ראיון מיכל וולדיגר על התקציב: מנסור עבאס הוא זה ששולט פה

חברת הכנסת מטעם הציונות הדתית תקפה את הקואליציה ובראיון לחדשות כיפה האשימה: "איזה סינגפור ואיזה נעליים" | שיקלי: "הממשלה משתפת פעולה עם עמותת 'סיוע 48' שמרבית חבריה ברשימת רע"מ"

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 04/11/21 10:25 כט בחשון התשפב

מיכל וולדיגר על התקציב: מנסור עבאס הוא זה ששולט פה
מיכל וולדיגר, צילום: Olivier Fitousi/Flash90

מליאת הכנסת אישרה הלילה את הצעת חוק התקציב לשנת 2021, כאשר 61 תמכו מול 59 מתנגדים. מדובר בהצעה השלישית מתוך החמש, והדיונים צפויים להתחדש מאוחר יותר היום (ה'). בראיון שהעניק נציגת הציונות הדתית, חברת הכנסת מיכל וולדיגר לחדשות כיפה טענה כי מדובר בתקציב שפוגע בשכבות הכי חלשות. 

מה את חושבת על תקציב המדינה?

מדובר בתקציב רע. למרות טענת הקואליציה זה ממש לא התקציב הכי חברתי שיש. הוא פוגע באוכלוסיות הכי חלשות. גם התקציב למערכת הבריאות, שבקואליציה טוענים שהם הגדילו, נכון, ניתנה תוספת, אבל היא רק בהתאם לגדילת האוכלוסייה, תבדקו עם הרופאים. אין כאן תוספת משמעותית שיכולה לפתח את מערכת הבריאות כדי לעזור בבריאות הנפש. דברו איתנו על סינגפור, איזה סינגפור ואיזה נעליים.

היה לך שיח מול חברי הקואליציה להגדלת תקציב הבריאות?

לדבר זה טוב וזה נחמד אבל הקואליציה שבוייה בקונספט שהם עושים טוב, למרות שהם יודעים שלא. אני מאוד מקווה שחברי מימינה שאני תוהה איך לא רועדת להם היד, אני מקווה שהם יתפקחו. ועוד לא התחלנו לדבר על מי באמת שולט פה בעניינים. מנסור עבאס הוא זה ששולט פה ואל מי צריך להתחנן כדי לקבל כסף. אני לא שם, זה לא המשחק שלי.

השבוע מפלגת ימינה לא עברה את אחוז החסימה, זה הפתיע אותך?

זה לא הפתיע אף אחד. הם איבדו את הבייס שלהם ועכשיו הם מחפשים להם מצביעים חדשים.

ימינה תפנה עם כל הכספים הקואליציוניים לציבור הדתי לאומי, זה יחזק אותם?

כשצריך כסף אז כסף מתקבל. לכסף אין צבע. אבל אני יודעת שביום הבחירה ימינה לא תעבור את אחוז החסימה.

אביר קארה על התקציב: תמיד יש אנשים לא מרוצים

ספר לנו על תקציב המדינה שצפוי לעבור בקרוב.

התקציב שיעבור הוא תקציב הכי דרמטי מאז שנת 2003, הכי עמוס רפורמות כמו הרפורמה ביבוא שמשמעותית עבור כל הישראלים. יש את הרפורמה ברישוי העסקים, אצלנו במשרד ראש הממשלה. יש רשות רגולציה שתטפל בכל הנטל שיש על הכתפיים של אזרחי ישראל, כל אזרח בכל מקום שהוא נמצא אנחנו נדאג שהאזרחים יקבלו שירות יותר יעיל ממשרדי הממשלה. התקציב הוא מה שנכון, מדינה צריכה להתנהל עם תקציב שיזרים דם למשרדי הממשלה.

אם זה כל כך חשוב אולי כדאי שתתפנה לעבודה במשרד רוה"מ ותתפטר מהכנסת?

אני אשאר חבר כנסת כי האצבע שלי חשובה וחשוב לי להגיע לכנסת ולנהל מהלכים, בסוף הכל קורה בכנסת, כשאתה רוצה להשפיע בזירה המרכזית אתה נשאר כנסת ובשביל זה באתי, בשביל דברים כמו רשת הביטחון לעצמאיים. למרות שזה הרבה יותר קשה לעבוד גם בלילה וגם ביום.  

אנחנו עדיין רואים עצמאיים כאלה ואחרים שיוצאים להפגין נגד הממשלה לאחרונה, יכול להיות שהעצמאים לא מיוצגים בכנסת?

יש תמיד אנשים שלא מרוצים, מכל מגזר. רוב השולמנים והעצמאים שהיו איתי יחד כל התקופה הם מאוד גאים בעשייה שלנו. אבל חשוב לזכור שהעצמאים עברו שנתיים מאוד קשות ומאתגרות. אני מתחייב לטפל בדברים הגדולים שמעיקים על העצמאיים. אני מתכוון לשים במרכז את האזרח העובד ואת מי שמשלם מיסים. שהעצמאים יהיו הראשונים בתור, נביא את ישראל למקום הראשון בעולם.

לאחרונה לא עברתם את אחוז החסימה בסקרים, לאן תלך ביום שאחרי ימינה?

אני ממליץ לא לראות סקרים מוזמנים, מפלגת ימינה יותר חזקה מהסקר המוזמן שהתפרסם. למחרת כבר עברנו את אחוז החסימה. אנחנו עובדים למען אזרחי מדינת ישראל וככל שנביא יותר תוצאות לעם ישראל יראו איך המנדטים שלנו עולים. אפשר לבדוק מי פרסם את הסקר המוזמן הזה.

עמיחי שיקלי: "משתדל להימנע מכאסח אישי"

אמש, (ד') בראיון קצר שנערך במקלט הכנסת בעקבות תרגיל פיקוד העורף, אמר חבר הכנסת מימינה, עמיחי שיקלי, כי מדובר בתקציב מסוכן למדינה.

"התקציב הזה הוא מאוד מסוכן בעיקר בדלל אותם 35 מיליארד שקלים לחברה הערבית. תקציב שמנוהל על ידי סיעת רע"מ שהם הכוח הכי חזק בחברה הערבית בזכות התקציב הזה, אם הוא יעבור. כפי שנחשפנו לאחרונה הם משתפים פעולה עם עמותת 'סיוע 48' שמרבית חבריה ברשימת רע"מ. צריך להבין, במקום שהחברה הערבית תתחזק מהתקציבים האלו עם הייטק ושירות אזרחי אנחנו נראה הקצנה".

אתה אומר שהתקציב הזה ומסוכן, מה עשית נגד התקציב הזה? 

"עיקר הפעולה שלי היא מול חברי מימינה. ניסיתי לומר להם שכל מה שפורסם על הקשר בין רע"מ לחמאס, מצריך חשיבה מחדש על הכוח שיש לרע"מ. אולי שווה לא לאפשר לתקציב הזה לעבור. פניתי גם לליברמן כדי שיחשוף את הפרטים על הכסף התמים שעבר בין המשרדים. אבל מה יש בתוך ההסכמים שמביאים כסף לעמותת 'סיוע 48'".

אני מבין שאתה עוד בקשר עם חברי ימינה, יש להם מקום במפלגה חדשה שתקים?

"אני מאוד מאמין בתשובה ומשתדל להימנע מכאסח אישי, לא תמיד אני מצליח מטבע הדברים אבל אני מנסה. עדיין מוקדם לדבר על מה יהיה הלאה ואם נקים מפלגה חדשה, יש עוד זמן עד הבחירות וחבל סתם לצאת בהצהרות בלי תוכן ממשי".

בקואליציה פנו אליך בבקשה שתתמוך בכל מקרה בתקציב אפילו בחלק מההצבעות?

"לא. עיקר המאמץ שלהם היה מול הרשימה המשותפת במרחב האנטי ציוני, עם תקציבים שהציעו להם, שם הקואליציה מושקעת, הי לא משקיעה במי שהם יודעים שלא יתמוך בהם. מפלגות הקואליציה נעלמו. הרומן בין מפלגת העבודה לציונות נגמר".

יום-טוב כלפון: "לא יעבור שקל לעמותות עם קשר לעזה"

על אף הכעס המצוי בקרב רבים במגזר הסרוג, מפלגת ימינה הצליחה להביא כספים קואליציוניים עבור הציונות הדתית, כשחברי הכנסת אורבך וסילמן דאגו לעשרות מיליונים.

על שמו של חבר הכנסת יום-טוב כלפון, לא רשומים כספים שהביא עבור העולים הקרובים לליבו. בריאיון ל"חדשות כיפה", אמר כלפון: "אל דאגה, אנחנו פועלים למען העולים ומוביל תכנית לעלייה וקליטה למען כלל העולים, ובפרט עולים צרפת בעשרות מיליוני שקלים, וגם הפחתת רגולוציה והסרת חסמים, ברוך ה' אנחנו לא מקופחים".

הרשת סערה השבוע בעקבות מינוי גיסתו של יאיר לפיד לדירקטוריון קק"ל. לכלפון אין דעה מגובשת בנושא: "מינויים כאלה היו קיימים בכל צד. עושים מכל דבר היום יותר מדי עניין, זה לא שווה את כל הרעש שזה עושה".

היית ממנה קרובת משפחה? 

"לא אכנס לזה, זה לא מעניין את הציבור. אני כן מסכים שצריך להיות מאוד זהיר במינוי עם ניגוד עניינים ומינויי קרובים, אבל בשביל יש חקיקה ויועצים משפטיים שבודקים את הדברים האלה וחשוב שלא לעבור על החוק". 

השבוע לראשונה לא עברתם את אחוז החסימה בסקרים, כמעט ואין לכם פעילות בשטח כמו כנסים, יכול להיות שוויתרתם על המפלגה הזאת?

"לא, אני לא חושב. יש לי חדשות בשבילך – אין בחירות. נכון שהורגלנו בשנתיים האחרונות שהולכים ממערכת בחירות אחת לשנייה וגם ראינו שבבחירות צריך להיות זהירים עם הסקרים בצד הטוב וגם בצד הפחות טוב, גם כשהיינו גבוהים בסקרים. אני לא חושב שיהיו בחירות אז זה לא רלוונטי כרגע".

הבוקר עברה החלטת ממשלה להסדרת שלושה יישובים בדואים, יש המון ביקורת בימין על חוק החשמל שלא מטופל בהתיישבות הצעירה. יכול להיות שיש כאן חוסר שוויון שמפלגת ימינה מובילה?

"ההחלטה שעברה דווקא מאוד חשובה. ראיתי את התגובה של רגבים לזה, שמקורבת לימין ושפועלת בנושא, שדווקא בירכה על זה שההחלטה היא בדיוק כמו הנוסח שהוסכם בממשלה הקודמת. זה שרע"מ בקואליציה לא שינה את החלטת הממשלה. ההחלטה הזאת טובה כי סוף סוף מטפלים בבעיה ההשתלטות על הקרקעות בנגב. ההחלטה מצמצמת את ההשתלטות ומרכזת את האוכלוסייה הבדואית לתוך יישובים וערים, וזו החלטה ציונית וחבל שלא התקבלה לפני 12 שנים".

אז ימינה לא תורמת להתיישבות הצעירה כרגע?

"אני בעד הסדרת ההתיישבות הצעירה אבל זה לא סוד שאנחנו בקואליציה מורכבת. אם הייתה ממשלת ימין על מלא, וגם זה לא בטוח כי הרי הייתה כאן ממשלה כזאת במשך שנים וגם אז היא לא הוסדרה תחת נתניהו. כרגע ננסה לעזור במה שאפשר תחת המגבלות הקואליציוניות שאנחנו מכירים".

השבוע פורסם בכיפה שחברת הכנסת ח'טיב-יאסין קראה בזמן שומר החומות לתמוך בעמותת "סיוע 48" שפועלת בעזה. זה הפתיע אותך?

"יש הרבה פייק ניוז סביב הדברים האלה ודיברתי על זה במליאה. אם אתה מסתכל על התחקיר הזה אפשר לראות שהכסף עבר ב-2019, ומי היה ראש הממשלה ב-2019? אותו בן אדם נכנס באותה תקופה לעזה באישור המדינה והשב"כ תחת ממשלת נתניהו. זה כל הפייק סביב הדבר הזה".

לסיום התחייב: "אני יכול להגיד שבתקציב הזה של ממשלת בנט לא יעבור שקל אחד לעמותה כזו או אחרת שיש לה קשר כלשהו עם עזה, החמאס או טרור. גם מזוודות הכסף של חמאס הופסקו. זה היה תחת נתניהו. תחת בנט אין מזוודות כסף שעוברות לחמאס.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן