יו"ר מרצ בטקס הזיכרון לרבין: "נערי הזוועות שבשטחים מכים פלשתינים"

שר הבריאות עלה לנאום בכנסת לציון יום השנה לרצח ראש הממשלה והגדיר מחדש מהי מורשת רבין: "ההבנה שמדינה דמוקרטית אינה יכולה לשלוט על עם אחר, מורשת רבין היא ההכרה שהכיבוש מנוגד לעקרונות הבסיסיים של הציונות"

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 18/10/21 22:11 יב בחשון התשפב

יו"ר מרצ בטקס הזיכרון לרבין: "נערי הזוועות שבשטחים מכים פלשתינים"
צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בטקס הזיכרון שנערך בשעות אחר הצהריים היום (ב') לזכרו של ראש הממשלה המנוח יצחק רבין ז"ל, עלו בזה אחר זה לנאום ראש הממשלה נפתלי בנט, ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד, יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו וכן שרי הממשלה השונים. 

גם יו"ר מרצ, ניצן הורוביץ, עלה לדוכן ובדבריו התייחס ל"נערי הזוועות, שבשטחים מכים פלסטינים, עוקרים עצים ותוקפים גם חיילי צה"ל, הם ממשיכי דרכו של הרוצח, טען". 

בפתח דבריו הגדיר מהי מורשת רבין. "זו לא סתם סיסמא, המילים שהוא אמר, כן לשלום, לא לאלימות, הן לא רק סיסמא, מורשת רבין היא השקפת עולם ערכית מוסרית ומעשית, מורשת רבין היא ההבנה שמדינה דמוקרטית אינה יכולה לשלוט על עם אחר, מורשת רבין היא ההכרה שהכיבוש מנוגד לעקרונות הבסיסיים של הציונות".

"אי אפשר לקיים מדינה דמוקרטית ויהודית תוך המשך השליטה על עם אחר. ומורשת רבין היא התובנה שביטחון אמיתי מושג גם באמצעות שלום והסדרים מדיניים. רבין היה ראש הממשלה הישראלי הראשון שהכיר במציאות הזו, שהכיר בקיומו של עם פלשתיני, בצורך לסיים את השליטה בשטחים ולקיים משא ומתן לשלום. לא לטובתם אלא גם לטובתם וגם לטובתנו. רבין סלל את הדרך , מפלגתי מרצ הייתה שותפה בכירה בממשלתו ועלינו לסיים את הדרך הזו". 

לפני שבועיים נפגשו הורוביץ וחבריו לסיעה חברת הכנסת מיכל רוזין והשר לשיתוף פעולה אזורי עיסוואי פריג' עם יו"ר הרשות הפלשתינית אבו מאזן ברמאללה. "עלינו להתחיל ולייצר צעדים בוני אמון", אמר אז בפגישה, אליה התייחס גם בנאומו היום. 

"לכן אנחנו פעלים ומחויבים להחזיר את ישראל והפלשתינים למסלול של הידברות. לכן אנחנו מקיימים קשר, לשמר את האמון, לשמר את פתרון שתי המדינות. אני יודע כי אני נפגש איתם, יש לנו פרטנר, יש עם מי לדבר, בדיוק כמו שרבין הבין". 

"ומה שהיה נכון אז נכון גם היום. יסודות הסכסוך לא השתנו. מי שלא מדבר עם המתונים, מחזק את החמאס. מי שלא מקדם פתרון שתי מדינות גורר אותנו לקטסטרופת המדינה האחת שאיננה דמוקרטית וגם לא יהודית. מורשת רבין היא גם מאבק בלתי מתפשר באלימות, בהסתה, בשיסוי ובשנאה. הייתי שם, ראיתי את זה במו עיני. מורשת רבין היא לדבר דוגרי ולמור את האמת. הקיצוניים ממשיכים להוציא גזענות אלימות אכזריות וטרור. וכן, נערי הזוועות שבשטחים מכים פלשתינים, עוקרים עצים ותוקפים חיילי צה"ל והם ממשיכי דרכו של הרוצח". 

לסיכום אמר, "כהניסטים שרדפו את רבין בחייו והיום חברי כנסת במשכן, הם ההוכחה העצובה שהלקח עדיין לא נלמד במלואו".