חצתה את הגבול לסוריה, ותשב בכלא שמונה חודשים

בית המשפט גזר שמונה חודשי מאסר על חרדית לשעבר אשר חצתה את הגבול לסוריה והוחזרה ארצה במסגרת הסכם תיווך רוסי. עורכי דינה: "בית המשפט קיבל את טענותינו שיש להתחשב בנסיבות הייחודיות"

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 26/07/21 14:33 יז באב התשפא

חצתה את הגבול לסוריה, ותשב בכלא שמונה חודשים
מעבר הגבול לסוריה , צילום: Michael Giladi/Flash90

בית משפט השלום בנצרת גזר היום (ב') שמונה חודשי מאסר על הצעירה שחצתה את הגבול לסוריה לפני חצי שנה.  עוה"ד איאד עזאם וענת יערי מהסניגוריה הציבורית, שייצגו את הצעירה, מסרו: "בית המשפט קיבל את טענותינו שיש להתחשב בנסיבות הייחודיות של הצעירה וגזר עליה  עונש מאסר מתון ומידתי. אנו תקווה כי הצעירה תוכל לשים את האירוע מאחוריה ועם שחרורה ממאסר תוכל לפתוח דף חדש".

בחודש מרץ האחרון הפרקליטות הגישה כתב אישום נגד הצעירה הישראלית שחצתה את הגבול לסוריה. הצעירה, חרדית לשעבר ממודיעין עילית, בשנות ה-20 לחייה, עברה את הגבול היבשתי בין ישראל לסוריה ונעצרה על ידי כוחות הביטחון במדינה. בהמשך, נוהל משא ומתן בסיוע רוסיה על מנת לשחררה. כתב האישום הוגש לבית משפט השלום בנצרת והוטל צו איסור פרסום על פרטיו.

עורכי הדין ענת יערי ואיאד עאזם מהסניגוריה הציבורית, המייצגים את הצעירה שחצתה את הגבול לסוריה, הגיבו להגשת כתב האישום: "בניגוד למקרי עבר בהם הייתה פגיעה בבטחון המדינה ולא הוגש כתב אישום נגד אנשים שחצו את הגבול, במקרה זה ברור לכל שהצעירה לא פגעה ולא הייתה לה כוונה לפגוע בבטחון המדינה. לכן תמוה מאוד שדווקא כנגד צעירה ללא עבר פלילי שמתמודדת עם רקע מורכב, בחרו להגיש כתב אישום. לאחר שנלמד את חומרי החקירה נשקול את המשך צעדינו המשפטיים".

כזכור, ב-19 בפברואר הישראלית הוחזרה לישראל במסגרת הסכם בתיווך רוסי. בתמורה לשחרורה ישראל שיחררה שני אסירים סורים, מוחמד אחמד חוסין וטאריק גבאב אל-אוביידן, שנעצרו על ידי כוחות צה"ל  לאחר שחצו את קו הגבול לשטח ישראל. הם הוחזרו לסוריה על ידי הצלב האדום, דרך מעבר קונטירה.

במסגרת התחקיר הצבאי של אירוע מעבר הגבול של הצעירה, עלה כי היא חצתה את הגבול לסוריה בתאריך ה-1 בפברואר במהלך שעות הערב. היא הגיעה לאזור מג'דל שמס לשם חציית הגבול, ונראה היה שהיא מכירה את המקום מטיולים שעשתה באזור בעבר. 

הצעירה נגעה בגדר, נגיעה שהתריעה בפני החיילים בגבול סוריה, אך התצפיתנים בדקו את ההתרעה על הנגיעה ולא זיהו מעשה חריג. לאחר מכן היא חצתה בשביל עזים בחרמון והגיעה לגדר שאין בו את המכ"מים של צה"ל. לקראת חצות היא טיפסה על הגדר ונכנסה לסוריה, כאשר צה"ל אינו שם לב לכך. התחקיר קבע כי הפעולות שנעשו לא היו נכונות מספיק אך הכוחות לא יכלו לעצור את הצעירה. בעקבות כך הוחלט שלא לנקוט בצעדי משמעת או הסקת מסקנות אבל לוודא שמקרים כמו אלה לא יהיו בעתיד ולשמור על ביטחון באזור.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן