התפשטות הקורונה אש: "ככל שיהיו יותר מתחסנים כך נוכל למנוע את הסגר"

מנכ"ל משרד הבריאות התייחס היום לאפשרות דחיית שנת הלימודים לאור מצב התחלואה ולהחלת התו הירוק בבתי הכנסת בחגים. באשר לאפשרות של סגר, הוא מסביר כי רף החולים הקשים טרם נקבע

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 09/08/21 17:24 א באלול התשפא

אש: "ככל שיהיו יותר מתחסנים כך נוכל למנוע את הסגר"
נחמן אש, צילום: David Cohen/Flash90

פחות מיממה לאחר אישור מתווה החזרה ללימודים בצל מגפת הקורונה, מנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור נחמן אש התייחס היום (ב') בהצהרתו לגבי חזרת התלמידים לבתי הספר בעוד פחות מחודש. 

"ילדים מחויבים בשבעה ימי בידוד לאחר מגע עם מאומת בדיוק כמו כל שאר האוכלוסייה הלא מחוסנת", הוא קובע, "אנחנו מתכננים לצאת לפיילוט במערכת החינוך כדי לבחון את האלטרנטיבה של ביצוע בדיקות יומיות כחלופה לבידוד. חשוב מאוד להפחית את מספר הימים הילדים מאבדים בבתי הספר בגלל בידוד". מנכ"ל משרד הבריאות מבהיר כי אין הכוונה שילדים מדבקים פחות, אלא הבדיקות היומיות עשויות להיות שוות ערך כחלופה לבידוד. 

באשר לדחיית פתיחת שנת הלימודים לחודש אוקטובר, אש מסביר כי מדובר בדילמה. "מצד אחד יש לנו מחויבות ורוצים לפתוח בזמן, ומצד שני זאת הזדמנות מבחינתנו לבחון תהליכים שאנחו רוצים לקיים במערכת החינוך. גם את הבדיקות לפני פתיחת השנה, גם את הפיילוט של הבדיקות כחלופה לבידוד וגם את ההתנהלות כולה. אני חושב שאם בוחנים את היתרונות והחסרונות, בשלב זה אין מניעה לפתוח את מע' החינוך בזמן. צריך לשקול זאת בהמשך, ככל שהזמן יחלוף ונראה את רמת התחלואה לקראת שנת הלימודים". 

מוקדם יותר היום דיווחנו כי גורמים במשרד הבריאות מסרו לחדשות כיפה כי אכן צפוי סגר רביעי שאמור להתחיל ב-29.08. במענה לשאלה מהו רף החולים הקשים שיוביל את המדינה לסגר, משיב הפרופסור כי הרף עוד לא נקבע, אבל קצב העלייה בתחלואה בהחלט רלוונטי להחלטה על סגר. עוד הוסיף כי גם קצב ההתחסנות במנה השלישית מהווה שיקול, וכי ישנם עוד מספר פרמטרים שיכריעו את הסוגייה. "אנחנו לא רוצים להגיע למצב שאנו מחליטים על סגר. סגר הוא לא מטרה, אלא אמצעי ואנחנו עושים כל מה שאפשר כדי להימנע מהשימוש בו". 

עוד הוסיף כי החיסון השלישי מסייע בהורדת התחלואה הקשה בקרב בני 60 ומעלה, וזה עשוי לסייע בדחיית הסגר. כמו כן, חסינות של כלל האוכלוסייה בגיל 12 ומעלה תייצר חסינות עדר. "ככל שיהיו יותר מתחסנים כך נוכל לבלום את התפשטות התחלואה ולמנוע את הסגר". 

יחד עם זאת, אש מסביר כי הוא מתנגד לסנקציות נגד סרבני חיסון. "אנחנו לא בעד שימוש בסנקציות כנגד מי שלא מתחסן אלא רוצים להסביר את החשיבות, רוצים שאנשים יקבלו החלטה מושכלת בעצמם ויצאו להתחסן. התו הירוק נועד כדי להגן על אוכלוסיית המחוסנים ולא לערבב בין מחוסנים ללא מחוסנים, אני מבין שזה מעודד את ההתחסנות, ובהחלט שמח על כך". 

מנכ"ל משרד הבריאות קרא לציבור להתחסן והוסיף כי "כדי להצליח במלחמתנו במגיפה נדרשת ההתגייסות שלכם. ניתן לקבוע תורים לחיסון בפריסה ארצית רחבה וצריך לממש את המחויבות הזאת. זהו האמצעי היעיל ביותר שלנו כדי לעצור את העלייה בתחלואה וחייבים לנצל זאת. ההיענות לקבלת המנה השלישית לבני 60 ומעלה גבוהה ואנו שמחים על כך". 

בעוד חודש בדיוק יחול ראש השנה ומיד אחריו חגי תשרי, פרופסור אש התייחס בדבריו גם לנוכחות המתפללים בבתי הכנסת. "אנחנו החלנו את התו הירוק בבתי הכנסת מעל 50 מתפללים, יצרנו את ההפרדה הזאת מאחר ובית כנסת צריך לאפשר לכולם להגיע, שיהיו מקומות שיוכלו לקלוט גם את אלה שאין להם תו ירוק כי שם הסיכון יותר נמוך. יש חשיבות גדולה לכך שיהיה תו ירוק בבתי כנסת , זה מקום יחסית צפוף ויש סיכון של הדבקה. ככל שאנשים יקפידו על התו הירוק הם ישמרו על עצמם". 

משרד הבריאות מעדכן היום כי התגלו 3,372 מאומתים חדשים אתמול, מתוך 87,915בדיקות לגילוי הנגיף. ישנם 496,220 מתחסנים מנה שלישית, 5,396,318 מתחסנים מנה שנייה, 5,810,018 מתחסנים מנה ראשונה. ישנם 360 חולים שמצבם מוגדר קשה, 57 מונשמים, 6,542 נפטרים במצטבר מפרוץ המגפה.