לקראת פתיחת שנת הלימודים: "לא נהסס לסגור בתי ספר או כיתות"

לאחר דיונים רבים, תפתח מחר שנת לימודים נוספת בצל מגיפת הקורונה. שרת החינוך: "יש לנו חובה מוסרית להחזיר את הילדים למסגרות", עוד הוסיפה כי היא סומכת על ההורים שיבצעו את הבדיקות המהירות כנדרש | 176,000 תלמידים חדשים יעלו לכיתה א'

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 31/08/21 21:19 כג באלול התשפא

לקראת פתיחת שנת הלימודים: "לא נהסס לסגור בתי ספר או כיתות"
צילום: Miriam Alster/Flash90

פחות מ-12 שעות לצלצול הראשון שיבשר את תחילתה של שנת לימודים חדשה, השנייה בצל מגיפת הקורונה, ומעל שני מיליון תלמידים צפויים להיכנס מחר בשערי בית הספר. 

משרד החינוך מעדכן כי 176,000 תלמידים חדשים יעלו לכיתה א', ישנם 21,010 גני ילדים פעילים, 2,458,000 תלמידים בסך הכולל יגיעו ל-5,275 בתי ספר, ו-209,000 עובדי הוראה יקבלו את פניהם. 

בחדר המצב של משרד החינוך הערב (ג'), אמרה השרה יפעת שאשא ביטון כי "לא נהסס לשנות את התוכנית ולהתאימה אותה למציאות המתפתחת, אנחנו רוצים לשמור על שגרת לימודים עד כמה שאפשר". ההודעה הזו מגיעה לאחר דיונים ומתווים רבים שהוצגו לממשלה באשר לקיום שגרת לימודים תחת מגיפה וברקע עלייה קשה בתחלואה, רק אתמול אושר באופן סופי להחיל את התו הירוק גם על עובדי הוראה. 

"יש לנו דרך ותוכנית שגובשה יחד עם הרבה מאוד שותפים: משרד הבריאות ונציגי ההורים והמורים והתלמידים והשלטון המקומי", הוסיפה שרת החינוך, "ויחד עם כולם בנינו תוכנית שתבטיח חזרה בטוחה ככל שניתן עבור התלמידים שלנו - אבל בעיקר תבטיח גם שגרה רצופה ורצף לימודי".

באשר לשאלה האם משרד החינוך ישלול שכר ממורים שלא מוכנים להתחסן ולהיבדק, השיבה, "הנושא נמצא בדיון עם היועמ"ש והממשלה. כשיקבלו את ההחלטות נקבל אותן, ככל שזה יהיה דומה לסקטורים שונים במשק. כל מה שיחול על כולם יחול גם עלינו".

"אני יודעת שלחלק מההורים יש חששות ואני גם יודעת שלא יהיה קל", המשיכה שרת החינוך, "אך יש לנו חובה מוסרית להחזיר את הילדים שלנו למסגרות החינוך, להחזיר את היציבות והחוסן הנפשי שלהם. אנחנו חייבים להם את זה כחברה". עוד הבטיחה כי, "נחזק את לימודי קרוא וכתוב בכיתות א'-ב' ואת לימודי הליבה. נחזק כל השדרה הניהולית והחינוכית, ונחזק את ההיבטים הרגשיים כתשתית למידה. ילד שלא פנוי ללמידה לא יגיע להישגים - ולכן אנחנו חייבים לילדים שלנו גם את זה".

השנה נפתחת למרות החשש כי קרבת התלמידים והמורים עלולה לגרום לעלייה נוספת בתחלואה, מה שעלול להוביל לסגר או למידה מהבית. "צריך לטפל בדברים בצורה ממוקדת. נעקוב אחרי מה שמתרחש במערכת החינוך. היכן שנזהה התפרצות לא סבירה - לא נהסס לסגור בתי ספר או כיתות, אבל בצורה דיפרנציאלית. עשינו את זה בשבועיים האחרונים. זה לא יהיה קל, אבל יש לנו חובה מוסרית אמיתית להחזיר את הילדים לשגרת לימודים".

הבדיקות המהירות אמורות להיות בשימוש כבר היום, כך שיסייעו לגלות תלמידים מאומתים עוד לפני שיגיעו לבית הספר. על כך אמרה השרה כי היא "סומכת על ההורים שישתפו פעולה גם בנוגע לבדיקות שהם צריכים לבצע הערב. מבחינתנו, אמרנו להורים שזו חובה שלנו גם ברמה המוסרית לבדוק את כל הילדים. יש לנו את אותה מטרה - שיישמרו שגרה רציפה ורצף לימודי. אני סומכת על ההורים שלנו, על המורים שלנו, על המנהלים שלנו. כולנו שותפים לדרך".יחד עם זאת, "ילדים שלא ייבדקו כן יוכלו להיכנס לבית הספר". 

כללי היסוד שנקבעו עבור מערכת החינוך בצל הקורונה 

  •  יערך שימוש נרחב בבדיקות קורונה מהירות.
  •  מתווה "התו הירוק" יוחל על עובדי מערכת החינוך, במקביל להחלתו על סקטורים נוספים במשק. עובדים לא מחוסנים יחויבו בהצגת תוצאת בדיקת קורונה שלילית פעמיים בשבוע, שיבוצעו במתחמי הבדיקות המהירות הפרוסים ברחבי הארץ.
  • החל מיום רביעי, 01.09.2021,  כיתות ח-י"ב, שבהן היקף התלמידים שקיבלו את זריקת ההתחסנות הראשונה יהיה נמוך מ-70%, ילמדו באופן מקוון, בערים אדומות בלבד. עוד מצוין כי זריקה ראשונה זו כשלעצמה לא תעניק תעודת "תו ירוק" החלה בשאר המקומות והפעילויות.
  • יחד עם זאת, מחודש אוקטובר היקף ההתחסנות בכיתה יחשב על פי שתי זריקות חיסון, ולא אחת, כפי שיתקיים לכל אורך חודש ספטמבר. 
  • במהלך חודש ספטמבר, תלמידי הכיתות שילמדו באופן מקוון יעוּדדו להתחסן בבתי הספר כדי להעביר את הכיתה ללמידה פרונטלית.