בר-לב: "ארבעת המחבלים לא יודעים איפה האחרים"

השר לביטחון פנים התייחס לתפיסתם של האסירים הביטחוניים שנמלטו מכלא גלבוע ואמר כי על פי הערכה השניים הנותרים מסתובבים באזור יקנעם ונפת ג'נין. עוד הוסיף כי אין סבירות שהמחבלים קיבלו סיוע מתוך הכלא

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 12/09/21 09:21 ו בתשרי התשפב

בר-לב: "ארבעת המחבלים לא יודעים איפה האחרים"
צילום: דוברות המשטרה

לאחר שנתפסו ארבעה מתוך ששת האסירים הביטחוניים שנמלטו מכלא גלבוע בערב ראש השנה, התראיין הבוקר (ראשון) השר לביטחון הפנים עמר בר לב לרדיו 103FM וטען כי המחבלים שנתפסו בוודאות לא יודעים מה עלה בגורלם של השניים האחרים. 

על פי הערכות, השניים, איהם כמאמג'י ומונאדל אינפיעאת, התפצלו והחיפושים אחריהם מתמקדים באזור יקנעם ובנפת ג'נין. בוצעו כמה פעולות בכפר יעבד, ובכפרים נוספים מסביב לעיר ג'נין, לאחר הערכה כי אחד מהם הצליח לחדור לשטחי הרשות הפלשתינית. על כך אמר בר לב:  "מעריכים שאחד משני המחבלים ביו"ש. ההערכה הזו באה בעקבות סימנים כאלה ואחרים שגילינו, אני לא יכול להיכנס לפרטים המבצעיים. אנחנו לוקחים בחשבון את המצב הקשה ביותר, שכל אחד מהם נמצא במקום אחר, וזה אומר שהמרדף חייב להתפרס על פני אזורים נרחבים". 

באשר לחשש כי האסירים המסתובבים בחוץ, שמרצים עונשי מאסר ארוכים על פגיעה באזרחים ישראלים ומעורבות במעשי טרור, יבצעו פיגוע, אמר השר כי "חשש חייב להיות תמיד. אנשים במצב של ייאוש, אי אפשר לצפות את הפעולות שלהם אף פעם. גם לגבי הרביעייה שנתפסה, אין בידם נשק. החשש הוא יחסית נמוך, אבל קיים, ולכן צריך לנקוט בכל אמצעי הזהירות הנדרשים". 

אתמול מסר מפקד מחוז צפון במשטרה, ניצב שמעון לביא, כי מדובר בהתארגנות מדויקת של חולייה שמאורגנת לפרטי פרטים. על כך אמר השר, "ברור שזה משהו שנמשך על פני תקופה ארוכה, ולא תכנון של יום או יומיים. זה שם סימני שאלה נוספים איך שב"ס לא גילה סימנים מעידים. ועדת הבדיקה שאני אקים תבדוק גם את הנושאים האלה". 

באשר לסבירות כי הנמלטים קיבלו סיוע מתוך הכלא, טען כי התשובה שלילית. "העובדות מדברות בעד עצמן. עד כה אין מידע שהם קיבלו סיוע, וזה אחד הנושאים הראשונים שנבדקו. ההערכה הדי סבירה היא שהם לא קיבלו סיוע. אחת השאלות היא איך זה יכול להיות שבמשך תקופה כל כך ארוכה, שבועות או יותר, מתוכננת ומבוצעת בריחה כזו ולא מתעורר שום דגל אדום על ידי אחד בשב"ס. שאלה כבדה שתיבדק ותיחקר, וניישם את המסקנות של אותה חקירה". 

מי שדיווח לכוחות הביטחון על חשודים המסתובבים באזור הצפון בסמוך לנצרת היו אזרחים ערבים תושבי המקום והשר לביטחון פנים הוסיף כי הם מקבלים איומים ברשתות החברתיות על כך שהסגירו את הנמלטים. "מי ששולט זה הקיצוניים ברשת, והם מביעים את דעתם. יש דיבור נגד אזרחי ישראל, כולל האזרחים הערבים שעשו מה שמצופה. לשמחתנו לא נחשף שום אזרח, כולל יהודים שסייעו לתפיסה הזו. כל המידע הזה הוא מידע חסוי של המשטרה".

גם הלילה מטוסי חיל האוויר תקפו מטרות טרור ברצועה. בעקבות לכידת המחבלים ארגון הגג של הנמלטים, ה'גיהאד האסלאמי, שיגר אמש רקטה לעבר ישראל ובצה"ל תקפו מטרות חמאס.

כמו כן, הסגר הצבאי שהוטל על יהודה ושומרון כחלק מפעולות המצוד אחר המחבלים הסתיים. מעברי הגבול נפתחו לתנועה ופועלים מורשים לצאת לעבודה בישראל,  זאת מלבד מעבר ג'למה (גלבוע) בחטיבה המרחבית מנשה, שיהיה פתוח הבוקר להולכי רגל בלבד, ולא יתאפשר מעבר לכלי רכב. 

בית משפט השלום בנצרת החליט אמש להאריך את מעצרם של המחבלים בתשעה ימים עד ל-19.09.21. מחוץ לבית המשפט התקיימה הפגנת תמיכה במחבלים, אשר התקבלו  בקריאות עידוד ומחיאות כפיים, ובהם "חירות לזכריה". המפגינים תועדו כשהם אוחזים בדגל פלשתין ועוטים כאפיות, ובשלב מסוים אף תקפו את כתב חדשות 13 עלי מוגרבי.