ארצות הברית ובריטניה מאשימות את איראן בתקיפת הספינה

שר החוץ הבריטי ומזכיר המדינה האמריקאי מטילים את האחריות לתקיפת הספינה במפרץ עומאן על האיראנים, הודעה זו באה לאחר שיחה בין הרמטכ"ל כוכבי לבין מקבילו הבריטי. לפיד: "העולם כולו צריך להציב חומה בצורה - מדינית וביטחונית כנגד איראן"

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 01/08/21 20:47 כג באב התשפא

ארצות הברית ובריטניה מאשימות את איראן בתקיפת הספינה
ספינה במפרץ הפרסי, צילום: shutterstock

יומיים לאחר מותם של שני אנשי צוות בתקיפת הספינה ליד עומאן במפרץ הפרסי, אשר אחד מהם בעל אזרחות רומנית ואחד בעל אזרחות בריטית, בממלכה המאוחדת וגם בארצות הברית מאשימים את הרפובליקה האיסלאמית. 

מזכיר המדינה האמריקני, טוני בלינקן, הצהיר הערב (א') כי "אין כל הצדקה למתקפה שכזו, היא חלק מדפוס של מתקפות שכאלה בתקופה האחרונה. פעולות כאלה מאיימות על הסחר החופשי בים ועל חיי אדם". עוד הבהיר בלינקן, כי וושינגטון בטוחה שאיראן היא האחראית לתקיפת כלי השיט. 

שר החוץ הבריטי דומיניק ראב הודיע הערב כי בריטניה מגנה בכל פה את המתקפה על כלי השיט, וכי ככל הנראה מדובר היה במתקפה מתוכננת היטב אשר כוונה במיוחד נגד הספינה. לדבריו, מדובר בפעולה שהיא "הפרה ברורה של החוק הבינלאומי על ידי המשטר האיראני". עוד נמסר מטענו כי איראן היא האחראית הבלעדית "בסבירות גבוהה", והתקיפה בוצעה על ידי  מל"ט אחד או יותר. 

מוקדם יותר היום מסר דובר צה"ל כי "ראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי, סיים כעת שיחה עם מקבילו הבריטי, הגנרל סר ניק קרטר. השניים שוחחו אודות האירועים האחרונים במרחב והאתגרים המשותפים לשתי המדינות". 

דובר שר החוץ האיראני טען מוקדם יותר היום כי מדינתו כלל לא הייתה מעורבת בתקיפת הספינה."אירן לא הייתה מעורבת בתקיפת מכלית תוצרת נפט המנוהלת על ידי ישראל מול חופי עומאן", מסר דובר משרד החוץ האירני. "ההאשמות האלה על מעורבות אירן נידונים על ידי טהרן - המשטר הציוני מטיל אימה, חוסר ביטחון ואלימות", הוסיף.

נזכיר כי בסוף השבוע איראן ביצעה תקיפה במפרץ עומאן כנגד אוניית "מרסר סטריט" שבבעלות ישראלית, באיראן קיוו לפגוע באזרחים ישראלים אך הביאו למותם של שני אזרחים זרים בריטי ורומני. הספינה הופעלה על ידי חברת הספנות הבריטית, אך היא בבעלותו של איש העסקים אייל עופר, והיא עשתה דרכה מהעיר דאר א-סלאם שבטנזניה אל נמל אל-פוג'יירה שבאיחוד האמירויות. באיראן הוציאו הבוקר (א') הכחשה כי הם אלו שתקפו את הספינה, אך נדמה כי מדובר בשקר ואכן הם אלו העומדים מאחורי התקיפה.

שר החוץ יאיר לפיד אמר בתגובה: "ביומיים האחרונים דיברתי גם עם מזכיר המדינה וגם עם עמיתיי בעולם בנושא. המשטר הרצחני באיראן ופעולות הטרור שהוא מייצא הם איום גלובלי. אני שמח שגם ארה"ב וגם בריטניה מגנים את פעולות הטרור האלה. האיום משלטון הטרור באיראן רק יתגבר לאחר עלייתו לשלטון של "התליין מטהראן" ראיסי. העולם כולו צריך להציב חומה בצורה - מדינית ובטחונית כנגד איראן. ישראל תמשיך את השיח עם בעלות בריתנו בעולם ונעבוד ביחד על הצעדים הדרושים כנגד הטרור האיראני".

ראש הממשלה נפתלי בנט התייחס בישיבת הממשלה לתקיפה: "אני שולח מכאן לבריטניה ולרומניה את השתתפותנו בצערן, וכמובן למשפחות הנפגעים". עוד תקף ראש הממשלה נגד ההכחשות של איראן: "שמעתי עכשיו שאיראן, באופן פחדני, מנסה להתחמק מאחריותה על האירוע, הם מתכחשים לזה. אז אני קובע כאן באופן מוחלט: איראן היא זו שביצעה את התקיפה נגד הספינה".

עוד הוסיף: "ההתנהלות הביריונית של איראן מסוכנת לא רק לישראל, אלא פוגעת באינטרסים גלובליים, בחופש השיט ובסחר הבינלאומי. הראיות המודיעיניות לכך קיימות ואנו מצפים שהמערכת הבינלאומית תבהיר למשטר האיראני שהם עשו טעות קשה". לבסוף סיים באיום כלפי מדינת האויב: "אנחנו, בכל מקרה, יודעים להעביר את המסר לאיראן בדרכים שלנו".