פינוי-בינוי: 8 ערים זכו להשקעה במיליונים - העיר שלכם בפנים?

מעל 23 מיליון שקלים יושקעו בתכנון של כעשרת אלפים יחידות דיור בשמונה ערים ברחבי הארץ: רחובות, חדרה, באר-שבע, כפר-סבא, הוד השרון, אזור, בת-ים וקריית טבעון. משרד השיכון והרשות הממשלתית להתחדשות עירונית מברכים

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/11/21 10:19 כ בכסלו התשפב

פינוי-בינוי: 8 ערים זכו להשקעה במיליונים - העיר שלכם בפנים?
בנייה, צילום: פלאש 90

משרד הבינוי והשיכון והרשות הממשלתית להתחדשות עירונית הודיעו לשמונה ערים על זכייתם במימון תכניות התחדשות עירונית בתחומן. במסגרת השקעה זו, תתקצב הרשות הממשלתית תכנון של 9,966 יחידות דיור חדשות בשמונה הערים. ההחלטה הגיעה לאחר בחינה מדוקדקת של הרשות הממשלתית בקשות שהוגשו אליה על-ידי הרשויות המקומיות במסגרת מסלול תחרותי בו נבחרים מתחמי פינוי-בינוי, בהתאם לקריטריונים אותם קבעה הרשות הממשלתית מבעוד מועד, כאשר החשובים שבהם הינם היבטי כדאיות כלכלית במתחמים ומאפייניהם מבחינה פיזית ותכנונית.

במסגרת המסלול האמור, הרשות המקומית והרשות הממשלתית יהיו שותפות להליכי התכנון, ויבחרו יחדיו את הצוותים המקצועיים. בד בבד עם אישור התכניות, בעלי הדירות יבחרו את היזמים אשר יבצעו את הפרויקט ויקדמו היתרי בניה, בכפוף להתקשרות מול בעלי הדירות. בנוסף, הרשות הממשלתית תממן את הליכי הליווי החברתי שייעשה במתחמים מול האוכלוסייה המקומית, הכולל בין היתר הקניית ידע לתושבים בהליכי פינוי בינוי, סיוע בהתקשרויות בעלי הדירות עם בעלי מקצוע, הקמת נציגויות דיירים ועוד.

לדוגמא, ברחובות, זכה מתחם מילצ'ין להשקעה של כ-3.5 מיליון שקלים. כיום, המתחם כולל 434 יחידות דיור, ובמקומן ייבנו כ-1,541 יחידות דיור חדשות וכ-9,500 מ"ר שטחי מסחר ומשרדים. המתחם ממוקם בסמוך לרחוב הרצל המרכזי בעיר, ומכיל מספר גדול של מבני שיכון בגובה 3-4 קומות בבניה משנות ה-60.

בבאר שבע יושקעו כ-2.4 מיליון שקלים במתחם הצדיק מירושלים, הממוקם בכניסה הצפונית של העיר, בתחום המוגדר להתחדשות עירונית בתכנית המתאר של העיר באר שבע. כיום המתחם כולל 224 יחידות דיור, ובמקומן מוצעות 543 יח"ד בפינוי בינוי, וכן 4000 מ"ר מסחר. בנוסף, עתידות להתווסף כ-969 יח"ד בקרקע משלימה צמודת דופן. המבנים במתחם הינם מבנים ישנים במצב תחזוקתי ירוד הזקוקים להליכי התחדשות. בסמוך למתחם מקודמת תכנית נוספת להתחדשות מרכז מסחרי אורן.

בכפר סבא תשקיע הרשות הממשלתית מעל 3 מיליון שקלים בשני מתחמים סמוכים. במתחם סוקולוב, בו יושקעו כ-1.3 מיליון שקלים, קיימות 44 יחידות דיור, ועל-פי התכנית מוצעות במקומן 134 יחידות דיור חדשות, וכן כ- 2,000 מ"ר מסחר. במתחם השני, מתחם אגרון, יושקעו 1.8 מיליון שקלים, ועתידות להיבנות בו 369 יחידות דיור במקום 120 יחידות הדיור הקיימות. המתחמים הם חלק מתכנית אב להתחדשות עירונית במרכז העיר כפר סבא, והן יציעו בנוסף להתחדשות המבנים גם חיזוק מערך קישוריות הולכי הרגל ורוכבי האופניים במרכז העיר.

אלקין

אלקין צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בבת ים, יושקעו 2.8 מיליון שקלים במתחם החלמית, המשלב פינוי בינוי וגם עיבוי. במסגרת תכנית זו 272 יחידות הדיור הקיימות, יוחלפו ב- 1,292 יחידות דיור חדשות ויתווסף שטח של 3,500 מ"ר מסחר. התכנית שתקודם למתחם זה תשפר גם את הקישוריות לשכונה ותטפל גם בשטחים לא מוסדרים המצויים בתחום המתחם.

זאב אלקין, שר הבינוי והשיכון בירך: "פרויקטים של התחדשות עירונית הם רב רובדיים בחשיבותם, משקמים ומחזיקים מבנים ישנים, מאפשרים התאמה של דירות לסטנדרטים מודרניים נגישים, מאפשרים הגעה של אוכלוסיות חדשות לחיזוק הרשויות וגם הופכים את סביבת המגורים לנעימה יותר למגורים. אני מברך על השותפות עם הרשויות המקומיות, אשר רק יחד איתם מהלכים אלו יצליחו."

"לשמחתנו ההשקעות יתבצעו בכל רחבי הארץ, לרבות בפריפריה, וכך נגיע ליותר ויותר ערים במסגרת תכנון ההתחדשות העירונית בארץ", אמר אלעזר במברגר, מנהל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, "אני מזמין את כל הרשויות המקומיות לפנות לרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, ולבחון האפשרות לקבל מימון חשוב זה לטובת קידום תכנון של מתחמי התחדשות עירונית בתחומן".