צהר נגד הרבנות: תומכים ברפורמת הכשרות של כהנא

ארגון רבני צהר פרסם נייר עמדה ובו הביע תמיכה בתוכנית של כהנא ותיאר את הליקויים הקיימים במערך הכשרות הנוכחי, "תכנית זו מהווה הזדמנות פז להשבת אמון הציבור ובניית אהדה מחודשת לעולם הכשרות והמסורת היהודית" | השר לשירותי דת נפגש עם רבני ההתיישבות

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 11/08/21 08:30 ג באלול התשפא

צהר נגד הרבנות: תומכים ברפורמת הכשרות של כהנא
כהנא, מקבל חיזוק , צילום: Yonatan Sindel/Flash90

מהפכת הכשרות של השר לשירותי דת מתן כהנא ממשיכה לייצר כותרות. לאחר שגם הרב הראשי האשכנזי, הרב לאו, הצטרף להחלטת מועצת הרבנות הראשית ויצא נגד התוכנית של השר, הפעם עולה קול התומך בה. ארגון רבני צהר מפרסם נייר עמדה רשמי ובו הוא מביע תמיכה ברפורמת הכשרות ויוצא נגד מועצת הרבנות הראשית. 

"מערך הכשרות במתכונתו הנוכחית, מתנהל עם כשלים חמורים הפוגעים קשות בכשרות הממלכתית במדינת ישראל". נכתב, עוד הצביעו בארגון על הכשלים במצב הקיים, כפי שעלו בדו"ח מבקר המדינה. חוסר פיקוח, כאשר משגיחים לא נוכחים בבתי העסק, העדר אחידות מבנה המערכת, ניגודי עניינים, עלויות כפולות וחוסר יעילות. 

על פי התוכנית, שוק הכשרות ייפתח לתחרות. תאגידי כשרות שיעמדו בקריטריונים ההלכתיים שתקבע הרבנות הראשית, יוכיחו עמידות כלכלית וניהולית יוכלו להעניק תעודות כשרות.

במסגרת התכנית ינקוט המשרד לשירותי דת בצעדים הבאים: 

  • גופי הכשרות הפרטיים יעסיקו ויפקחו על משגיחי הכשרות
  • בראש גוף כשרות פרטי יעמוד רב שהוסמך ע"י הרבנות הראשית לישראל
  • גופי הכשרות יפרסמו לציבור את הסטנדרט ההלכתי, שקבעה הרבנות הראשית, בו הם מתחייבים לעמוד
  • יוקם גוף פיקוח עליון של הרבנות הראשית שיפקח על גופי הכשרות הפרטיים ויוודא שהם עומדים בסטנדרט ההלכתי בו בחרו
  • תאגיד כשרות שירצה, יוכל לבחור לעמוד בסטנדרט בסיסי יותר מזה שהגדירה הרבנות שיאושר ע"י שלושה רבני עיר.

בצוהר כאמור מברכים על הרפורמה, ואומרים כי "תכנית זו מהווה הזדמנות פז להשבת אמון הציבור ובניית אהדה מחודשת לעולם הכשרות והמסורת היהודית, תוך העצמת כוחה של הרבנות הראשית והבטחת כשרות איכותית. הצלחת המהלך תלויה באמון הציבור. אנו מזמינים אתכם להתעמק בעיקרי הרפורמה ובטוחים שתמצאו אותה ראויה ואף הכרחית". 

בתוך כך, השר לשירותי דת נפגש עם נציגי ועד רבני ההתיישבות כדי לדון בתכנית הכשרות ובנושאים נוספים. בפגישה שהתקיימה בביתו של הרב יוסף שלוש, בהזמנת ועד הרבנים, בקשו הרבנים ללמוד מהשר את פרטי תכנית הכשרות ואת השלכות אופן יישומה בפועל במועצות האזוריות ובמושבים. כמו כן, הרבנים הציגו רשימת נושאים שלא קודמו בשנים האחרונות.

כהנא והרבנים

כהנא והרבנים צילום: ללא



"שמחתי להיפגש עם רבני ההתיישבות ולהעמיק בנושא תכנית הכשרות", אמר כהנא, "אני קשוב לשאלות שמעלים הרבנים וערוך לקיים דיון בעניינים מהותיים שעלו. מעמדם של רבני ישראל ובתוכם רבני ההתיישבות חשוב ויקר לי.
נדהמתי לשמוע כי מאבקם הצודק לשיפור תנאיהם לא קודם במשך שש וחצי שנים. אני מתכוון לבדוק את הדברים ואפעל לתיקון המצב."