בזמן הפיגוע בנט נפגש עם א-סיסי במצרים: "יצרנו תשתית לקשר עמוק להמשך הדרך"

ראש הממשלה הגיע לשארם א-שייח' ברקע המצב הביטחוני הלא פשוט בימים אלה. בפגישה דנו השניים ביחסים בין ישראל לפלשתינים ובהתפתחויות בזירה הבין-לאומית | מדובר בביקור ראשון של ראש ממשלה ישראלי במצרים מזה כעשור

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/09/21 18:55 ז בתשרי התשפב

בנט נפגש עם א-סיסי במצרים: "יצרנו תשתית לקשר עמוק להמשך הדרך"
בנט בפגישה עם א-סיסי, צילום: קובי גדעון / לע"מ

כשברקע המתיחות הביטחונית עקב בריחת המחבלים מכלא גלבוע בערב ראש השנה, שיגורי הרקטות מעזה שלושה ימים ברצף, ובזמן הפיגוע בירושלים - נפגש היום (ב') ראש הממשלה נפתלי בנט נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי בשארם א-שייח' שבמצרים.  בפגישתם דנו בשורה ארוכה של סוגיות, ובכללן בדרכים להעמקת ולחיזוק שיתופי הפעולה בין המדינות, בדגש על הרחבת היקף הסחר ההדדיים, וכן בשורה ארוכה של סוגיות אזוריות ובינלאומיות.

ברשת "אל-ערביה" דווח כי הפגישה נועדה להכין את הקרקע לפסגת שלום בינלאומית כדי להחיות את תהליך השלום. עוד דווח כי הנשיא המצרי הדגיש את תמיכת מצרים במאמצים להגיע לשלום על בסיס פתרון שתי המדינות. כמו כן, דווח כי קהיר דרשה להפסיק את הפעולות הצבאיות של ישראל בעזה ומצרים תפעל להפסקת שיגור הרקטות.

במהלך הפגישה הודה ראש הממשלה לנשיא המצרי על תפקידה החשוב של מצרים באזור, וציין, כי בחלוף למעלה מארבעה עשורים הסכם השלום בין המדינות מוסיף לשמש אבן יסוד בביטחון המזרח התיכון וביציבותו. 

בנט הדגיש את התפקיד המשמעותי שמצרים ממלאת בשמירה על היציבות הביטחונית ברצועת עזה, ובמציאת פתרון לסוגיית השבויים והנעדרים. שני המנהיגים סיכמו על המשך העמקת שיתוף הפעולה והשיח בין המדינות בכלל המישורים.

בנט: "הפגישה הייתה חשובה מאוד וטובה מאוד"

בנט: "הפגישה הייתה חשובה מאוד וטובה מאוד"צילום: קובי גדעון / לע"מ

בטרם המריא חזרה ארצה, אמר בנט: "סיימתי עכשיו ביקור ראשון אצל נשיא מצרים. הפגישה הייתה חשובה מאוד וטובה מאוד. במהלך הפגישה, בראש ובראשונה, יצרנו תשתית לקשר עמוק להמשך הדרך. ישראל הולכת ונפתחת למדינות האזור, והבסיס להכרה ארוכת השנים הזו היא השלום בין ישראל למצרים. לכן, בשני הצדדים אנחנו חייבים להשקיע בחיזוק הקשר הזה, ואת זה עשינו היום".

שר הביטחון בני גנץ בירך את בנט וא-סיסי על פגישת הרשמית: "חיזוק היחסים האסטרטגיים בין מצרים לישראל, חיוני להבאת יציבות ביטחונית לאזור. השיח והפגישות מאפשרים לנו להעמיק גם את שיתוף הפעולה הכלכלי ולבצר את היחסים בין המדינות ברוח השלום."

ביקור ראשון של ראש ממשלה ישראלי במצרים מזה כעשור

בין חברי המשלחת הישראלית למצרים נמצא מתאם נושא השבויים והנעדרים, ירון בלום. חברים נוספים שהצטרפו: ראש המל"ל איל חולתא, המזכיר הצבאי אלוף אבי גיל, היועצת המדינית של ראש הממשלה שמרית מאיר, ראש הסגל במשרד רה"מ טל גן צבי ושגרירת ישראל במצרים אמירה אורון. 

צילום: קובי גדעון / לע"מ

מדובר בביקור ראשון של ראש ממשלה ישראלי במצרים מזה כעשור. הביקור הרשמי האחרון של ראש ממשלה ישראלי במצרים היה בשנותיו הראשונות של בנימין נתניהו בתפקיד ראש הממשלה נתניהו פגש את נשיא מצרים לשעבר חוסני מובארכ בינואר 2011, גם כן בשארם א-שייח'.

נזכיר, כי לפני כחודש נפגש ראש הממשלה עם שר המודיעין של מצרים עבאס כאמל בלשכתו שבירושלים. במהלך הפגישה דנו השניים בעניינים מדיניים, ביטחוניים וכלכליים ביחסי ישראל-מצרים. נושא נוסף שעלה במסגרת הפגישה, היה התיווך המצרי במצב הביטחוני מול רצועת עזה.