צה"ל על מותו של אל"מ אסמן: לא ניתן לקבוע בוודאות את סיבת המוות

אמש, הוצגו למשפחתו של אל״ם שרון אסמן ז״ל, מפקד חטיבת הנח"ל, ממצאי ועדת החקירה שהוקמה בעקבות מותו, ממסקנות הועדה לא ניתן לקבוע בוודאות את סיבת מותו אל הסבירות הגבוהה היא דום לב

חדשות כיפה חדשות כיפה 18/01/22 11:24 טז בשבט התשפב

צה"ל על מותו של אל"מ אסמן: לא ניתן לקבוע בוודאות את סיבת המוות
אל"ם שרון אסמן ז"ל, צילום: דובר צה"ל

ועדת החקירה שהוקמה עקב מותו של מפקד הנח"ל שרון אסמן כמה ימים בלבד לאחר שמונה לפקד על חטיבת הנח"ל, הגישה הוועדה את מסקנותיה וממצאיה למשפחתו של אסמן ולרמטכ"ל, בראש הוועדה עמד תא״ל (מיל') גיא חסון, לצד הוועדה, פעלה ועדת משנה רפואית בראשותה של ראש ענף רפואה במרכז לשירותי רפואה, סא"ל ד"ר שרון אוחיון. 

מתוך מסקנותיה של הוועדה ועל בסיס הכלים שעמדו לרשותה, לא ניתן לקבוע בוודאות את סיבת המוות. עם זאת, לאחר בדיקת מאפייני האירוע, ובהתבסס על ידע רפואי נרחב המגובה במחקר רפואי, ניתן לומר כי בסבירות גבוהה סיבת המוות הינה דום לב. 

"נכון היה לשלב מכשיר החייאה (דפיברילטור), בשלב מוקדם יותר בתהליך ההחייאה"

הוועדה מצאה כי רופא החטיבת הנח"ל הגיב מהר לאחר שאסמן התמוטט, והגיע אליו תוך דקות בודדות והחל בפעולות החייאה מידיות בסיוע צוות מגן דוד אדום (מד"א) שהגיע לנקודת האירוע. לצד הענקת הטיפול הרפואי, הוועדה מצאה כי נכון היה לשלב מכשיר החייאה (דפיברילטור), בשלב מוקדם יותר בתהליך ההחייאה. לצד זאת, אין במסקנה זו ערבות שתוצאות האירוע המצער היו נמנעות.

בנוסף, הוועדה מצאה פערים בהנחיות לפריסת מכשירי החייאה ביחידות צה"ל, והמליצה על הרחבת פריסתם בצה"ל באופן מיידי. יש לציין, כי בחדר הכושר שבו אירע האירוע, לא הייתה חובה להציב מכשיר מסוג זה.

כמו כן, הוועדה מצאה כי מד״א הוא המענה הרפואי הזמין ביותר לבסיסים צבאיים עורפיים הממוקמים בצמוד למרכזים עירוניים - כדוגמתו של מחנה בית ליד ע״ש רא"ל מוטה גור, כפי שמוגדר בפקודות, ועל כן המליצה על ריענון ותרגול דרכי ההתקשרות עם מד״א. 

בעקבות ועדת החקירה, הנחה מפקד זרוע היבשה, על הקמת ועדה למימוש המסקנות בהקשרי סקר בריאות המשרתים והכושר הקרבי, וזאת מתוך ראיית המצב הבריאותי לצד רמת הכושר הקרבי, כחלק מרכזי מכשירותם של מפקדים לוחמים. 

מסקנות הוועדה הוצגו לרמטכ״ל, שהביע צער עמוק על לכתו של אל״ם שרון אסמן ז״ל והוקיר את פועלו ותרומתו רבת השנים לביטחון מדינת ישראל. הרמטכ"ל קיבל את מסקנות הוועדה והנחה על הצעדים הבאים:

  • לתקף את הפקודה המגדירה את הצהרת הבריאות התקופתית, להנגישה למשרתים ולחזק את מנגנוני אכיפתה.
  • ביצוע מעקב אחר אוכלוסיות בעלות גורמי סיכון בריאותיים.
  • הצבת מכשיר החייאה בכל חדר כושר במחנות צה"ל ובמרחבים מתאימים נוספים, ועל השלמת רכישתם והתקנתם עד ה-1 ביולי 2022. 


לסיכום הדגיש הרמטכ"ל את חשיבות הביצוע של בדיקות הסקר הבריאותיות ועל כן, הנחה להגדירן כבדיקות חובה למשרתי הקבע ואף כתנאי לקידום. הבדיקות יבוצעו בטווחי זמן קצרים, אשר ייקבעו על ידי חיל הרפואה. בתוך כך, הרמטכ"ל הנחה להתאים את תדירות הבדיקות לכל משרת באופן פרטני, בהתאם למאפייניו הבריאותיים.

כזכור, אל"ם שרון אסמן מונה  למפקד חטיבת הנח"ל. המינוי של מי שהחל את דרכו בחטיבה הירוקה החזיק מספר ימים בלבד, באופן מפתיע וטרגי - מת אסמן מדום לב. אסמן נולד בשנת 1978, התגייס לגדוד 931 של הנח"ל ב-1997 ובמהלך השנים שימש קצין אג"ם של פיקוד הצפון, מפקד חטיבת בנימין, מפקד חטיבת עציון, קצין אג"ם של אוגדת עזה ומפקד הגדוד אליו התגייס. אסמן הניח אחריו אישה ושני ילדים.


(שרון אסמן ז"ל).