ראש הממשלה משיב לאופוזיציה: "התקציב נלקח בשבי שלוש שנים"

לאחר שאורי מקלב אסף את הנדרש, ולקול הפרעות בלתי פוסקות, בנט נאלץ להאזין לחברי הכנסת במליאה ולהשיב לטענותיהם. נתניהו: "אתה כמו ילד שיושב על כיסא ומדמיין שהוא טייס", עוד הוסיף כי שרי הממשלה "לא סופרים את בנט"

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 11/10/21 18:09 ה בחשון התשפב

ראש הממשלה משיב לאופוזיציה: "התקציב נלקח בשבי שלוש שנים"
בנט בכנסת, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ראש הממשלה נפתלי בנט התייצב היום (ב') במליאה לדיון 40 חתימות של נבחרי הציבור. ח"כ אורי מקלב מיהדות התורה יזם את הכינוס תחת הכותרת "התקציב האנטי-חברתי שמעלה מיסים ופוגע בחלשים", זאת לאחר ששהשיג 40 חתימות של חברי הכנסת מהאופוזיציה כנדרש בחוק במטרה לחייב את ראש הממשלה להשתתף בדיון ולהשיב לחברי הכנסת.

בפעם האחרונה שהתקיים דיון כזה, יזמה אותו סיעת הליכוד שגייסה חתימות של 40 ח"כים מהאופוזיציה, כדי לדון ב"מחדלי הממשלה בשמירת האינטרסים הביטחוניים, המדיניים של מדינת ישראל והפקרת מורשת ישראל". דיון כזה ניתן לקיים אחת לחודש. על פי חוק יסוד הממשלה בדיון שכזה צריכים להיות נוכחים גם ראש הממשלה וגם ראש האופוזיציה, ועל כן נרשמה הפסקה במהלך הדיון כאשר הצוותים הזדרזו לקרוא לנתניהו. 

חברי האופוזיציה ניצלו את המעמד כדי לתקוף בכל לשון את ראש הממשלה. תחילה עלה היוזם ח"כ אורי מקלב, והעלה זיכרונות בלעג."אני לא יודע אם אתה זוכר אדוני ראש הממשלה אבל לפני כמה שנים היה לך קמפיין בחירות תחת הסיסמא 'לא מתנצלים', הופעת בקמפיין ושיחקת איך שאתה מתנצל על שפיכת כוס קפה או תאונה קלה, ממשלה אינה קמפיין בחירות ולא משחק, ממשלה אלו אזרחים שמגיע להם לקבל הסברים למה שאתם עושים".

גם יו"ר עוצמה יהודית חבר הכנסת איתמר בן גביר תקף את בנט, וטען כי "ישראל הפכה להיות גן עדן לפורעי חוק בדרום ובצפון. אין דין ואין דיין". עוד הוא סיפר על חיילת מכרמיאל שפנתה אליו וסיפרה לו על תקיפת פורעים ערבים בעיר, כאשר המשטרה הגיעה לאירוע רק לאחר חצי שעה. 

בנט: "יכולנו לנתב את המשאבים באופן נכון וענייני"

בפתח דבריו, הודה ראש הממשלה לנציגי האופוזיציה שיזמו את הדיון ואפשרו לו להציג את טענותיו. ״הנושא הרשמי של הדיון הזה הוא ”תקציב אנטי-חברתי. אמנם, כמו שכולנו יודעים, אין הרבה משמעות לנושא הספציפי שהאופוזיציה בוחרת לצורך דיון ארבעים חתימות. אני חייב להודות אין גבול לחוסר המודעות העצמית שלכם הממשלה הנוכחית, מכיוון שהיא משוחררת מרוב הכבלים הקואליציוניים של ממשלות העבר, העבירה בקריאה ראשונה את התקציב הכי חברתי שהיה פה מזה שנים. לראשונה מזה שנים, יכולנו לשבת יחד, להתבונן בצרכים הגדולים, התשתיתיים, של מדינת ישראל, להיות קשובים לאזרחים, ולנתב את המשאבים באופן נכון וענייני. אני לא רוצה לדבר במלים גדולות, פשוט אתן דוגמאות".

"קיבלנו 600 תקני רופאים, 1,500 תקני אחיות, ורק התחלנו. עוד דבר שהתייחסנו אליו הוא תחום בריאות הנפש. ממשלת ישראל בתקציב הזה מסייעים להם להתמודד". 

עוד הוסיף, "בתחבורה יש תקציב ענק, 150 מיליארד שקלים למטרו, שיהפוך את גוש דן למטרופולין נורמלי ולא פקק אחד ארוך". חלק גם מוקדש לשבילי אופניים, מתוך תפיסה ששמה דגש על התחבורה הציבורית. לנאום הפריעו חברי האופוזיציה בקריאות גנאי, כאשר היו"ר מיקי לוי שניהל את הישיבה נאלץ להפסיק את דבריו של בנט כדי לקרוא אותם לסדר. גם חברת הכנסת מהליכוד מאי גולן הוצאה מהמליאה לאחר הפרעות בלתי פוסקות לבנט, וכאשר הוצאה מהאולם תקפה: "אתה נוכל, רמאי ושקרן". 

נתניהו נואם

נתניהו נואםצילום: Yonatan Sindel/Flash90

אחרי בנט עלה לדוכן יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו, שסיפר כי בנט מזכיר לו את עצמו בעודו ילד, כאשר העמיד פנים שהוא טייס. "בנט בקושי עובר את אחוז החסימה. לא היה דבר כזה בתולדות המדינה, שראש ממשלה מכהן מתנדנד כעלה נידף ברוח על גבול אחוז החסימה. גם לא היה דבר כזה לקחת שלטון עם 6 מנדטים שגם אותם הונית. הציבור פשוט לא קונה את הבלוף הזה, של מישהו שתחמן את דרכו לראשות הממשלה, אחרי שהוא עצמו הצהיר שזה לא דמוקרטי להיות ראש ממשלה אפילו עם עשרה מנדטים. במצב הזה הציבור מביע אי-אמון חד משמעי בבנט". 

עוד הוסיף, "בממשלה הזאת הכל פייק. הכל בכאילו. בממשלה הזאת כל אחד עושה מה שהוא רוצה. אין פה ראש ממשלה. שרי הממשלה לא סופרים את בנט. רואים את זה בריאליטי החדש, ״המירוץ למוקטעה״ - ריצת החנופה של השרים ללשכת אבו מאזן. הסדרה הזו מותחת יותר מ״משחקי הדיונון״. בני גנץ וניצן הורוביץ הגיעו ראשונים, תמר זנדברג ומרב מיכאלי מתחרות על המקום השלישי והרביעי. הקרב צמוד, איזה מתח". 

לאחר מכן בנט עלה שוב לדוכן כדי להגיב לדבריו של נתניהו ואמר, "שקר שחוזרים עליו לא הופך לאמת". בדבריו סיפר כי במכתב ששיגר יו"ר האופוזיציה לשר הבריאות לפני כמה חודשים, כתב כי יש לחסן את האוכלוסייה הבוגרת בשלישית כבר באוגוסט, "אנחנו התחלנו לחסן כבר ב-29.07", התרברב בנט. נתניהו שוב עלה לדוכן אחרי בנט, כדי להגיב לדבריו. 

היו"ר מיקי לוי הודיע על דברים לזכרו של חבר הכנסת סעיד אלחרומי, שנפטר במפתיע לפני חודש וחצי.