חבר כנסת נוסף מתנגד לחוק נגד נתניהו: "יש מצבים שכתב אישום הופך לכתב זיכוי"

מיכאל ביטון מצטרף להתנגדותה של איילת שקד לחקיקה אישית נגד נתניהו, וטוען כי לא יצביע בעד החוק באופן אוטומטי: "בעבר הציעו לכחול לבן, ולא פעם, לקדם חקיקה אישית - גם נגד נתניהו - והוחלט שלא לקדם זאת" | חברי ימינה מתלבטים כיצד לנהוג

חדשות כיפה חדשות כיפה 08/11/21 07:37 ד בכסלו התשפב

חבר כנסת נוסף מתנגד לחוק נגד נתניהו: "יש מצבים שכתב אישום הופך לכתב זיכוי"
נתניהו וחברי ליכוד, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

אחרי ששככה סערת התקציב, המחלוקת הפנימיות בקואליציה הולכת ומתחדדות, בייחוד בעניין החוק הפרסונלי "חוק נתניהו" החוק שימנע מנאשם עם כתב אישום להרכיב ממשלה. אל שרת הפנים איילת שקד שמתנגדת להצעת החוק מצטרף יו"ר ועדת הכלכלה, חבר הכנסת מיכאל ביטון מכחול לבן. "אי אפשר לנצח בחירות בעזרת חקיקה, לא אצביע בעד החוק באופן אוטומטי".

עד היום כמעט כל חברי הממשלה הצהירו שהם בעד החוק, מלבד השרה איילת שקד, שהודיעה בפומבי שהיא מתנגדת לו. אך הבוקר (ב') מתפרסם כאמור ב"ישראל היום" שאיילת שקד היא לא המתנגדת היחידה. ביטון מסביר את עמדתו, שאותה הוא מגדיר מורכבת: "אני מתנגד לחקיקה אישית מכל סוג שהוא. בעבר הציעו לכחול לבן, ולא פעם, לקדם חקיקה אישית - גם נגד נתניהו - והוחלט שלא לקדם זאת".

לדבריו, "מהות החוק נכונה והגיונית. זה נכון מבחינה ערכית שאם שר לא יכול לכהן כשעומד נגדו כתב אישום - כך גם ראש ממשלה לא יכול לכהן כשיש נגדו כתב אישום. אבל יש מצבים שכתב אישום הופך לכתב זיכוי. אם במקרה של ראש ממשלה הוא לא יוכל להתמודד בגלל כתב אישום ולאחר מכן יתברר שהוא זכאי, המשמעות גורלית ודרמטית למדינת ישראל".

ביטון מציע פתרון ואומר כי יש מקום לבדוק את חומרת כתב האישום ולגבש החלטה גם בעזרת ועדה ציבורית שתפעל לצד היועץ המשפטי לממשלה. עוד הוא מוסיף: "אי אפשר לנצח בחירות בעזרת חקיקה, זה לא דבר טוב. אך אולי אפשר לקבוע שהחוק הזה יוחל רק בעוד שלוש שנים. זה גם ידרבן את נתניהו לדרוש לסיים את משפטו כמה שיותר מהר כדי שיוכל להוכיח את חפותו, ויאפשר לנו לנצח בבחירות לא רק בעזרת חוק".

האם ביטון יצביע נגד החוק? "אתלבט מאוד. אני לא מוכן לחקיקה פרסונלית בישראל. אני לא יכול לומר שאצביע אוטומטית בעד חוק שכזה".

כזכור, לפני כשלושה שבועות פרסם גדעון סער את תזכיר החוק, שמבקש לאסור על נאשם בעבירות שהעונש עליהן הוא יותר משלוש שנות מאסר, להרכיב ממשלה. השרה איילת שקד הגיבה ואמרה אז כי היא "מתנגדת להצעת החוק הזו. אני לא חושבת שיועץ משפטי לממשלה צריך להכריע מי עומד בראשות הממשלה".

התנגדותו של ביטון להצעת חוק הדגל של מפלגת תקווה חדשה עלול להיות הסנונית הראשונה, שתביא אחריה מתנגדים נוספים הן בקואליציה והן באופוזיציה שלא אוהבים את החוק הפרסונלי נגד נתניהו אותו מקדם גדעון סער.  


(סער מתייחס למשפט נתניהו)

 

 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן