צה"ל לא מקבל את התנהלות הקצין הדוחף | בן גביר: "המשך איבוד ההרתעה"

הפגנת פעילי שמאל קיצוני בדרום הר חברון, הפכה לזירת עימות עם חיילי צה"ל. במהלך ההפגנה סמוך לישוב אביגיל, קצין צה"ל דחף בחוזקה מפגין לאחר שביקש ממנו להתפנות מספר פעמים | דובר צה"ל: "התנהלות הקצין כפי שמשתקפת בסרטון אינה תואמת את המצופה מקצין בצה״ל"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 18/09/21 23:45 יב בתשרי התשפב

צה"ל לא מקבל את התנהלות הקצין הדוחף | בן גביר: "המשך איבוד ההרתעה"
עימותים סמוך לאביגיל, צילום: לוחמים לשלום

ביום שישי התקיימה הפגנה אלימה סמוך לישוב אביגיל שבדרום הר חברון. חמישה פעילי שמאל קיצוני, ישראלים ופלשתינים, נפצעו במהלך עימותים עם חיילים בהפגנה באזור, בה קיללו ואיימו על החיילים.

מבדיקה ראשונית עולה כי המפגינים החלו לחסום את ציר הכניסה ליישוב, ניסו לתקוף פיזית את החיילים, קיללו ואיימו ואף נשכבו על גלגלי כלי הרכב הצבאיים. כוח משטרת ישראל נכח במקום ואף עצר חמישה מתפרעים.

בקטע וידאו שעלה ברשתות החברתיות נראה קצין צה"ל דוחף מהכביש פעיל בשם אלי זיו, דחיפה שהובילה לפציעתו. בימין טוענים כי מדובר בסרטון ערוך בן כמה שניות בלבד. גורמים בשטח מסרו כי קודם לדחיפה, הקצין דרש מהפעיל לרדת מהכביש, ביצע מספר ניסיונות לפינוי המפגין מהכביש ללא הפעלת כוח, אך לא נענע. 

בצה"ל לא אהבו את התנהלותו של הקצין הדוחף: "התנהלות הקצין כפי שמשתקפת בסרטון אינה תואמת את המצופה מקצין בצה״ל - האירוע מתוחקר ויופקו הלקחים בהתאם", מסר דובר צה"ל.

פעיל השמאל הקיצוני שנפגע בדחיפה

פעיל השמאל הקיצוני שנפגע בדחיפהצילום: לוחמים לשלום

ארגון השמאל הקיצוני, "לוחמים לשלום", מסר: "עשרות פעילים ופעילות של לוחמים לשלום וארגונים נוספים יצאו להביא מים לקהילה חמאמדה שישראל ניתקה ממקורות המים". אל הפעילים הצטרפו חברי הכנסת עופר כסיף ומוסי רז, שעדכן: "שלחתי היום יחד עם חברי חבר הכנסת עופר כסיף מכתב לשר הביטחון בעקבות האירועים אתמול בדרום הר חברון. אנו דורשים תחקור, הסקת מסקנות, והפסקת האלימות החוזרת והנשנית כלפי המפגינות והמפגינים".

צילום: ללא

חבר הכנסת איתמר בן גביר, מסר בתגובה לתחקור הקצין: "בצה"ל לא התאפקו להוציא הודעה ביום שבת בניגוד להנחיות ולא שכחו לציין כי האירוע בו החייל מילא את תפקידו יתוחקר, למרות שהחייל היה צריך להיות אגרסיבי יותר, כי ניסו לתקוף אותו". 

בן גביר הוסיף: "ההתנהלות של גורמים בצה"ל גורמת להמשך איבוד ההרתעה מול אויבנו. אפנה לשר הביטחון כדי להפסיק את הפארסה הזו בה חיילי צה"ל צריכים לתת דין וחשבון על מילוי תפקידם, במקום שיקבלו צל"ש, כי הגיבו לתוקפנות נגדם".

חברת הכנסת מאי גולן מהליכוד, תקפה את ראש הממשלה נפתלי בנט: "אולי הורוביץ יציע להעמיד עוד חיילי צה״ל למשפט בבית הדין בהאג? יש צדיק אחד בממשלת הזדון הזו כדי שיצא להגנת החיילים שלנו? חרפה. תודה בנט על כל הטוב הזה!".

צילום: לוחמים לשלום

ראש מועצת קרית ארבע-חברון, אליהו ליבמן, אמר כי "הקצין נהג במקצועיות לאורך כל הדרך, מדובר באנשים שחסמו צירים, הפרו את הסדר. מצופה מהדרג הצבאי והמדיני שידע לגבות כל מפקד ולוחם שנשלח כדי להגן ולשמור על בטחון ישראל".

"אם הדרגים הללו לא מסוגלים לכך אז יש כאן בעיה ערכית. המדידה לא מתחילה ונגמרת בסרטון שצולם נחתך ונערך באופן מניפולטיבי. אנחנו מגבים את אותו קצין וחילייו שמגיעים לשטח ופועלים ללא לאות כדי לשמור על חיי המתיישבים".

ראש המועצה האזורית הר חברון, יוחאי דמרי, הגיב לאירוע ואמר: "מי שרואה 12 שניות של סרטון ,ומזה שופט ומגיב, דומה בעיני למי שרואה 12 שניות של חדר ניתוח וקורא למנתח רוצח, כי יש לו סכין ודם על הידיים". עוד הוסיף, "ההפגנות של אנשים אלו מסכנת את תושבי הר חברון ומתסיסות את הפלסטינים נגד החיילים והתושבים. אני דורש באופן מיידי להכריז על האזור כשטח צבאי סגור ולהרוס את המבנה הלא חוקי שהוקם בסמוך לאביגיל. צריך למנוע מחבורת הפורעים להגיע לכאן. ומאידך לגרש לארצות מוצאם את כל האנרכיסטים שמגיעים מחו"ל".