אבו מאזן באולטימטום לישראל: צאו מהשטחים תוך שנה - או שנפנה להאג

בנאום ששודר בעצרת האו"ם, התייחס יו"ר הרשות הפלסטינית ליחסים עם ישראל, שלל את תכניתו הכלכלית של שר החוץ לפיד ודחה את הטענה שהפלסטינים אינם פרטנרים: "תוכיחו שדחינו יוזמה רצינית להשגת שלום"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 25/09/21 20:02 יט בתשרי התשפב

אבו מאזן באולטימטום לישראל: צאו מהשטחים תוך שנה - או שנפנה להאג
אבו מאזן בנאום באו"ם, ארכיון, צילום: Amir Levy/Flash90

ראש הממשלה נפתלי בנט ינאם בפני העצרת הכללית של האו"ם רק ביום שני בבוקר אך כבר אתמול (ו') בערב שודר נאומו המוקלט של יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס בפני העצרת בו הבהיר כי אם ישראל לא תיסוג מכלל השטחים שנכבשו במלחמת ששת הימים תוך שנה, הרש"פ תפנה לבית הדין הבינלאומי בהאג: "הגענו לנקודת האמת עם רשויות הכיבוש ונראה כי אנו נמצאים בצומת דרכים. אני אומר שדי, המצב הפך לבלתי נסבל ובלתי קיימא. והאנשים שלנו כבר לא יכולים לסבול יותר".

רוב נאומו של אבו מאזן התמקד ביחסים מול ישראל וקבע כי היא הפרה את ההסכמים שנחתמו עם הרשות הפלסטינית ואף התחמקה מלעסוק בכל יוזמות השלום. הוא דחה את הטענות על כך שהפלסטינים אינם פרטנרים לשלום ואמר: "אני קורא תיגר על כל אחד בעולם להוכיח שדחינו יוזמה רצינית להשגת שלום".

"נאבקתי כל חיי על השלום, ופעלתי בשיטות של שלום, חוק ודיפלומטיה", הוסיף עבאס, "הושטנו שוב ושוב את ידינו לשלום, ואיננו יכולים למצוא שותף בישראל המאמין ומקבל את הפתרון של שתי המדינות. עמנו לא יקבל את מציאות הכיבוש והשיטות הבלתי חוקיות שלו, וימשיך במאבק כדי להגיע לזכות להגדרה עצמית".

אבו מאזן הבהיר כי יפנה לבית הדין בהאג במטרה ש"יקבל החלטה בנוגע ללגיטימיות של הכיבוש על אדמת פלסטין. כולם יצטרכו לציית לתוצאות הדיון בבית המשפט", הוא הוסיף וטען: "הקולוניאליזם והאפרטהייד אסורים בחוק הבינלאומי, והם פשעים שיש להילחם נגדם".

עבאס הוסיף והתייחס לתכנית שהציג שר החוץ הישראלי יאיר לפיד וציין כי הממשלה הנוכחית ממשיכה את קודמתה וממשיכה להתחמק מפתרון מדיני, והיא מתעדפת "פרויקטים כלכליים וביטחוניים חלופיים ודקיקים - שהן תכניות חד צדדיות שלא ישיגו ביטחון ויציבות עבור אף אחד".

שגריר ישראל בארצות הברית ובאו"ם גלעד ארדן מסר בתגובה לנאום כי "אבו מאזן הוכיח שוב שעבר זמנו, ושלא במקרה 80 אחוזים מהפלסטינים רוצים גם הם שהוא כבר יילך. פעם הוא הציע לתבוע את בריטניה בגלל הצהרת בלפור, היום הוא רוצה לחזור לתכנית החלוקה של האו"ם - אבל יותר מכל בלט השקר שלו לגבי סרבנות השלום שלו ושל הפלסטינים, כי מי שבאמת תומך בשלום ובמשא ומתן לא מאיים באולטימטומים הזויים מעל במת האו"ם".