פיצול דירות ואיסור על Airbnb: נחשפה תכנית הדיור הממשלתית

השרים ליברמן, שקד ואלקין חשפו את התכנית שאמורה לשים סוף למשבר בשוק הדיור בישראל, היעד: 280,000 התחלות בנייה בשלוש השנים הקרובות. "בשורה ענקית לאזרחי המדינה", אמרה שרת הפנים

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 31/10/21 16:22 כה בחשון התשפב

פיצול דירות ואיסור על Airbnb: נחשפה תכנית הדיור הממשלתית
התכנית תעזור לשוק הדיור?, צילום: Hadas Parush/ Flash90

המשבר בשוק הדיור בדרך לפתרון? שר האוצר אביגדור ליברמן, שרת הפנים איילת שקד ושר הבינוי והשיכון זאב אלקין, הציגו היום (א'), את תוכנית הדיור הממשלתית עד ל-2025. לטענת השרים, התוכנית עתידה להביא לגידול מהיר של היצע הדירות ובכך תביא להורדת מחירים כבר בטווח המיידי.

התוכנית מורכבת מקביעת יעדים ממשלתיים לתכנון ולפיתוח, מתקציבים שנכללים במסגרת תקציב המדינה להסרת חסמים להגדלת היצע הדיור, מרפורמות שנכללות בחוק ההסדרים שמייצרות שינויים מבניים לייעול שוק הדיור וכן מצעדים נוספים בצד ההיצע והביקוש שיביאו להגדלת היצע הדיור בטווח הקצר. כל אלו מתבצעים בשיתוף פעולה מלא בין משרד האוצר, משרד הבינוי ושיכון, רשות מקרקעי ישראל, מטה התכנון הלאומי, ומשרד הפנים.

יעדי התוכנית מציינים יעד של 280,000 התחלות בנייה מ-2022 עד 2025, יעד שיהווה עלייה של עשרות אחוזים ביחס להתחלות הבנייה בשנים האחרונות, תכנון 500,000 אלף יחידות דיור חדשות במוסדות התכנון, פרסום מכרזים ל-300,000 יחידות דיור בקרקעות מדינה ומכרזים בקרקעות מדינה להקמת 180,000 יחידות דיור.

בנוסף, הציגו השרים את ההשקעות בשוק הדיור. כ-8 מיליארד שקל לפיתוח תשתיות תומכות דיור ובכלל זה תשתיות תחבורה, ניקוז וביוב, כ-5.5 מיליארד שקל להקמת גני ילדים ובתי ספר תומכי דיור, 
כ-640 מיליון שקלים לצורך עידוד רשויות מקומיות לאשר היתרי בנייה ולמעלה מ-2 מיליארד שקל לתכנון, לפיתוח ולהסרת חסמים להגדלת היצע הדיור בחברה הערבית. 

ביטול Airbnb והעלאת מס הרכישה: הצעדים שיקלו על שוק הדיור

השרים הציגו מספר צעדים נוספים במטרה להקל על שוק הדיור בישראל. קידום של מגוון מסלולי רישוי שיביאו לייעול תהליך הרישוי ולקיצור משך הוצאת ההיתר, שמהווה כיום צוואר בקבוק משמעותי להגדלת היצע הדיור. במסגרת זו, יאושר בחוק ההסדרים מסלול לרישוי עצמי במסגרתו אדריכלים מורשים יהיו רשאים לאשר היתרי בנייה במקום הרשות המקומית.

לאור תרומת התמ"א להתחלות הבנייה בשנים האחרונות, מקדמת שרת הפנים שקד חלופה להתחדשות הבניין הבודד. במסגרת החלופה, הוועדה המקומית תהיה רשאית להגדיל זכויות בנייה למגורים בתוכנית שתיחשב גם כהיתר בנייה.

על מנת למתן את הביקושים העודפים של המשקיעים שמובילים לעליית מחירים, מוצע להעלות את שיעור מס הרכישה על משקיעים ל-8%. בנוסף, לצורך עידוד מימוש קרקעות פרטיות, מוצע להעניק הקלות במס לבעלי קרקעות שיבנו בשנים הקרובות ולתקן עיוותים במס שבח.

הסוף ל-Airbnb?

הסוף ל-Airbnb? צילום: shutterstock

לאור מצוקת הדיור הקיימת, לצד העודף המתוכנן בשטחי תעסוקה, יש לבטל את האפשרות לשימוש חורג בדירות מגורים ולהחזירן לשימוש למגורים – רק במרכז הארץ ולא לגני ילדים. מוצע למנוע שימוש בדירות מגורים לצורך פלטפורמות מלונאות שיתופיות דוגמת Airbnb. שינוי זה יחזיר דירות לשוק המגורים ויגדיל את היצע הדירות הזמינות להשכרה.

השרים הציעו לאפשר פיצול דירות ללא הליך תכנוני נוסף לתוספת דירה שתשמש להשכרה או למגורי קרובו של בעל הדירה. על מנת לעודד פיצול כאמור באופן שיגדיל את ההצעה, מוצע לאפשר תוספת זכויות בנייה של 45 מ"ר.

הרפורמות בתכנית: הסבת משרדים ופורום מנכ"לים

בתכנית שהציגו השרים מופיעות מספר רפורמות שיסייעו בפתרון בעיות שוק הדיור בישראל. הרפורמה הראשונה היא הארכת פעילות הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה. לותמ"ל תרומה משמעותית להגדלת המלאי התכנוני של יחידות דיור ולקיצור משך הליך התכנון. 

רפורמה נוספת היא ביטול הקלות כמותיות בחוק התכנון והבנייה שמעכבות משמעותית את משך התכנון ומעוותות את הליכי התכנון. בנוסף, במסגרת חוק ההסדרים, מקדמת הממשלה רפורמת ענק להאצת הבנייה בהתחדשות עירונית. הרפורמה מסירה חסמים רבים בקידום פרויקטים של פינוי-בינוי וכוללת בין היתר צעדים לצמצום תופעת הדייר הסרבן, הגברת ההגנה על דיירים מפני החתמות פוגעניות, יצירת וודאות והפחתת רגולציה לאורך תהליך הפינוי בינוי והעמקת הקלות המס בפרויקטים אלו. הממשלה צפויה להשקיע כחצי מיליארד שקלים בתשתיות התומכות בפרויקטים להתחדשות עירונית על מנת לאפשר את תוספת יחידות הדיור במרקם הבנוי.

במסגרת חוק ההסדרים מקדמת הממשלה רפורמה לייעול שטחי התעסוקה באמצעות מנגנון שיאפשר המרה מהירה של שטחי משרדים לדירות קטנות להשכרה ארוכת טווח, דיור מוגן ומעונות סטודנטים בהליך מקוצר וללא הליך תכנון מחדש. כמו כן, תוקם ועדת משנה למועצה הארצית שתעסוק בתכנון מחדש של מתחמי משרדים והסבתם למגורים. הצעד יציע פתרונות דיור לאוכלוסייה צעירה ולבני הגיל השלישי בלב אזורי הביקוש.

השרה שקד. אבו מאזן אינו פרטנר

השרה שקד. מצאה את האשם במשבר, צילום: רונן טופלברג

לצורך קידום שיתוף הפעולה ממשלתי בתחום הדיור, ובשל הירתמות כלל משרדי הממשלה הרלוונטיים להגדלת היצע הדיור, הוקם פורום מנכ"לים בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה שיתכנס באופן תדיר על מנת לדון בחסמי תכנון ופיתוח במטרה להגדיל את היצע הדיור.

שר האוצר אביגדור ליברמן אמר כי, "תוכנית הדיור שהצגנו היום נועדה להיאבק בעליית מחירי הדיור בעיקר באמצעות הגדלת ההיצע". שר הבינוי והשיכון זאב אלקין הוסיף: "הצגנו היום תוכנית כוללת ולא פתרון קסם של צעד אחד, ואנחנו מאמינים שהסל הזה, שמורכב מעשרה צעדים שכבר מבוצעים בימים אלה ועוד שבעה צעדים חדשים שיצאו לדרך ממש בקרוב, יוכיח את עצמו".

"מאז הקמת הממשלה, משבר הדיור החמור שאנחנו מצויים בו ניצב עבורי כמשימה מרכזית ועליונה", אמרה השרה שקד וסימנה את האשמים במשבר בשוק הדיור: "בשנתיים האחרונות, בעקבות המחלוקות הפוליטיות ואי העברת תקציב המדינה, המשבר החריף אף יותר ולא שווקו מספיק דירות. השקת תוכנית הדיור של ישראל היא בשורה ענקית לאזרחי המדינה ואני מקווה שהיא תהווה נקודת אור עבור אזרחים שאיבדו את התקווה למצוא דירה במחיר שפוי במדינת ישראל".