איראן: שיחות הגרעין יתחדשו ב-29 בנובמבר

לאחר מספר חודשי קיפאון וברקע עליית השלטון החדש בראשותו של איבראהים ראיסי, איראן הודיעה על חידוש שיחות הגרעין עם המעצמות ובראשן ארצות הברית בסוף החודש | דובר מחלקת המדינה: "מקווים שהם יעשו זאת מתוך נכונות"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 03/11/21 21:17 כח בחשון התשפב

איראן: שיחות הגרעין יתחדשו ב-29 בנובמבר
צילום: shutterstock

לאחר מספר חודשי קיפאון, שבמהלכם הספיק לעלות לשלטון באיראן איבראהים ראיסי הקיצוני יותר מחסן רוחאני, השיחות בין המדינה המוסלמית למעצמות ובראשן ארצות הברית על חזרה להסכם הגרעין - יחודשו. בטהרן הודיעו הערב (ה') על חידוש המשא ומתן בינה לבין חמש המעצמות שעדיין חתומות על ההסכם ב-29 בנובמבר.

דובר משרד החוץ האמריקני נד פרייס הגיב על חידוש שיחות הגרעין: "ארצות הברית מאמינה שאם איראן רצינית, ניתן להגיע להסכם במהרה וכי חזרתם של שני הצדדים להסכם הגרעין אפשרית".

במחלקת המדינה הוסיפו ואמרו על ההודעה האיראנית: "אנחנו מקווים שהם יעשו זאת מתוך נכונות לשאת ולתת במהירות וברצון טוב". בוושינגטון הדגישו כי סבב השיחות השביעי צריך להתחדש היכן שנעצר בסוף יוני - אז נקלע המשא ומתן למבוי סתום.

בתחילת אוקטובר ביקרה בישראל קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל. במהלך השיחות עמה, אמר ראש הממשלה נפתלי בנט: "האחריות המוטלת על ישראל היא לוודא - במעשים, לא בנאומים - שלאיראן לא יהיה נשק גרעיני. לעולם. נשק גרעיני בידיו של משטר קיצוני ואלים כזה ישנה את פני האזור ואת פני העולם. בשבילנו זו לא בעיה אסטרטגית, זו סוגיה קיומית".


(פגישת בנט ומרקל)

לפני כשלושה שבועות ביקר שר החוץ יאיר לפיד באיראן, ואמר: "במרכז הביקור שלי כאן עומדת הדאגה מהמרוץ של איראן ליכולת גרעינית. איראן הופכת למדינת סף גרעינית. כל יום שעובר, כל גרירה נוספת של המשא ומתן, מקרבת את איראן לפצצה". 

"האיראנים מנסים למשוך זמן כדי לרמות את העולם. להמשיך להעשיר אורניום, לפתח את תוכנית הטילים הבליסטיים שלהם. המזכיר בלינקן ואני, אנחנו ילדיהם של ניצולי שואה. אנחנו יודעים שישנם רגעים שבהם אנשים ואומות נאלצים להפעיל כוח כדי להגן על העולם מפני הרשע.

"אם משטר טרור נורא עומד להשיג נשק גרעיני, עלינו לפעול. עלינו להבהיר לו שהעולם הדמוקרטי לא ייתן לזה לקרות. אם האיראנים יחשבו שהעולם לא מתכוון ברצינות לעצור אותם, הם ירוצו קדימה לפצצה". 

לפיד בארצות הברית

לפיד בארצות הברית | צילום: שלומי אמסלם, לע"מ