף וחשוב, כיוון שניצולי השואה לא יישארו איתנו עוד זמן רב כדי להיות עדים. מצמרר לדעת שקיימים אנשים שמכחישים שהשואה אי פעם התרחשה. אני עד היום. אני דוחק בכם להיות עדים לשואה בשנים הבאות. אחרי המלחמה, האנטישמים נכנסו למחתרת לזמן מה, אך כיום האנטישמיות מרימה את ראשה שוב באופן נרחב וציבורי. הביטויים האנטישמיים הללו זולגים לתעמולה אנטי-ישראלית ושנאה.״ אחרי ששיתף בסיפורו, קיימו הרעיות שיחה פתוחה עם זיגמן ופתחו את השיח לשאלות מהסטודנטים.

"זיכרון בסלון" היא מסורת ישראלית של התכנסויות לא פורמליות, באווירה אינטימית סביב יום הזיכרון לשואה ולגבורה הישראלי והבינלאומי. יוזמה זו שמה לה למטרה לעצב את זיכרון השואה ולהפוך את השיח, משיח של הישרדות לשיח על תיקון עולם. בשבוע הקרוב יתקיימו מאות מפגשי זיכרון בסלון במדינות רבות בעולם וביניהן: בחריין, אנגליה, סין, הודו וגרמניה. המשתתפים במפגשים ייקחו חלק בשימור זיכרון השואה ויאזינו לעדויותיהם המרגשות של שורדי שואה. בין המשתתפים ישנם דיפלומטים, סטודנטים וצעירים מרחבי העולם.