אין סימטריה בנים בלי חולצה במעיין? בעיה בצניעות

הרבנית אוריה מבורך טוענת כי כמו גברים, גם נשים מרגישות לא נעים כשבנים מורידים חולצה בנוכחותן לפני כניסה למים, מציגה את עמדת ההלכה בנושא ומדגישה: "גברים צריכים להתחשב ברגשות הנשים שסביבם"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 28/07/21 18:11 יט באב התשפא

בנים בלי חולצה במעיין? בעיה בצניעות
עין לבן. להיכנס עם חולצה?, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

"אז האם לנשים ונערות אין יצר מיני? מהיכן מגיעה הגישה ההלכתית שמתירה לגברים לרחוץ במעין ללא חולצה?" - אלה השאלות שהרבנית אוריה מבורך, מקימת מכון 'אפרכסת', ביקשה לענות עליהן בפוסט ובמאמר שכתבה למגזין של "עולם קטן", ונדמה שעכשיו, שיא הקיץ ובין הזמנים כשכל מעיינות הצפון מלאים במטיילים דתיים, זהו הזמן המתאים ביותר לעיסוק בסוגיה זו.

"כל כך הרבה פעמים שמעתי נערות דתיות שמתלוננות על כך שהבנים בסביבתן נכנסים למעין בלי חולצה. מדוע? עולם מערבי, תקשיב טוב, כי זה לא מהסיבה שאתה מצפה לה. הן לא אומרות 'למה להם מותר ואנחנו צריכות להיות לבושות'. לא. הן אומרות בדיוק להיפך. זה לא נעים להן לראות את הבנים ללא חולצה, ובפרט כשמדובר בבנים שהן מכירות", אמרה הרבנית מבורך. 

"ראשית, אני חושבת שיש כאן אאוץ' אחד גדול עבור כל מי שמתחרפנים מהמשפט: 'יש גברים שלא נעים להן לראות נשים חשופות'. גם אני מתחרפנת מהמשפט הזה, והאאוץ' הזה הוא גם עבורי. יש כאן חומר למחשבה", המשיכה מקימת מכון 'אפרכסת', "התלונות של הבנות הדתיות במעיין, מבטאות מצוקה מאוד מעניינת שכנראה נוכחת אצל שני המינים: לבנות דתיות לא נוח ולא מתאים לראות את הבנים חשופים. לבנים דתיים לא נוח ולא מתאים לראות את הבנות חשופות".

הרבנית מבורך נגעה בשאלה האם מותר לבנים להיכנס למקור מים ללא חולצה גם כשמדובר ברחצה של המשפחה המורחבת: "פעמים רבות בנים חושבים שהם יכולים להיכנס למים ללא חולצה, גם כשיש בנות בסביבה. זה אכן בסדר כשמדובר בטיול של משפחה מצומצמת, שבה הבנות היחידות הן ממדרגה ראשונה, אבל כשמדובר במשפחה מורחבת, נוצרות כאן שתי בעיות. ראשית, לפי חלק מהגישות ההלכתיות, יש כאן בעיה של צניעות. שנית, גם אם אין כאן בעיה של צניעות, נשים רבות חוות את גוף הגבר כפרטי. לכן, חשיפה שלו מעוררת בהן אי נוחות ומבוכה, בדיוק כמו שכשמישהו חושף מחשבות פרטיות שלו בפומבי, זה מעורר בנו מבוכה. בלי קשר למיניות, נשים לא מעוניינות בדרך כלל לראות גוף גברי ללא חולצה, ולכן הסרת החולצה בנוכחותן, פוגעת בהן. מכאן שגברים צריכים להתחשב ברגשות הנשים שסביבם".

"ומה בנוגע לצניעות? האם גבר ללא חולצה הוא 'לא צנוע' במובן המיני של הביטוי?", תהתה הרבנית מבורך, "ובכן, ההלכות העוסקות ב'מיניות' אינן סימטריות: עבור בנות, המגבלות העיקריות הן על חשיפת חלקי גוף מסוימים, ועבור בנים, המגבלות העיקריות הן בתחום ההסתכלות וההרהור. ההבדל ההלכתי בין גברים לנשים בתחום הזה נובע מההבדלים בין המיניות הגברית למיניות הנשית. הגישות שמתירות לגבר להסתובב ללא חולצה בפני נשים, כמו גם הגישות שמתירות לנשים להתבונן בגבר ללא חולצה, לא בהכרח טוענות שהגוף הגברי איננו מיני. ההלכה מכירה בכך שאישה יכולה לחוות משיכה מינית לגבר נטול חולצה, אבל מכל מיני סיבות, החוויה המינית הנשית הזו לא תמיד נחשבת לאסורה הלכתית. לכן, כשאנחנו נתקלים בגישה שסוברת שמותר לגבר להסיר את חולצתו ברבים, אנחנו לא צריכים ללמוד מכך שהגוף הגברי נתפס באופן לא מיני, או שההלכה לא מכירה בחוויה המינית של האישה".

הרבנית מבורך מסכמת: "כל גבר צריך לשאול את עצמו האם 'שייך' מצד הסיטואציה, שגופו יהיה חשוף בפני נשים, בין אם הוא נחווה על ידי הנשים כ'מיני', ובין אם הוא נחווה על ידן כ'פרטי'. כשמדובר בגבר מהמשפחה מורחבת, זה לפעמים אפילו פחות נוח מאשר כשמדובר בגבר זר לחלוטין. לכן הבנים יכולים ללבוש חולצה מבד מנדף וקליל וכך גם להיות חכמים בשמש, גם ליהנות מהטיול, וגם להפגין התחשבות בכל בני המשפחה שאיתם".